Skip to content

Jak se u nás testují Chytré silnice?

Tento článek je reklamním sdělením

O překážce na silnici víte dřív, než ji uvidíte. Krátce před úsekem, kde je náledí, začnete brzdit a projedete ho tak na jedničku. A sanitka jedoucí za vámi už vás nepřekvapí. Začnete jí uhýbat ještě dřív, než ji uslyšíte. Vize budoucnosti, na které se nyní vehementně pracuje v rámci projektu C-Roads.

Projekt takzvaných Chytrých silnic, kdy si mezi sebou auta předávají důležité informace o plynulosti silničního provozu a včas tak upozorní řidiče na překážku, kolonu nebo projíždějící vlak, je součástí celoevropské rodiny Platform C-Roads. U nás ho má pod palcem Ministerstvo dopravy. Abychom si mohli již brzy užívat jeho výhod, je nutné všechny teoretické myšlenky převést do praxe a pořádně je otestovat v ostrém provozu! Jak to všechno probíhá?

Včas dodané informace o počasí mohou v řadě případů odvrátit potenciální nehodu.

Zapojí se automobilky i operátoři

Aby si mohla jednotlivá vozidla předávat tolik potřebné informace, musí být na to speciálně vybavena. V současné době se na palubovou desku vozidel přidává jednotka, která umí nejen data přijímat, ale také vysílat. Od příštího roku by tímto zařízení mohla být vybavena velká část nově vyrobených aut. I proto na projektu spolupracuje například Škoda Auto a od počátku tohoto roku je systémem vybavován Volkswagen Golf 8. Vybavení už máme, ale kdo zajistí, aby se data z jednoho auta přenesla do druhého? Původně se zamýšlelo, že bude pro tuto věc využito jen specifické frekvenční pásmo. Díky tomu, že se do projektu zapojí i dva čeští operátoři T-Mobile a O2, se počítá i s mobilními sítěmi LTE a do budoucna i se sítí 5G. Společnost T-Mobile v rámci projektu rozšířila svoji aplikaci, která varuje například před meteorologickými jevy s vlivem na dopravu, před kolonami, nehodami nebo informuje o předpokládaném zdržení na trase. O2 se společností INTENS Corporation vyvíjí aplikaci, která je unikátní tím, že je schopna funkčně nahradit jednotku instalovanou ve vozidle a s využitím mobilního připojení dovede zajistit fungování služeb C-ITS prakticky při všech scénářích s plným zabezpečením tak, jako vozidlová jednotka.

Česko jako první v Evropě testuje komunikaci i mezi vozy MHD, přejezdy či semafory.

Český unikát

První kolo testování již proběhlo, a to na dálnici D1 v úseku Praha – Brno, po celé délce dálnice D5 a na úseku D11 do Hradce Králové a zapojit se do něj mohli i běžní řidiči. Pracovalo se jak s aplikací, tak se speciální jednotkou C-ITS, kterou dobrovolníci dostali přímo do vozu. Důležitá byla zpětná vazba, kterou řidiči upozorňovali na „mouchy“. „Klíč je v tom, dostat k řidiči to nejdůležitější a zároveň ho nezahltit zbytečnými daty,“ upřesňuje Martin Pichl z Ministerstva dopravy. V současné době se výsledky vyhodnocují a připravuje se další kolo testování. Testováním mezi auty ale rozhodně projekt C-Roads nekončí. „Jako první v Evropě testujeme komunikaci ve specifických situacích nejen mezi vozidly, ale také mezi železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory,“ dodává Martin Pichl a pokračuje: „Informace o výstraze na železničním přejezdu je jedním z českých příspěvků do tohoto evropského projektu.“

Odrazový můstek

Do budoucna se očekává, že data, která se seberou v rámci projektu C-Roads, by mohly využívat i třetí strany – různé dopravní aplikace, jako například Waze. Ministerstvo dopravy už nyní ubezpečuje, že všechna vybraná data budou striktně chráněná. Systém C-Roads bude odrazovým můstkem pro plně automatizovaná vozidla – tedy taková, která fungují bez řidiče. Vestavěná jednotka sice neumí odvrátit nebezpečnou situaci tím, že ubere plyn nebo otočí volantem, ale v budoucnu umožní řídícímu počítači na základě dostatečně včasného obdržení informací správně reagovat na situaci.

Lenka Vlčková

Foto:
Tento článek je reklamním sdělením
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Kudlanka nábožná, strašlivý žralok ve světě hmyzu!
epochalnisvet.cz

Kudlanka nábožná, strašlivý...

Je to dokonalý predátor. Snad žádný hmyz...
Benefity nepřímého osvětlení
rezidenceonline.cz

Benefity nepřímého osvětlení

Funkční osvětlení interiéru patří k nezbytnému zařízení...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Céčkem proti chřipce
nasehvezdy.cz

Céčkem proti chřipce

Céčko je známým bojovníkem proti chřipce a nachlazení,...
Má hlídat dítě, místo toho ho chladnokrevně zabije
epochaplus.cz

Má hlídat dítě, místo toho...

Když ráno 29. února roku 2016 opouštějí Vladimír...
Kamenné labyrinty Velkého zaječího ostrova: Kdo a proč je tu před tisíci lety vytvořil?
epochalnisvet.cz

Kamenné labyrinty Velkého...

Tu největší sbírku pradávných kamenných...
Nový Jičín: Město klobouků
epochanacestach.cz

Nový Jičín: Město klobouků

Návštěvnické centrum...
Češi si v době pandemie více pořizují domácí mazlíčky
iluxus.cz

Češi si v době pandemie více...

V České republice má podle průzkumu GFK doma...
Řež u Hradce Králové: Staré pořádky skončily, Prusko je hegemonem
epochaplus.cz

Řež u Hradce Králové: Staré...

Píše se 3. červenec roku 1866 a více než dvouměsíční...
Nevěru odpustila mužům vícekrát!
nasehvezdy.cz

Nevěru odpustila mužům...

Byla u zrodu Ordinace v růžové...
Bílá Šumava zahřeje
epochanacestach.cz

Bílá Šumava zahřeje

Příroda se uložila ke...