„Svou smrt předpověděl tři dny předem, zesnul smířen v Pánu. Leží pak ve velkém chrámu moravském po levé straně ve stěně za oltářem svaté bohorodičky.“ Tak zní slova, která badatelům dodnes nedávají spát.
Zanesená jsou v dochovaném rukopisu z 11. století nazvaném Život Metodějův. Velký chrám moravský… Jenže který? Kde stál? Každý náznak nové informace představuje tenounké stéblo, jehož se chytají všichni ti, kdo si přejí najít hrob slavného světce!
Na konci srpna 2014 stoupá badatelům tep. Archeologický ústav Akademie věd ČR odhaluje v útrobách Vyšehradu pozůstatky obřího kostela z 2. poloviny 10. nebo 1. poloviny 11. století, jednoho z největších v tehdejší Evropě!
Každému historikovi ihned vysvitne jiskřička naděje: Mohl by to být onen zmiňovaný „velký chrám“ nacházející se na území Velkomoravské říše? Co když se konečně blíží objevu hrobu věrozvěsta sv. Metoděje (asi 815–885)?
Má tomu nahrávat fakt, že pro Metoděje je Vyšehrad důležitý, údajně odsud vyráží spolu se svým mladším bratrem sv. Cyrilem (asi 826–869) šířit křesťanství po českých zemích. Může tedy Metoděj spočívat právě zde?
Bohužel, jelikož ani o šest let později nemáme žádné nové senzační zprávy, je to velmi nepravděpodobné. Kde jinde hledat?
ČAS JE NEÚPROSNÝ
Za nejpravděpodobnější lokality skrývající Metodějovy ostatky se považují buď Mikulčice u Hodonína, nebo Sady u Uherského Hradiště. Byť s Mikulčicemi je to trochu problematičtější.
V roce 1957 tu objevují hrob, který později archeolog Zdeněk Klanica (1938–2014) považuje za místo Metodějova věčného spánku. Jeho pohřební výbava naznačuje, že zde musela ležet významná osoba.
Nachází se v něm dlouhý železný předmět, považovaný buď za meč, či biskupskou berlu a také zbytky hedvábné tkaniny. Podle dochované církevní legendy Metodějovi učedníci zavinuli svého učitele po jeho smrti do luxusního rubáše, takže to by odpovídalo.
Najde se zde také loketní kost, mohla by něco prozradit analýza její DNA? Velkou část nadějí ale bere pryč archeolog Luděk Galuška (*1960), když prohlásí: „Průzkum prokázal, že hrob je starší a nemůže tak být Metodějův.“
EXISTUJE VŮBEC?
Zůstávají tak jedinou opravdovou možností Sady u Uherského Hradiště? Archeologové zde postupně odkrývají pět velkých kostelů, v celé lokalitě mohlo podle odhadů žít až 10 tisíc lidí a našlo se zde také největší pohřebiště té doby. Že by správná stopa?
Jen dva kilometry odtud pak objeví další kostel, v jehož zdi, po levé straně od oltáře, je zbudován hrob, přesně jako se praví v rukopisu o Metodějově životě! „Jsem přesvědčen, že primárně byl pohřben tady.
Nejvíc to odpovídá všemu, co je uvedeno v legendě,“ říká archeolog a rodák z Uherského Hradiště Miroslav Vaškových (*1973). Jenže definitivně jasno není, hrob je totiž prázdný!
Kolega hradišťského odborníka, brněnský archeolog Lumír Poláček (*1960), vidí celé pátrání dost bledě: „Metodějův hrob podle mne nalezen nebyl a je otázka, jestli být nalezený vůbec může. Myslím, že se ani nemohl dochovat.
Rozhodně se to nedá nikde spolehlivě doložit, tedy ani v Mikulčicích, ani v Sadech.“ Kam tedy dál? Můžou se po téměř dvanácti staletích objevit ještě nějaké nové skutečnosti?