Na jedné straně zázračná uzdravení, na straně druhé zbytečná úmrtí důvěřivých pacientů. Homeopatie rozděluje lékaře i pacienty do dvou táborů.
Jedni ji odmítají a chybí jim jednoznačně prokázaná účinnost léčby, druzí na ni nedají dopustit a prohlašují, že dokáže uzdravit i rakovinu! Na jakou stranu se přikloníte vy?
Zakladateli homeopatie, německému lékaři Samuelu Hahnemannovi (1755–1843), údajně zjevil tajemnou nauku samotný bůh. Najdeme v ní prvky prastarých kultur, okultismu, křesťanství i buddhismu.
Využívá tedy tento druh alternativní medicíny při léčbě pacientů nahromaděné znalosti lidstva? Nebo se nic netušící nemocný pouští do dosud neprobádané oblasti, která může nejen pomoci, ale i uškodit?
Příčina nemoci jako lék
Samuel Hahnemann teorii homeopatie poprvé zformuluje v roce 1810 v knize Organon léčebného umění. Inspiruje se některými tradicemi starého Řecka, evropskou alchymií a především vlastními experimenty, které odvážně provádí sám na sobě.
Základní myšlenkou je toto: „Pokud existuje látka, která má schopnost vyvolat nějaké zlo (tím je nemoc), má také schopnost ho léčit.“ Na stejném principu funguje například očkování. Správně zvolené homeopatikum má odstranit příčinu jakékoli nemoci.
Může něco takového fungovat? Na opačné straně barikády stojí Světová zdravotnická organizace. Ta totiž před homeopatií v roce 2009 přímo varuje: „Když homeopatie stojí v cestě skutečné léčbě, lidé přicházejí o životy.“
Byla myšlenka homeopatie ukradena?
Je Hahnemannova teorie původní? Homeopatický britský pedagog James Compton Burnett (1840–1901) o tom pochybuje.
O zákonu podobnosti, na níž je homeopatie založena, totiž uvažuje už nejslavnější lékař starověku Hippokrates (460–377 př. n. l.) v 5. století př. n. l.
a nepatrnými dávkami léčiv se pokouší léčit například i alchymista a astrolog Paracelsus (1493–1541) v 16. století.
Thorwald Dethlefsen (1946–2010), německý psychoterapeut a homeopat, zase přichází s hypotézou, že přijímání Večeře Páně, je vlastně podávání homeopatických koncentrací Kristovy krve a těla:
„Od těch dob se Kristovo nemocné tělo a jeho prolitá krev podávaly a stále podávají ve vysokých homeopatických dávkách, vázaných na chléb a víno, jakožto látkové nosiče v podobě hojivého léku,“ říká.
Pravidelné přijímání „chleba a vína“ pak prý pomáhá léčit duši milionům křesťanů. Užívají snad pravidelně homeopatika, aniž by o tom věděli?
Mění naši psychiku?
Samotný vznik homeopatie Hahnemann připisuje „božímu zjevení“ a prohlašuje, že bez něj by metoda vůbec nemohla vzniknout. Píše, že ten, kdo ji používá „přímo navazuje na božství, na stvořitele světa“.
Homeopatie slibuje, podobně jako meditace či jóga, uvedení do jakési harmonie s přírodou a kosmickými silami.
Další současný významný britský homeopat Steven Cartwright, přednášející v Oxfordu, vidí v tomto druhu léčby stejné principy, jako má šamanismus.
Většina homeopatické literatury hovoří u léčených lidí o změnách psychiky.Velmi často také popisuje sny mytologického charakteru po podání homeopatika či zvýšenoucitlivost k tzv.
geopatogenním zónám (údajné zemské pásy, které mají zhoubný účinek na lidské zdraví – pozn. red.). Otevírá snad alternativní léčba nové možnosti našeho života?