Krácené i rozšířené verze jednotlivých dílů fantasy snímků Pán prstenů nebyly všude promítány ve stejné podobě.
Proto zaznamenala tak velký ohlas poznámka pečlivých fanoušků z východní Evropy, „Co že to vlastně je napsáno tengwarem, magickými runami Černé řeči, na Jednom prstenu?“ Vypadá to jako sdělení, které do tohoto filmu rozhodně nepatří…
Poslední dvě slova, ohnivě vykroužená na zlatavém obrysu prstenu, připomínají logo jistého populárního šumivého nápoje. Příznivci konspiračních teorií mohou slavit, teď konečně mají nezvratný důkaz o vysílání podprahových zpráv do mozků milionů diváků!
Jejich radost ale netrvá dlouho. V USA, Velké Británii nebo na jižní polokouli, v Austrálii, jsou podobné praktiky od roku 1958 postaveny mimo zákon.
Nápis „Coca-Cola“, který se objevil na filmovém Prstenu Moci v několika verzích Pána prstenů, tedy nemají možnost vidět diváci po celém světě. Navíc se výrobce tohoto mezinárodně rozšířeného nápoje od celé události distancoval. Možná až nápadně intenzivně.
Někdo zahlazuje stopy
Stejně rychle mizí i „důkazy“ z edice Pána prstenů pro východní Evropu. Chtěl by se snad někdo prezentovat v soudním sporu s filmovým trhákem posledního desetiletí?
A tomu ještě s gigantem, u nějž je pouhá hodnota značky odhadována na 74 miliard dolarů (zhruba 1,5 miliardy Kč)? Přičemž jediným důkazem takového odvážlivce by bylo nelegálně pořízené video z promítání v kině?
Ostatně, stejně rychle jsou „utlumeny“ i jednotlivé weby příznivců konspiračních teorií, kteří si bez patřičných práv dovolili uveřejnit problematický nesestříhaný záběr. Tato rychlá a nemilosrdná odezva je však podle nich výmluvným doznáním.
Jak někteří upozorňují, tento pomyslný boj se nevede jen v rovině zveřejněných „faktických důkazů“. Druhá strana údajně vydává řadu cílených dezinformací.
Promyšlený plán?
Krátce předtím, než mediální bublina splaskne, se z oceánu internetu vynoří desítky blogů a soukromých webů, které záměrně uvádějí velmi nekvalitní snímky „prstenu od Coca-Coly“. Je patrné, že se jedná o amatérsky upravené snímky v grafickém programu.
Každý rozumný člověk, který by se o problematiku podprahových zpráv a porušení zákona o reklamě zajímal, se tak mohl na vlastní oči přesvědčit, „že je to jen hoax, nepovedený vtip konspirátorů“, kteří tím přišli o důvěryhodnost.
Dostali jste žízeň?
Jediný, kdo na celé „kampani“ netratil, byla sama Coca-Cola. Získala mediální prostor, a její logo se nenávratně vpilo do podvědomí dalších milionů lidí, kteří dosud byli zvědaví jen na příběhy společenstva Prstenu ve Středozemi.
V pozitivních i negativních souvislostech se o této značce hovoří všude, a každému diskutujícímu jistě přijde chutné osvěžení v podobě sladkého chladivého nápoje vhod.
Zmíněná značka po odvysílání Pána prstenů zaznamená v zemích východní Evropy nárůst prodeje o 23 %. Možná, že i vy jste při čtení dostali trochu žízeň. Je náš život ve skutečnosti ovládán podprahovými zprávami?