Skip to content

Kam míří tajemné koleje na Maltě?

Záhadná Claphamská křižovatka tvořená kolejnicemi vyrytými do tvrdého vápence na ostrovech Malta a Gozo je dodnes zahalená tajemstvím. Kým a proč byly kolejnice v době bronzové vytvořeny? Kříží se, spojují, nebo se navzájem rozcházejí.

Jsou snad přistávacími drahami pro mimozemské lodě? Nebo mají mnohem prozaičtější význam?

Maltské koleje jsou hluboké až 70 centimetrů a mají průměrný rozchod 141 centimetrů, což je téměř totožná vzdálenost, jakou mají evropské železnice. Nejsou orientovány k žádnému významnému bodu, táhnou se po celém ostrově, po příkrých svazích i v nížinách a některé dokonce najdeme pod hladinou moře.

Teorií o jejich vzniku je mnoho.

STAVITELÉ STAROVĚKU

Koleje jsou spojovány se stavební činností Římanů na ostrově. Jedny dokonce končí přímo v punské hrobce vytesané ve vápenci, ale ta vznikla s největší pravděpodobností na tomto místě náhodou. Přímo k původnímu římskému lomu, odkud by se jejich pomocí dopravoval stavební materiál, totiž žádné ze stovky kolejí nevedou.

Podle maltského archeologa Anthonyho Bonanna (*1947) mají koleje na svědomí féničtí kameníci, ale Féničané na ostrovech příliš nestavěli a budování tak rozsáhlého systému by nedávalo smysl.

Letecký snímek nabídne pohled na tajemné kolejnice z ptačí perspektivy.
VYTESÁNY UMĚLE?

Na Maltě se nachází mnoho kamenných chrámů, ke kterým bylo nutné dopravit stavební materiál. Slouží snad koleje k snadnému tažení vozíků s nákladem? Ale proč by se někdo namáhal budovat takto nekvalitní silnice?

Rýhy v zemi rozhodně nemohou usnadnit pohyb dvoukolových kár.

Navíc v kolejích nenalezneme žádný vzorek ani stopu po kolech a žádné z nich přímo k některému z chrámů nevedou. Nebo pravěké silnice vznikají opakovaným třením saní po vápenci, když se z lomu přepravoval materiál?

Stopy kolejí jsou ale různě hluboké a úzké. Po dlouhá léta by bylo nutné jezdit s naprostou přesností a používat stále stejné vozíky.

Geoložka Claudie Sagona (*1956) je přesvědčena, že koleje slouží k odvodu dešťové nebo kondenzační vody. Proč by je ale někdo kopal v párech s přesným rozvorem? Navíc se u kolejí nikde na ostrově nenachází záchytná jímka nebo bazén. Další fantastickou teorií je, že akumulují podzemní elektřinu nebo energii z vesmíru. Ale elektronické přístroje žádné anomálie v místech kolejí nevykazují.

Sloužily koleje k dopravě pro specializované vozíky?
MŮŽE ZA TO UFO?

Záhadolog Erich von Däniken (*1935) má jasno. Mají je mít na svědomí mimozemšťané. Na oběžné dráze Země podle Dänikena obíhá kosmická stanice, ze které jsou na ostrov vysílány průzkumné sondy – vozítka s natáčecími koly, aby toto místo prozkoumaly.

Z určitého úhlu vypadají dvojice rýh jako odrazový můstek pro start raketoplánu, jsou to tedy přistávací a startovací dráhy pro obyvatele z jiné planety? A pokud by to nebyla jejich práce, tak v jejich stavbě mají podle záhadologů prsty obyvatelé Atlantidy.

A CO KDYŽ BYLO VŠECHNO JINAK?

Několik kolejí má mezi sebou známky lidských stop. Je to tedy člověk, co za sebou táhne sáně s nákladem? V době vzniku kolejí se na ostrově nenachází silnice, ale jílovitá a bahnitá zem. Před 5000 lety totiž probíhají na planetě velké geologické a klimatické změny.

Spodní tlaky zvedají povrch země a tvoří se nejen nové laguny a ostrovy, ale také nové kopce. Jíl a bláto vlivem změn ztuhnou a tyto stopy, původně vytvořené na vodorovném povrchu, tak zůstávají na věčnost.

O jejich pravém významu však nevíme stále nic.

Foto: Shutterstock, Wikimedia. Autor textu: Martina Sotáková. Pro web upravil: Miroslav Horký.
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak probíhal krvavý zrod Spojených států?
epochalnisvet.cz

Jak probíhal krvavý zrod...

Území dnešní Spojených států amerických bylo...
Stínění s prvky luxusu
rezidenceonline.cz

Stínění s prvky luxusu

Luxusní vzhled dodá interiéru nejenom nábytkové...
Zničil dynastii ruského cara Borise Godunova výbuch sopky?
epochaplus.cz

Zničil dynastii ruského cara...

Žhavé kamení, potoky lávy, déšť popela a oblaka jedovatých...
Česká společnost investuje do řešení paradentózy
21stoleti.cz

Česká společnost investuje do...

Ačkoli paradentóza představuje široce rozšířené infekční...
Národní muzeum představilo veřejnosti dokončený Palachův pylon
21stoleti.cz

Národní muzeum představilo...

Před Novou budovou Národního muzea se již...
Pečujte o vlasy
nasehvezdy.cz

Pečujte o vlasy

Nejen pokožka, ale i vlasy na podzim trpí....
Legenda z ostrova Man: Řádí tam tvor jménem buggane?
epochalnisvet.cz

Legenda z ostrova Man: Řádí...

V Irském moři mezi Anglií, Skotskem, Irskem...
Babiččin rumový perník
nasehvezdy.cz

Babiččin rumový perník

Rychlý perník s povidly a...
Výlety bez davů: Přírodní krásy nedaleko Litomyšle
epochanacestach.cz

Výlety bez davů: Přírodní...

Malebné městečko Litomyšl...
Krasavec Ladislav Pohrobek dostal do vínku podobo po dědečkovi
epochaplus.cz

Krasavec Ladislav Pohrobek...

Když v roce 1457 vejde do sálu Pražského hradu 172 cm...
Vanguard Encrypto: Klenot z dílny Francka Mullera přináší dokonalou symbiózu mezi hodinářským umem a moderními technologiemi
iluxus.cz

Vanguard Encrypto: Klenot z dílny...

Slavný výrobce luxusních švýcarských...
Do Olomouce i v době COVIDové
epochanacestach.cz

Do Olomouce i v době COVIDové

Co naplánovat na...