Záhadná Claphamská křižovatka tvořená kolejnicemi vyrytými do tvrdého vápence na ostrovech Malta a Gozo je dodnes zahalená tajemstvím. Kým a proč byly kolejnice v době bronzové vytvořeny? Kříží se, spojují, nebo se navzájem rozcházejí.
Jsou snad přistávacími drahami pro mimozemské lodě? Nebo mají mnohem prozaičtější význam?
Maltské koleje jsou hluboké až 70 centimetrů a mají průměrný rozchod 141 centimetrů, což je téměř totožná vzdálenost, jakou mají evropské železnice.
Nejsou orientovány k žádnému významnému bodu, táhnou se po celém ostrově, po příkrých svazích i v nížinách a některé dokonce najdeme pod hladinou moře. Teorií o jejich vzniku je mnoho.
Stavitelé starověku
Koleje jsou spojovány se stavební činností Římanů na ostrově. Jedny dokonce končí přímo v punské hrobce vytesané ve vápenci, ale ta vznikla s největší pravděpodobností na tomto místě náhodou.
Přímo k původnímu římskému lomu, odkud by se jejich pomocí dopravoval stavební materiál, totiž žádné ze stovky kolejí nevedou.
Podle maltského archeologa Anthonyho Bonanna (*1947) mají koleje na svědomí féničtí kameníci, ale Féničané na ostrovech příliš nestavěli a budování tak rozsáhlého systému by nedávalo smysl.
Byly vytesány uměle pro dvoukolové káry?
Na Maltě se nachází mnoho kamenných chrámů, ke kterým bylo nutné dopravit stavební materiál. Slouží snad koleje k snadnému tažení vozíků s nákladem? Ale proč by se někdo namáhal budovat takto nekvalitní silnice?
Rýhy v zemi rozhodně nemohou usnadnit pohyb dvoukolových kár. Navíc v kolejích nenalezneme žádný vzorek ani stopu po kolech a žádné z nich přímo k některému z chrámů nevedou.
Nebo pravěké silnice vznikají opakovaným třením saní po vápenci, když se z lomu přepravoval materiál? Stopy kolejí jsou ale různě hluboké a úzké. Po dlouhá léta by bylo nutné jezdit s naprostou přesností a používat stále stejné vozíky.
Energie z vesmíru
Geoložka Claudie Sagona (*1956) je přesvědčena, že koleje slouží k odvodu dešťové nebo kondenzační vody. Proč by je ale někdo kopal v párech s přesným rozvorem? Navíc se u kolejí nikde na ostrově nenachází záchytná jímka nebo bazén.
Další fantastickou teorií je, že akumulují podzemní elektřinu nebo energii z vesmíru. Ale elektronické přístroje žádné anomálie v místech kolejí nevykazují.
Může za to UFO?
Záhadolog Erich von Däniken (*1935) má jasno. Mají je mít na svědomí mimozemšťané. Na oběžné dráze Země podle Dänikena obíhá kosmická stanice, ze které jsou na ostrov vysílány průzkumné sondy – vozítka s natáčecími koly, aby toto místo prozkoumaly.
Z určitého úhlu vypadají dvojice rýh jako odrazový můstek pro start raketoplánu, jsou to tedy přistávací a startovací dráhy pro obyvatele z jiné planety? A pokud by to nebyla jejich práce, tak v jejich stavbě mají podle záhadologů prsty obyvatelé Atlantidy.
A co když bylo všechno jinak?
Několik kolejí má mezi sebou známky lidských stop. Je to tedy člověk, co za sebou táhne sáně s nákladem? V době vzniku kolejí se na ostrově nenachází silnice, ale jílovitá a bahnitá zem.
Před 5000 lety totiž probíhají na planetě velké geologické a klimatické změny. Spodní tlaky zvedají povrch země a tvoří se nejen nové laguny a ostrovy, ale také nové kopce.
Jíl a bláto vlivem změn ztuhnou a tyto stopy, původně vytvořené na vodorovném povrchu, tak zůstávají na věčnost.