O zvláštním prokletí úseku dálnice D0 nedaleko obce Ořech už jsme psali. I o tom, že případ připomíná jiný „prokletý dálniční úsek“, nedaleké místo na silnici R7 u Makotřas. Ale může i kletba okolí Ořechu souviset s dávným a krvavým rituálem?
KDE ZEMŘEL PORANĚNÝ KŮŇ?
U Makotřas prý ležela pravěká svatyně a podle záhadologa Otomara Dvořáka (*1951) tu po ní prý zbyl hladový démon, lačnící po lidských obětech. I v Ořechu možná byla svatyně, archeologicky je tu doloženo sídliště z doby bronzové.
Zároveň se ke zdejšímu kostelu váže velmi podivná pověst. Když jej chtěli místní založit, nevěděli kde.
Rozhodnou se proto pro velmi zvláštní rituál, ke kameni, který stál nedaleko, odvedou koně, poraní ho a nechají zraněné zvíře běžet pryč, tam, kde padne, začnou budovat kostel. Dosti nekřesťanský způsob založení křesťanské stavby, nemyslíte?
SOUVISEL RITUÁL S DÁVNÝM MENHIREM?
Jako by připomínal pohanské zvyky polabských slovanů, používajících k věštění posvátného koně. Nebo byl naopak posvátný pohanský kůň křesťany zabit a tím poražena i jejich víra?
Znalec českých vztyčených kamenů Václav Vokolek (*1947) se domnívá, že nalezl i onen tajemný sloup, od nějž nešťastný kůň utíkal.
Nalezneme ho v nedalekých Zbuzanech, od ořešského kostela je vzdálen asi kilometr, což by kůň, byť smrtelně zraněný, jistě uběhl. Kámen sice není příliš veliký, jen asi jeden metr, ale už název ulice, v níž stojí, o lecčems vypovídá, jmenuje se U Menhiru.
SOUVISÍ NÁZEV OBCE S OŘEM?
Jsou zbuzanský menhir a podivná pověst vážící se k ořešskému kostelu památníky dávných pohanských rituálů, k nimiž v této lokalitě docházelo? A co název Ořech?
Souvisí s oblíbenými skořápkatými plody, nebo spíš s posvátným ořem, který zde byl chován a možná i obětován?