Yōkai je v japonském folkloru označována skupina nadpřirozených bytostí. Jde prý o zlá stvoření, která způsobují lidem pohromy, ale i o dobromyslné bytosti, které naopak přinášejí štěstí. Co jsou tato stvoření zač, jak vypadají a lze se s nimi setkat? Mohou být skuteční?
Pokud na japonské pláži spatříte tvora podobného orangutanovi, může to být Shōjō. Tento druh Yōkai je údajně velmi zvědavým mořským duchem. Celé dny holduje alkoholu, a jestliže se s ním setkáte, s největší pravděpodobností vás přizve k posezení.
Shōjō jsou vynikajícími vinaři, ale jejich speciální druh vína chutná pouze dobrým lidem. Další druh se nazývá Myōbu. Jde prý o liščího ducha a nositele štěstí. Jeho krásně bílá srst poukazuje na nebeský původ.
Sochy Myōbu najdete ve svatyních napříč celým Japonskem, přičemž u nich lidé zanechávají jako důkaz úcty smažené tofu. Yōkai se také projevují jako neviditelné síly ovládající naše předměty. Jedním z nich je Hahakigami, duch ovládající koště.
Uklidí za vás spadané listí na zahradě a dokonce vymete návštěvníky, kteří překročí vhodnou délku návštěvy. Jací jsou zlí představitelé Yōkai? Existují svědectví o jejich spatření?
YŌKAI PŘINÁŠEJÍCÍ ZKÁZU JAPONSKU
Mezi nejstrašidelnější Yōkai patří Shuten doji. Podle legendy šlo původně o mnicha chrámu v horách Hiei, který si během festivalu mnichů nasadil ďábelskou masku a bavil se strašením hostů. Po oslavě nemohl masku sundat, a ta se stala jeho tváří.
Shuten prchl do hor a shromáždil armádu démonů. Pak byl zabit vojskem císaře Ichijō (980–1011). Pak je tu také Tamamo no Mae. Má jít o zlou lišku s devíti ocasy, která se přestrojila za ženu s nejkrásnější tváří v Japonsku.
Provdala se za císaře Toba (1103–1156), proklela ho a on pak onemocněl. Jeho stráže posléze Tamamo zastřelil.
Legenda pokračuje vyprávěním o Tobově synovi Go-Shirakawovi (1127–1192), který se dostal do sporu o trůn se Sutoku Tennōem (1119–1164). Tennō je vyslán do exilu a čas tráví opisováním svatých súter.
Po letech zašle své svitky do císařova města, ale Go-Shirakawa je odmítne. Rozzlobený Sutoku si ukousne jazyk a vlastní krví sepíše kletbu proti Japonsku i císaři. Vykrvácí a promění se v tengu, ptačího tvora.
Po jeho smrti zasáhnou Japonsko katastrofy a moc přebírá vojenský šógunát. I když prý existuje řada zlých Yōkai, není jim připisována destabilizace Japonska a národní pohromy. Je na těchto příbězích něco pravdy?
SVĚDECTVÍ O DOBROČINNÉM YŌKAI
Další z Yōkai se nazývá Amabie a je prý poprvé zdokumentován v roce 1846. Jistý státní úředník tehdy vyšetřuje záhadné zelené světlo vycházející z mořšké vody poblíž města Kumamoto.
Spatří údajně zářící zelené stvoření s rybími šupinami, dlouhými vlasy, třema ploutvovitýma nohama a zobákem. Tvor ho varuje před pandemií a říká, že lidstvo se může zachránit jedině tak, že bude šířit obraz Amabie.
Toto kuriózní svědectví je zveřejněno v místních novinách včetně podoby Amabie. Došlo k tomuto setkání? Po necelých 175 letech se vyobrazení Amabie začne objevovat na sociálních sítích jako symbol boje proti koronaviru.
Ať už Yōkai existují, či nikoli, pomáhají lidem překonávat nelehká období.
Jako například maskot monstra Kumamona, který vybíral finanční prostředky pro území zasažená zemětřesením v roce 2016. „Yokai jsou nositeli historického dědictví Japonska“, podotýká Victoria Rahbar, absolventka asijských studií na Stanfordově univerzitě.