Celý příběh se začíná psát už v 16. století, kdy se u italského mistra Simoneho Peterzana (asi 1540–1596) učí jeden vskutku nadaný mladík.
Jmenuje se Michelangelo Merisi (1571–1610), ovšem dnes jej celý svět zná jako Caravaggia (jméno si dal podle obce, v níž se narodil – pozn. red.). O jeho pozdější tvorbě je celkem ucelený přehled, kam se ale poděla jeho raná, ještě studijní díla?
Historici odmítají uvěřit, že by se žádná nedochovala, a dlouhá léta po nich pátrají. Náznak úspěchu zaznamenají až roku 2010 Maurizio Bernardelli Curuz a Adriana Conconi Fedrigolli.
Poštěstí se jim totiž získat přístup k asi tisícovce dílům, která pocházejí právě z dílny Peterzana. Mohl by se mezi nimi skrývat i nějaký skvost od jeho slavného žáka?
MALÍŘŮV RUKOPIS
„Každý malíř má svůj osobitý styl, který lze rozpoznat z postavení osob na skicách. Naučí se ho už jako studenti a pak si ho přenesou i do pozdějších děl,“ vysvětluje Maurizio Bernardelli.
Nedaleko Milána v Itálii byl totiž učiněn roku 2012 objev, který nikoho z milovníků umění nemůže nechat chladným. Světlo světa spatřilo sto neznámých Caravaggiů.
Právě tento malířský „rukopis“ poslouží odborníkům k tomu, že stovku děl, většinou skici a několik obrazů, identifikují jako práci Caravaggia. Jejich celková hodnota byla zatím odhadnuta na 700 milionů eur, tedy zhruba 18 miliard korun.
„Ty kresby tu byly odjakživa a nikdy je nikdo nepřisuzoval Caravaggiovi,“ říká Elena Conenna, mluvčí milánské městské rady. Jak je tedy možné, že si těchto veřejně přístupných děl ve vlastnictví města nevšiml někdo už dříve?
VULGÁRNÍ UMĚNÍ
Caravaggio je představitelem barokního stylu a v jeho dílech převažují obrazy s náboženskou tematikou. O to více šokující je realističnost, s níž umělec zobrazuje biblické postavy. Jako modely používá prosté lidi z ulice, ale i žebráky nebo prostitutky!
Jeho styl je považován za vulgární a pohoršená církev jeho tvorbu odmítá. Pobuřující je i jeho soukromý život. Často se účastní krvavých pouličních bitek a při jedné z nich má zavraždit svého údajného milence Ranuccia Tommasoniho.
Jeho bouřlivý životní styl přivádí Caravaggia nejednou do problémů, a musí proto také několikrát změnit své působiště. Chudý, nemocný a opuštěný umírá 18. července roku 1610 na toskánském pobřeží v Porto Ercole. Jeden z nejznámějších malířů světa nemá ani svůj hrob.