V dobách, kdy prosperovala civilizace Mayů, byla na mexickém poloostrově Yucatán postavena cesta, která se ve své době stala nejdelší, jakou kdy tato kultura vystavěla. Označovala se jako Bílá silnice. Byl její účel tak panensky čistý jako její název, nebo měla sloužit válce?
Z archeologických předpokladů vyplývá, že tehdejší panovnice mayského města Cobá, královna K’awiil Ajaw, nařídila zbudování kamenné silnice před více než 1300 lety, tedy někdy v roce 680 n.
l. K’awiil Ajaw byla podle historických zdrojů velmi mocnou a bojovou vládkyní starověkého města. Doklady vytesané do kamene to jen potvrzují a podporují její tehdejší výsadní postavení. Podle některých úvah se jednalo o strategický krok, protože královniným cílem bylo se svým vojskem vtrhnout do nedalekého města Yaxuná a dobýt jej. Město se nacházelo přibližně 100 kilometrů na západ.

KLIKATÍ SE A KLIKATÍ
Podle amerických badatelů, kterým v jejich výzkumu napomohl laserový systém LIDAR (Light Detection And Ranging), byla 8 metrů široká silnice natírána bílou omítkou, odtud zřejmě pochází její jméno.
Mayové byli zdatnými staviteli a jsou autory mnoha úchvatných staveb, o čemž svědčí fakt, že mnoho z jejich budov (či jejich částí) se dochovalo až do současnosti. Jsou tvůrci mnoha cest, ale silnice mezi Cobá a Yucatánem byla tou nejdelší a co se týče času a zdrojů také nejnáročnější.
Na základě provedených archeologických průzkumů byly odhaleny skryté poznatky. Jednak to, že cesta nevedla rovně, jak se předpokládalo, ale zahrnovala mnoho zatáček, které sloužily k tomu, aby cesta nevedla skrze osady, nýbrž se jim vyhnula obloukem.

INVAZE JAKO KROK K UDRŽENÍ MOCI
Odborníci jsou také toho názoru, že účelem silnice nebylo jen ovládnutí města Yaxumá, královna si chtěla podmanit i okolní menší osady, které se nacházely mezi dvěma body.
Další hypotézou je, že invazivní taktika byla zapříčiněna v důsledku s rostoucí silou jiného mayského města, tedy Chichen Itza, jež se nacházelo asi 23 kilometrů severně od Yaxuná. Díky bádání se přišlo na to, že význam Cobá začal po skončení panování královny K’awiil Ajaw upadat, oproti tomu Chichen Itza bylo na vzestupu a postupem času se stávalo čím dál tím více vlivnějším.
Je tak pravděpodobné, že se vládkyně snažila o potlačení moci konkurence vytvořením pevnosti ve středu Yukatánského poloostrova.

Zatímco Cobá bylo spíše tradičním mayským městem, jež náleželo vládnoucí dynastii, Chichen Itza bylo oproti tomu otevřeným městem s vazbami do vzdálených regionů, jako je dnešní Kostarika a americký jihozápad.
Výstavba silnice nakonec přeci jen na krátkou dobu panovnici pomohla upevnit její vliv.
