Záhadný muž přezdívaný D. B. Cooper unesl dne 24. listopadu roku 1971 letadlo Boeing 727 a poté z něj vybavený pořádnou sumou peněz získaných jako výkupné seskočil padákem. FBI v roce 2016 po dlouhých 45 letech vyšetřování případ ukončila. Prý už zřejmě navždy zůstane nevyřešený!
Americký Federální úřad pro vyšetřování FBI vydal v červenci roku 2016 prohlášení, v němž veřejnosti oznámil, že aktivní vyšetřování v případu D. B. Coopera skončilo.
Pachatele únosu proudového dopravního letadla z listopadu 1971 se nepodařilo dopadnout, což se prý podle všeho už nezmění. „Dospěli jsme k závěru, že přišel čas případ uzavřít.
Nic v něm nejspíše nezjistíme,“ říká speciální agent Frank Montoya. V prohlášení FBI také stojí, že zločinec během seskoku z letadla s výkupným nejspíš zemřel. Je to prý nejpravděpodobnější varianta. Mají vyšetřovatelé pravdu? Pro odpověď na tuto otázku se musíme vydat na začátek celého případu…
Toto je únos!
Ve středu 24. listopadu 1971 nastupuje do letadla Boeing 727 společnosti Northwest Orient na letu 305 z amerického Portlandu do Seattlu tajemný muž, který používá jméno Dan Cooper (později ho média zkomolí na D. B. Cooper – pozn. red.).
Dle svědků je mu okolo 40 let a na sobě má černý oblek, bílou košili, kravatu a sluneční brýle. Když stroj vzlétne, vyndá z kapsy obálku a podá ji letušce Florence Schaffner (*1948).
Ta se nejdříve domnívá, že se jí muž snaží vnutit své telefonní číslo a vzkaz si strčí do kapsy. Cooper ji však vyvede z omylu: „Slečno, myslím si, že byste se měla na ten vzkaz podívat. Mám bombu.“ Překvapená žena vytáhne z obálky šokující vzkaz:
„Ve svém kufříku mám výbušninu. Použiju ji, pokud to bude nutné (…) Toto je únos.“ Únosce požaduje 200 000 dolarů (asi 5 milionů Kč – pozn. red.) v neoznačených dvacetidolarových bankovkách a čtyři padáky.
Zásilka mu má být předána na letišti Seattle-Tacoma International Airport. Pokud se tak nestane, vyhodí prý letadlo do povětří!
Do víru sněhové bouře
V 17 hodin 24 minut je pilotům vysílačkou oznámeno, že Cooperovy požadavky jsou splněny. Letadlo dosedá na ranvej a únosce obdrží peníze a padáky. Netuší však, že agenti bankovky před předáním vyfotografovali a zapsali si jejich sériová čísla.
Doufají totiž, že se jim díky tomu později podaří zločince dopadnout. Po doplnění paliva, prozkoumání padáků a výkupného asi v 19 hodin 40 minut letadlo opět vzlétne.
Na palubě zůstane Cooper, pilot William Scott, letuška Tina Mucklow (*1949), druhý pilot Bob Rataczak a palubní inženýr H. E. Anderson.
Ihned po startu únosce nařizuje posádce odejít do kokpitu. Po osmé hodině večer se na palubní desce náhle rozsvítí kontrolka otevření zadních dveří. Posádka si také všimne změny tlaku vzduchu v kabině. Zdá se, že Cooper vyskočil z letadla ven do zuřící bouře. Následně se nad ním slehne zem.
Příliš mnoho podezřelých
Vyšetřovatelé během následného pátrání nakonec prověří více než tisícovku podezřelých.
Často je za záhadné hoúnosce považován bývalý americký pilot a parašutista Richard McCoy, který v dubnu roku 1972 velice podobným způsobem jako Cooper unesl letadlo společnosti United Airlines v americkém Denveru.
V listopadu roku 2015 se pak objeví teorie, že tajemným únoscem byl nenápadný obchodní manažer Dick Lepsy z michiganského městečka Grayling, který jen několik málo let před únosem odešel od rodiny a Cooperovi byl údajně také velmi podobný.
Poté však americká FBI po 45 let trvajícím vyšetřování případ uzavřela. „Původně jsme si mysleli, že byl zkušeným parašutistou. Po několika letech jsme ale dospěli k závěru, že to není pravda.
Žádný zkušený parašutista by nevyskočil do černočerné tmy, deště a do větru o rychlosti přes 300 km/h, v naprosto nevhodném oblečení.
To by zkrátka bylo příliš riskantní,“ uvádí speciální agent Larry Carr. Proč se však nikdy nenašlo Cooperovo tělo? Není přece jen možné, že se pachatel nejzáhadnějšího únosu letadla stále ukrývá na svobodě?