Jeden z největších umělců evropské renesance, Albrecht Dürer, zanechal rozsáhlé dílo, z něhož nejzáhadnější je rytina Melencolia I. Kromě melancholické ženské postavy obsahuje řadu objektů, jejichž význam je symbolický.
Nejvíce otázek však vyvolává tajemný čtverec nad onou osobou. Skrývají čísla v něm zapsaná nějakou šifru?
Na obraze Melencolia I (1514) od slavného německého malíře a grafika Albrechta Dürera (1471–1528) vidíme ve stěně vyrytý čtverec sestavený z čísel od jedničky do šestnáctky.
Jakou roli vlastně v obrazu hraje?
Symbolů je víc
Tradiční vysvětlení zní, že v dolní řadě čtverce umělec zkrátka vyjádřil datum vzniku díla, rok 1514. Je to nejjednodušší, přímočarý výklad, který by byl prost jakéhokoli tajemství.
Ovšem… Na obraze je tajemných symbolů více, což opravňuje k domněnce, že ani tentočtverec nebyl zvolen jen proto, aby nesl pouhý letopočet. Nezbývá než hledat jinde a jinak. Co všechno je vlastně na pozadí obrazu?
Již zmíněný magický čtverec, nad ním zvon, vedle čtverce přesýpací hodiny a na další stěně váha. To je dost zajímavých symbolů, jež by mohly nést tajemné poselství.
Je odpovědí matematika?
Profesor Ludolph Fischer z univerzity v německém Tübingenu, odborník na východní svět, před časem spočítal, že jedno ze jmen islámského boha Alláha, Al-Agall (Vznešený), má v arabštině číselnou hodnotu 34. A právě tuto cifru dostaneme po součtu číslic magického čtverce kterýmkoliv směrem (vodorovně, úhlopříčně či svisle).
Proč by ale Dürer používal právě jeho symboliku? Nabízí se ovšem ještě jiná možnost. V arabštině má číselnou hodnotu 34 i slovo ağal.
To nese význam osudově nezměnitelné lhůty, jež je každému z nás na této planetě určena a kterou žádná pozemská moc nedokáže změnit.
Jak soudí profesor Fischer, při takovém výkladu by symbolika obrazu Melencolia I tvořila jednotný smysluplný celek – číselný čtverec přestavující „lhůtu“ jednoho každého, kterou odměřují přesýpací hodiny a jejíž konec ohlásí zvuk zvonu.
Potom, jako je tomu také v křesťanství, bude každý zvážen na vahách spravedlnosti podle svých dobrých a zlých skutků. Vysvětluje právě tento výklad poselství celého obrazu?