Oblíbená aplikace do chytrých telefonů pracuje s hypotézou, že mysl dokáže ovlivnit hmotu a že zároveň na každou naši myšlenku vesmír nějak reaguje. Obliba aplikace stoupá poté, co díky ní skupina teenagerů na pláži objeví kufr s lidskými ostatky.

Skupina dospívajících školáků se prochází po pobřeží Seattlu a vše natáčí svými smartphony. Když mezi kameny pod dřevěným molem objeví malý černý kufr, dívka ze skupiny, kterou její vrstevníci „vyhecují“, sejde z mola a pokusí se zavazadlo otevřít pomocí klacku.
Z kufru se okamžitě vyvalí odpudivý zápach, jeho obsah je ale zabalen v černém pytli na odpadky, takže teenageři ještě netuší, co vlastně našli. Logicky uvažují, že se možná jedná o zkažené potraviny, přesto uvědoměle kontaktují policii a mezitím v žertu prohlašují, že by v kufru mohla být mrtvola.
Humor je opouští ve chvíli, kdy policie potvrzuje, že v pytli skutečně byly lidské ostatky a při prohledání pláže hasiči a policisté našli ještě několik dalších pytlů s částmi těl. Později se ukázalo, že ostatky patří ne jedné, ale hned dvěma obětem brutální vraždy.
Mrazivé na celém případu je to, že děti na místo zavedla poněkud tajemná mobilní aplikace! Byla to jen náhoda, nebo aplikace skutečně funguje tak, jak tvrdí?

ZA DOBRODRUŽSTVÍM
Mezi uživateli se stala okamžitým hitem a tisíce lidí vyslala na průzkum míst, kterých si by normálně ani nevšimli. A na těchto místech prožívají věci, které by si nikdy nepřáli prožít. Někteří se stávají svědky paranormálních jevů, jiní nacházejí předměty spojené se zločinem.
Zážitky jiných jsou naopak pozitivní, jedné ženě se například díky tomu podařilo najít a zachránit zraněnou sovu. A další aplikaci považují za zklamání. „Pokaždé, co si s tou aplikací hraju, nedělá nic jiného, než že mě zavede na soukromý pozemek nebo dvůr.
Takže jen zbytečně plýtvám benzínem a jsem zklamaný, že nemůžu prozkoumávat žádná cool místa,” stěžuje si uživatel Eric. Podstatou aplikace Randonautica totiž je zavést uživatele na místo, na kterém má v daný čas být, aby se naplnila jeho vyslovená přání.
Má skutečně takovou moc? A co si asi tak mohli přát teenageři ze Seattlu, že je aplikace zavedla ke kufru s mrtvolou? Možná jen toužili po dobrodružství na celý život.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=9qOZ6dhzr8E
FUNGOVÁNÍ NEJASNÉ
Princip aplikace je poměrně jednoduchý, uživateli vygeneruje náhodné souřadnice v blízkém okolí a pošle jej místo prozkoumat. Její autoři ovšem tvrdí, že je v tom něco víc, aplikaci označují za „první kvantově generovanou reality hru ve stylu ‚zvol si vlastní dobrodružství’ na světě”. Randonautica se údajně dokáže napojit na mysl uživatele a právě na základě toho, co se mu honí hlavou a po čem touží, místo vygeneruje. „Randonauting má dvě hlavní části: zkoumání slepých bodů nebo míst v okolí, která jsou mimo vaše vědomé znalosti, a experimentování s interakcí mysli a hmoty podle hypotézy, že vědomí může ovlivnit distribuci náhodných čísel,” vysvětlují tvůrci dále.
Působení lidské mysli na hmotu a dokonce i moderní přístroje bylo v minulosti popsáno již mnohokrát, ve většině případů však jde o spontánní a velmi vzácné události. Našli autoři aplikace způsob, jak tuto interakci usnadnit, nebo spíš jen cestu, jak rychle přilákat nové uživatele?