Nedaleko pyramid v Gíze byla egyptskými a japonskými archeology objevena 26 metrů dlouhá lať, jež tvořila část lodi významného egyptského panovníka Chufua nebo také Cheopse (zemřel 2566 př. n. l.) ze 4. dynastie.
O existenci lodi se vědělo již od 80. let minulého století, avšak její části byly nalézány postupně.
Chufuova loď je právem označována jako jeden z nejpozoruhodnějších, nejzachovalejších a největších nálezů. Celkem je tvořena více než 1200 kusy, jež jsou mezi sebou pospojovány důmyslným systémem dřev a vázání, vše bylo vyřezáváno ručně.
Skrývala se pod pyramidou
Pohřbena byla pod Cheopsovou pyramidou. Zachovala se v tak dobrém stavu, že by i dnes mohla být spuštěna na vodu. I s ponorem má na výšku 1,5 metru, na délku 44 metrů a na šířku 6 metrů. Na její výrobu byl použit libanonský cedr.
„Čluny pozdějšího faraona Chufua byly vyrobeny z dlouhých prken cedru dováženého z libanonského města Byblos. Vidíme, jak stavitelé přizpůsobovali své metody používání nových materiálů.
V několika minulých desetiletí bylo v Abydu a Abu Rawáši objeveno několik lodí z první dynastie,“ sdělil americký specialista na starověké lodě Douglas Inglis z univerzity v Texasu.
Hrob pro tělo a duši
Egypťané měli zcela specifický pohled na smrt. Pyramida měla sloužit k pohřbení těla, avšak pro duši měla existovat jiná cesta.
Chufu byl vnímám nejen jako král, ale také jako bůh, a tak po své smrti potřeboval loď k tomu, aby díky ní mohl navštěvovat svůj lid a aby se zároveň spojil se slunečním bohem v jedno, proto se lodi někdy říkalo „sluneční bárka“.
Nejen loď, ale i člun
V Jižním Abúsíru se českým egyptologům podařilo objevit téměř 18 metrů dlouhý dřevěný člun z doby před 4500 lety.
Po bližším průzkumu člunu ze 3. dynastie se zjistilo, že byl vyroben z místních druhů dřeva, zejména z akácie, spoje byly utěsněné a zpevněné palmovými vlákny. Jedná se o jediný kompletně dochovaný člun z tak raného období egyptské historie.