27. května 1963: Britský letec a novinář sir Peter Masefield se setkává se slavným duchem letiště Montrose.
Domů     Záhady historie
Kam se poděli „blouznivci našich hor“?
Mirek Brát
od Mirek Brát 7.4.2022
1.8tis
Velkým odpůrcem spiritismu byla vždy katolická církev. Bílý most ve Špindlerově Mlýně se soškou katolického světce Jana Nepomuckého. Foto autor
204
SDÍLENÍ
1.8tis
ZOBRAZENÍ

O tom, že spiritismus sahá hluboko do historie naší země, netřeba obšírněji diskutovat. Svého času se mu dařilo zejména v Podkrkonoší i přímo v lokalitě našich nejvyšších hor. Kde se však spiritismus ztratil, kam se poděli „blouznivci našich hor“?

Jestřabí v Krkonoších. Z této obce pocházela Marie Votočková, první české spiritistické médium. Zdroj foto:  al.trcka, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons Horní Maršov na Trutnovsku. I zde se kdysi aktivně projevovala spiritistická komunita. Zdroj foto: Fried Marek, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Velkým odpůrcem spiritismu byla vždy katolická církev. Bílý most ve Špindlerově Mlýně se soškou katolického světce Jana Nepomuckého. Foto autor  V Krkonoších nalezl spiritismus zejména v osmnáctém a devatenáctém století příhodné sociální a společenské podmínky pro další rozvoj. Foto autor Mezi své příznivce počítali čeští spiritisté i prezidenta T. G. Masaryka. Zdroj foto:  Unknown author, Public domain, via Wikimedia Commons

Komunikovat se záhrobím se snažili již Keltové. Na našem území je později vystřídali Slované. I u nich lze vysledovat náklonnost ke spiritismu. Ve středověku lze v našich zeměpisných šířkách objevit organizovanou skupinu, která se hlásila ke gnostickému hnutí takzvaných behgardů.

Jednalo se o přímé předchůdce pozdějších spiritistů. Budování základů spiritismu v Čechách se překvapivě účastnili i příslušníci sekty adamitů. Skupina se sklony ke spiritismu se shromáždila v patnáctém století i okolo jistého Mikuláše z Vlásečnice. Centrem jejich působení se staly právě Krkonoše.

V Krkonoších nalezl spiritismus zejména v osmnáctém a devatenáctém století příhodné sociální a společenské podmínky pro další rozvoj. Foto autor

Krkonošské seance

Později našel spiritismus odraz i v aktuálním společenském a kulturním kontextu. Příkladem je povídková kniha spisovatele Antala Staška s názvem Blouznivci našich hor (1896). Autor se snažil uměleckou formou přiblížit nejen fenomén spiritismu, ale i jeho konkrétní podoby.

V Krkonoších byly v zásadě prováděny tři druhy spiritistických seancí. V prvé řadě se jednalo o společné seance. Konaly se jednou až dvakrát týdně v konkrétním stavení. Již předem bylo pro tyto seance určené konkrétní médium.

Horní Maršov na Trutnovsku. I zde se kdysi aktivně projevovala spiritistická komunita. Zdroj foto: Fried Marek, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Frekvence těchto společných seancí mohla být zvýšena v období, kdy někdo z komunity zemřel (jeho příbuzní se s ním chtěli spojit). Druhým typem byly rodinné seance. Jak už název napovídá, konaly se v kruhu rodiny.

Jako médium byla vybrána žena z příbuzenského okruhu. Třetím typem seancí byla setkání ve volné přírodě. Místem jejich konání byly památné lokality. Setkání ve volné přírodě byla hojně navštěvována například v čase „svatodušních svátků“ nebo „dušiček“.

Z mocnářství do republiky

V moderní době bylo v Podkrkonoší místem rozvoje organizovaného spiritistického hnutí zejména město Nová Paka, kde byl nejvýraznější postavou Karel Sezemský. Z krkonošského Jestřabí pocházela i Marie Votočková, která se stala prvním českým médiem.

Zde je třeba zdůraznit, že v době Rakouska-Uherska byli spiritisté, když ne přímo diskriminováni, tak zcela jistě s obtížemi trpěni.

Jestřabí v Krkonoších. Z této obce pocházela Marie Votočková, první české spiritistické médium. Zdroj foto: al.trcka, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Velkým nepřítelem spiritistického hnutí byla zejména katolická církev. Teprve po vzniku samostatného Československa v roce 1918, nastává zlatá éra spiritismu v Krkonoších i na jiných místech republiky. Ke spiritismu se údajně hlásilo na půl milionu obyvatel nově vzniklého státu.

Ke svým příznivcům počítali spiritisté i prezidenta T. G. Masaryka, kterému posílali ze svých sjezdů pravidelné pozdravy.

