Ještě před třiceti lety se jmenuje Chlum nad Ohří. Teprve po pádu totality se může vrátit ke svému původnímu jménu. Chlum Svaté Máří je město, ale především známé poutní místo v okrese Sokolov. Proč je však zdejší kostel zasvěcen hned dvěma patronkám najednou?!
Nynější barokní poutní areál je postaven na sklonku 17. stol. podle návrhu uznávaného stavitele a architekta Kryštofa Diezenhofera (1655 – 1722). Panna Marie se tu ale těší úctě mnohem déle.
Patrně už od 13. stol., kdy zde jakýsi tovaryš nalezne její zázračnou sošku! Bylo tomu tak? Vždyť příběhů o nalezení zázračných mariánských sošek je řada a jsou si často podobné, jako vejce vejci! Ten patrně neznámější pochází pochází z ostrova Tenerife.
Zdejším obyvatelům Guančům se jednoho dne zjevuje socha ženy s dítětem. Ti ji umístí do jeskyně a tam se jí chodí klanět. Guančové jsou ovšem pohané! To až španělští dobyvatelé v 15. století ztotožní jejich idol s Bohorodičkou. Koho to tedy původní obyvatelé Tenerife vzývali?
A kdo byl uctíván na Chlumu Svaté Máří? Chrám, který zde stojí, má ostatně patrocinia dvě! Krom Panny Marie je zasvěcen i poněkud „problematické“ Máří Magdaléně. Tedy nejen následovnici Ježíše Krista (kolem 4 př. n. l.
– kolem 33 n. l. ), ale také údajně napravené prostitutce. Anebo snad šlo – jak tvrdí další prameny – o Ježíšovu ženu? Mělo se také jednat o jednu z mála křesťanských poustevnic. Jde však každopádně o dosti neortodoxní světici!
Je tedy možné, že původně bylo na Chlumu vzýváno nějaké ženské pohanské božstvo? Anebo božstva, spojená s plodností? Vždyť jak zasvěcením Ježíšově matce, tak i „zlobivé“ Máří, často křesťané překrývali původní tradici žensko-mateřského elementu…