Je obecně známo, že se žena z nejzáhadnějšího obrazu na světě, Mona Lisa, kterou stvořil umělec Leonardo da Vinci, dívá svým podmanivým pohledem zpět na ty, kteří ji pozorují. Podle nejnovějších zjištění se ale jedná o lež. Mona Lisa nám naše pohledy neopětuje.
Podle nejnovějších zjištění totiž její pohled směřuje o více než patnáct stupňů doprava, než jsou oči těch, kteří se na ni dívají. Pohled jedné ze světově nejproslulejších žen je tak upřený na něco za námi, co ale Mona Lisa vidí? A proč se její pohled upírá zrovna tam?
Na takové otázky bohužel studie neodpovídá. A pocit toho, že Mona Lisa má stále svá tajemství, která se skrývají za její klidnou tváří a pohledem upřeným do neznáma, tak nemizí.
Možná má tento závoj tajemství podíl také na úspěchu obrazu, který svou neobyčejnou obyčejností přímo vyzývá k odhalení něčeho, co v sobě ještě skrývá.
Efekt Mony Lisy
Vrátíme-li se ale k fenoménu obrazu, který se dívají zpět na své pozorovatele, je nyní trochu ironické, že se tomuto jevu začalo říkat právě efekt Mony Lisy. Tento efekt je pravdivý a vědecky podložený.
Oči, které se dívají přímo do hledáčku fotografie, nebo do očí malířových, mohou působit tak, že nás upřeně pozorují i ve chvílí, kdy se na obraz díváme z úhlu.