18. srpna 1587: V Roanoke se narodí Virginia Dare, první dítě evropských kolonistů v Americe, čili úplně první Američanka, která se pak stává symbolem této záhadně zmizelé osady.
Domů     Neobjasněné události
Jak se u nás testují Chytré silnice?
Martin Macourek
od Martin Macourek 22.11.2020

komerční sdělení
573
SDÍLENÍ
6.3tis
ZOBRAZENÍ

O překážce na silnici víte dřív, než ji uvidíte. Krátce před úsekem, kde je náledí, začnete brzdit a projedete ho tak na jedničku. A sanitka jedoucí za vámi už vás nepřekvapí. Začnete jí uhýbat ještě dřív, než ji uslyšíte. Vize budoucnosti, na které se nyní vehementně pracuje v rámci projektu C-Roads.

Projekt takzvaných Chytrých silnic, kdy si mezi sebou auta předávají důležité informace o plynulosti silničního provozu a včas tak upozorní řidiče na překážku, kolonu nebo projíždějící vlak, je součástí celoevropské rodiny Platform C-Roads.

U nás ho má pod palcem Ministerstvo dopravy. Abychom si mohli již brzy užívat jeho výhod, je nutné všechny teoretické myšlenky převést do praxe a pořádně je otestovat v ostrém provozu! Jak to všechno probíhá?

Včas dodané informace o počasí mohou v řadě případů odvrátit potenciální nehodu.

Zapojí se automobilky i operátoři

Aby si mohla jednotlivá vozidla předávat tolik potřebné informace, musí být na to speciálně vybavena. V současné době se na palubovou desku vozidel přidává jednotka, která umí nejen data přijímat, ale také vysílat.

Od příštího roku by tímto zařízení mohla být vybavena velká část nově vyrobených aut. I proto na projektu spolupracuje například Škoda Auto a od počátku tohoto roku je systémem vybavován Volkswagen Golf 8.

Vybavení už máme, ale kdo zajistí, aby se data z jednoho auta přenesla do druhého? Původně se zamýšlelo, že bude pro tuto věc využito jen specifické frekvenční pásmo. Díky tomu, že se do projektu zapojí i dva čeští operátoři T-Mobile a O2, se počítá i s mobilními sítěmi LTE a do budoucna i se sítí 5G.

Společnost T-Mobile v rámci projektu rozšířila svoji aplikaci, která varuje například před meteorologickými jevy s vlivem na dopravu, před kolonami, nehodami nebo informuje o předpokládaném zdržení na trase.

O2 se společností INTENS Corporation vyvíjí aplikaci, která je unikátní tím, že je schopna funkčně nahradit jednotku instalovanou ve vozidle a s využitím mobilního připojení dovede zajistit fungování služeb C-ITS prakticky při všech scénářích s plným zabezpečením tak, jako vozidlová jednotka.

Česko jako první v Evropě testuje komunikaci i mezi vozy MHD, přejezdy či semafory.

Český unikát

První kolo testování již proběhlo, a to na dálnici D1 v úseku Praha – Brno, po celé délce dálnice D5 a na úseku D11 do Hradce Králové a zapojit se do něj mohli i běžní řidiči. Pracovalo se jak s aplikací, tak se speciální jednotkou C-ITS, kterou dobrovolníci dostali přímo do vozu.

Důležitá byla zpětná vazba, kterou řidiči upozorňovali na „mouchy“. „Klíč je v tom, dostat k řidiči to nejdůležitější a zároveň ho nezahltit zbytečnými daty,“ upřesňuje Martin Pichl z Ministerstva dopravy.

V současné době se výsledky vyhodnocují a připravuje se další kolo testování. Testováním mezi auty ale rozhodně projekt C-Roads nekončí. „Jako první v Evropě testujeme komunikaci ve specifických situacích nejen mezi vozidly, ale také mezi železničními přejezdy, vozidly záchranného systému nebo semafory,“ dodává Martin Pichl a pokračuje:

„Informace o výstraze na železničním přejezdu je jedním z českých příspěvků do tohoto evropského projektu.“

Odrazový můstek

Do budoucna se očekává, že data, která se seberou v rámci projektu C-Roads, by mohly využívat i třetí strany – různé dopravní aplikace, jako například Waze. Ministerstvo dopravy už nyní ubezpečuje, že všechna vybraná data budou striktně chráněná.

Systém C-Roads bude odrazovým můstkem pro plně automatizovaná vozidla – tedy taková, která fungují bez řidiče. Vestavěná jednotka sice neumí odvrátit nebezpečnou situaci tím, že ubere plyn nebo otočí volantem, ale v budoucnu umožní řídícímu počítači na základě dostatečně včasného obdržení informací správně reagovat na situaci.

Lenka Vlčková

Foto:
reklama
Související články
od Filip Appl 17.8.2022 1.2tis
Blue jet, což v překladu znamená něco jako „modrý výtrysk“ nebo „modrý proud“. Takový název dali vědci jednomu z nejvzácnějších blesků, které existují. Nový výzkum ukazuje, že právě tento blesk může být až nepředstavitelně silný. Nedávno provedená studie se zaměřila na lepší poznání obrovského blesku, který udeřil v roce 2018 nad americkým státem Oklahoma. Vědce […]
od Dalibor Vrána 16.8.2022 898
Skunk Ape, doslova přeloženo jako opičí skunk nebo Oposkunk, je jižanským bratrancem Bigfoota, Seskveče a dalších bájných lidoopích kryptidů. Na Floridě hlásí jeho pozorování tak často, že tu vzniká i oficiální velení pro zkoumání tohoto tvora! Má jej pod palcem Američan Dave Shealy, který zasvětil svůj život snaze o prokázání Oposkunkovy existence. Nejčastěji na něj […]
od Eva Soukupová 15.8.2022 1.9tis
Polsko se 10. dubna 2010 probouzí do nejtragičtějších rána poválečné historie. Krátce před devátou hodinou tamního času se u západoruského Smolenska zřítil polský vládní speciál a země tak v jediném okamžiku přichází o drtivou většinu politického i vojenského vedení. Podle řady konspiračních teorií však nešlo o nehodu. Na palubě letadla Tupolev-Tu 154 sedí tehdejší polský […]
od Lucie Kubešová 15.8.2022 2.0tis
Vše se seběhlo počátkem roku 2013. Tehdy do Los Angeles přijela 21letá Elisa Lam a ubytovala se v hotelu Cecil. Šlo o vysokoškolskou studentku, dceru přistěhovalců z Hongkongu. S rodiči žila ve Vancouveru, kde navštěvovala Univerzitu Britské Kolumbie. Měla určité psychické potíže, které léčila, zatímco její studijní výsledky byly pro ni neuspokojivé. Proto se rozhodla […]
od Dalibor Vrána 15.8.2022 2.1tis
K úplně prvním dílům legendární herní ságy Pokémon patří Red a Blue. Váže se k nim však mrazivá legenda, která patří k těm nejznámějším strašidelným historkám z videoherního světa… Hráč během svého putování dorazí do Levandulového města, což je místo, kde se nachází pokémoní hřbitov. Úkol zní: Dostat se na vrchol věže, kterou posedl rozzuřený […]