Jeden z nejznámějších duchařských snímků vzniká tam, kde lidé očekávají duchy nejčastěji – na hřbitově.
Angličanka Mabel Chinnery sem jede s manželem položit květiny na hrob své mrtvé matky a těsně před odjezdem ze hřbitova vytváří fotografii manžela, který sedí sám v autě. Po vyvolání ale vidí, že to možná nebyla tak úplně pravda…
„Když je film vyvolán, pár s překvapením zjišťuje, že je na fotce vidět postavu v brýlích, která sedí na zadním sedadle. Paní Chinnery v ní okamžitě poznala svou mrtvou matku – ženu, jejíž hrob byli právě navštívit!
Fotografičtí experti, kteří snímek zkoumali, došli k názoru, že nevznikl ani odrazem, ani dvojitou expozicí,“ uvádí současný americký badatel z newyorské společnosti lovců duchů Stephen Wagner. Odjel snad s Mabel Chinnery ze hřbitova i duch její zesnulé matky?
OTISKLA SE NA FILM VZPOMÍNKA?
Snímek tajemné ženy na zadním sedadle patří mezi ty, o jejichž pravosti se mezi experty diskutuje nejčastěji. Není totiž zcela vyjasněn jeho původ – jméno autorky se v různých zdrojích liší a není známo ani to, kde fotografie vlastně vznikla.
Je možné, že se jedná o neodhalený šprým nějakého vtipálka? Vyloučit to nelze, ale ani v tomto případě se dosud nikomu nepodařilo prokázat, že by byl snímek nějak upravován.
Někteří badatelé ovšem naznačují, že v tomto případě vůbec nemusí jít o projev záhrobního světa, ale o úplně jiný jev.
„Mohlo se stát, že spíš než ducha se podařilo zachytit jiné formy smyslového vnímaní nebo subjektivní duševní zážitky, jako jsou sny, vize nebo samotné myšlenky,“ tvrdí třeba současný britský badatel a člen britské Společnosti pro psychický výzkum Alan Murdie.
Vzpomínala Mabel Chinnery na matku tak intenzivně, že se její myšlenka otiskla na fotografický film?
Lenka Kabeláčová