Jde o velmi starý příběh. Jack D. Zipes , profesor germanistiky z minessotské univerzity, říká, že jeho kořeny sahají až na střední východ a vypráví o násilném znásilnění. Co dalšího se za historkou pro děti skrývá?
Udála se někdy?
Je vlk vzorem sexuálně nenasytného muže? Nebo ještě něčím jiným? Pohádka o dívčině s červeným čepcem má přitom nejen několik verzí, ale také možných interpretací. Na první pohled vypadá jako příběh o tom, jak je důležité nesejít ze stezky.
Při bližším ohledání je však zřejmé, že se jedná o mnohem důležitější poselství. Pozorování hlubšího významu se přitom odvíjí od červeného čepečku, který Karkulka nosí. Má údajně jít nejen o motiv odkazující k období dospívání, ale právě i k jeho nástrahám…
Ve své stati věnované psychologickému rozboru pohádky O Červené Karkulce Jitka Bencová z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně píše: „…sežere ji a pak se převlékne do jejích šatů, na hlavu si nasadí čepec (znamení provdané ženy) a lehne si do její postele, symbolu sexuality.“
Je skutečně možné číst pohádku o dívence s rudým čepečkem jako vyprávění o tělesných pudech? Není to přehnaná úvaha? Vysvětlení smyslu pohádky O Červené Karkulce je nejčastěji spojováno s poučením pro dospívající děvčata.
Má je varovat před sbližováním s muži. Odpovídá tomu i konec příběhu, který je v moralizujícím podání skutečně brutální. Vlk totiž sežere nejen babičku, ale také Karkulku, čímž příběh končí.
Jak ale upozorňuje Bencová: „Příhoda je upravena a v jejím závěru je připojeno moralizující poučení, jak to bylo obvyklé v osvícenské době.“
Původní brutální závěr tedy pohádka nemá, její ostatní verze nezapomínají na udatné zachránce ani svérázné postupy, kterými si pomohou Karkulka s babičkou samy! Ale i tak vyprávění upozorňují na nástrahy čekající na dívky v rozpuku.

ČERVENÝ ČEPEC
Pro pochopení symboliky dospívání a sexuálního podtextu je nutné vrátit se k symbolu připomínanému na počátku vyprávění. Myšlen je Karkulčin červený čepec. Právě jeho nošení a barevnost svádí k mnoha dalším rozborům příběhu.
Podle některých má jít o barvu menstruační krve, další zase spekulují o tom, že má značit panenskou blánu. Publicistka Šárka Poláková dokonce uvádí mnohem temnější možnost: „Červený čepeček měl možná sexuální význam a mohl být vykládán jako varování před nucenou prostitucí.
K této možnosti přispívá i fakt, že červený pláštík byl v 17. století znakem prostitutek a také reklamní kampaň Kolumbijské charity proti dětské práci, která Červenou Karkulku zobrazovala právě jako dětskou prostitutku.“ Motiv sexuality a pohlavního styku je přitom zřetelný i v jiných úvahách o Karkulce. Má však mnohem děsivější ráz…

PŘÍBĚH O ZNÁSILNĚNÍ?
Pohádku je údajně možné chápat i jako příběh o znásilnění! Na první pohled sice není motiv čitelný, zřetelněji ale vyplývá z méně známých verzí pohádky. Vlk v nich chce sežrat Karkulku už v lese, protože ale přihlížejí jejich setkání dřevorubci, neodhodlá se k tomu.
Podle se proto dá s dívčinou do řeči a zjistí, kam má namířeno. Když Karkulka prozradí, že jde k babičce na oslavu narozenin, vlk jí navrhne, aby jí natrhala kytici. Než děvenka kvítí posbírá, lačná šelma už uhání k domu.
Starou paní sežere, oblékne si její šaty a čeká na nebohé děvče. Sežrat se mu tak Karkulku podaří až v babiččině domečku. Je v tomto znění příběhu téma násilného pohlavního aktu jasnější? Pokud ne, existují dokonce podání, ve kterých Karkulka přilehne k vlkovi do postele! Protože ale pozná jeho přestrojení, tak se snaží utéct…