Spiritismus versus dějiny

Soumrak spiritismu v Krkonoších i v celém tehdejším Československu nastal již v úvodu druhé světové války. Do potíží se dostalo rovněž vydávání spiritistických brožur a periodik. Velké přesuny osob v pohraničí zničily předplatitelské kmeny, na které byla periodika vázána.

V červnu roku 1941 provedla německá tajná policie-gestapo razii ve spiritistickém domě v Radvanicích na Trutnovsku. Činitelé spiritistického spolku byli uvězněni. Německý represivní aparát ničil také spiritistické archivy a knihovny.

Po ukončení druhoválečného světového konfliktu se spiritistické hnutí na malou chvíli objevilo, avšak velmi brzy se stalo nepřítelem vládnoucí komunistické ideologie. Po roce 1989 se již na tradici organizovaného spiritistického hnutí nepodařilo adekvátně navázat.

Mezi své příznivce počítali čeští spiritisté i prezidenta T. G. Masaryka. Zdroj foto: Unknown author, Public domain, via Wikimedia Commons

Epilog

Kam zmizely spiritistické seance, které ještě na přelomu devatenáctého a dvacátého století patřily k tajemným krkonošským reáliím? Tato záhada má stále jen dílčí odpovědi… Spiritismu ve dvacátém století neprospělo setkání s dvojicí totalitních ideologií, kterými byly fašismus a komunismus.

Proměnila se i celá společnost. Pokud hovoříme o tradicích spiritismu v Krkonoších, jistě uznáme, že naše nejvyšší hory se také hodně proměnily. Občas se sice objevují konspirační informace, že krkonošský spiritismus stále existuje, ale kdesi „v podzemí“.

Kdo jsou dnes „blouznivci našich hor“? Ironický cynik by možná poznamenal, že se jedná o ty introvertní duše, které ve Špindlu či v Peci očekávají, že jim někdo prodá celodenní skipas za sto korun. Kdo hledá spiritismus v Krkonoších dvacátého prvního století, měl by si v knihovně asi půjčit zmíněnou knihu Antala Staška nebo navštívit expozici spiritismu v novopackém muzeu.

Foto: 1 - al.trcka, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons, 2 - Unknown author, Public domain, via Wikimedia Commons, 3 - Fried Marek, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons, 4,5 - autor
reklama
Související články
od Mirek Brát 26.5.2022 671
V rámci řady pozorování UFO byl hlášený výskyt záhadných struktur, které později dostaly pojmenování „andělské vlasy“. Tento fenomén byl součástí i známého nebeského jevu nad Norimberkem v roce 1561. Pokud netrpíte arachnofobií, čtěte dál a zkuste s námi hledat vysvětlení tohoto jevu. Obecně rozšířenou teorií je hypotéza, že andělské vlasy jsou vytvořené z ionizovaného vzduchu, který […]
od Mirek Brát 25.5.2022 2.2tis
Západní historikové mu přezdívali „Nero islámu“, čímž chtěli dát najevo jasné kontroverze v jeho povaze a charakteru vládnutí. Ti, kdo šli v negativním hodnocení ještě dále, o něm mluvili jako o šíleném kalifovi. Do dějin se však Al-Hakim bi-Amr Alláh vepsal i svým záhadným zmizením, které nebylo dosud vysvětleno. Do roku 1009 byly Jeruzalém a Svatá země […]
od Adriana Vojtíšková 25.5.2022 2.5tis
Na Jesenicku, jež tehdy spadá do Niského knížectví s hlavním městem Nisou (dnešní Polsko) dojde roku 1622 k prvnímu obvinění z čarodějnictví, které strhne lavinu dalších obvinění, mučení a poprav.     Jesenický pastýř Kryštof Schmied obviní svou manželku Barboru z toho, že očarovala jejich dobytek i jeho, způsobila jim nemoc a údajně měla mít […]
od Eva Soukupová 24.5.2022 1.8tis
Pod nánosy hlíny a porostu nedaleko bosenské metropole se údajně nachází záhadná pyramida vybudovaná neznámou prastarou civilizací. Přestože odborníci trvají na tom, že o žádnou pyramidu ve skutečnosti nejde, její objevitel je přesvědčen, že má v ruce nezpochybnitelné důkazy o jejím umělém původu.     Bosenský obchodník a archeolog Semir Osmanagić (*1960) už léta usiluje […]
od Adriana Vojtíšková 24.5.2022 2.7tis
Šumperk, označovaný za „bránu Jeseníků“, má svou oběť honu na čarodějnice. Je jí Marina Schuchová (†1678), obviněná roku 1678 z čarodějnictví za to, že ukradla v kostele hostii.     Stará babská pověra totiž říká, že když přidáte krávě do krmení hostii, bude dojit víc mléka. Pověrčivá žebračka Schuchová z Vernířovic jde tedy na Květnou […]