Skip to content

Mystérium letu 111 stále trvá: Byla to sabotáž kvůli diamantům?

V září roku 1998 se poblíž Nového Skotska odehrála jedna z největších leteckých katastrof všech dob. Letecký spoj 111 společnosti Swissair mezi New Yorkem a Ženevou s 229 lidmi na palubě se za nejasných okolností zřítil do moře.

Proč stále existují pochybnosti o tom, co se přesně stalo?

Na Kennedyho letišti v New Yorku právě probíhá pravidelná večerní rutina. Na letištní ploše čeká na povolení k odletu let 111 společnosti Swissair mířící do švýcarské Ženevy. Povolení je konečně uděleno.

Letadlo roluje na vzletovou dráhu, nabírá rychlost a nakonec se úspěšně odlepuje od země. Na řídící věži narůstá znepokojení, když se ukáže, že z letadla záhy po startu nepřicházejí žádné informace. Nakonec se však ukazuje, že jen piloti chybně nastavili frekvence vysílání.

Půl hodiny po startu už je vše v pořádku a letadlo pokračuje ve své cestě. Ve 22:12 ucítí piloti kouř a prosí letušku, aby zavřela přívod klimatizace. O další minutu později padne rozhodnutí jednat podle předpisů a přistát raději na nouzovém letišti.

Řídícímu středisku je oznámen stav tísně a letadlo je navedeno na přistání v Halifaxu vzdáleném asi 120 kilometrů. Tam ale nikdy nedoletí. Co přesně se na palubě stalo?

Velké dopravní letadlo skončilo na kusy.
ROZTŘÍŠTILO SE O HLADINU

Piloti si nasazují kyslíkové masky a upravují kurz směrem k Halifaxu. Klesají však pomalu, netuší, jak je situace vážná a dodržují stanovený postup, který jim při kouři v kabině dává na přistání pohodlných dvacet minut.

Jenže 55 kilometrů od prahu dráhy letiště v Halifaxu je jasné, že na první pokus stroj nepřistane. Letadlo je znovu navedeno nad moře, kde se jeho piloti snaží o vypuštění paliva. Jenže v tu chvíli se v kokpitu objeví první plameny a přístroje rychle vypovídají službu.

V šílené rychlosti 900 km/h naráží letoun na mořskou hladinu, která ho roztříští na miliony kusů. Nikdo na palubě havárii nepřežije. Následujícího dne začíná jedna z největších operací na vyzvednutí trosek.

Jsou nalezeny černé skříňky, ale záznamy na nich jsou neúplné. Vyšetřování je intenzivní ale poměrně rychle směřuje k výsledku – za vzniklý požár může zábavní systém IFE. Tedy malé displeje umístěné v opěradlech sedadel.

Závěry ale řadu lidí neuspokojují. Objevují se totiž náznaky, že všechno mohlo být ještě trochu jinak…

Mohl někdo sabotovat letadlo, aby získal cenný náklad?
CÍLENÁ SABOTÁŽ?

Zatímco kanadský Výbor pro bezpečnost dopravy (TSB) má o příčinách havárie jasno, někteří experti a dokonce i policisté jejich závěry zpochybňují. Speciální vyšetřovatel kanadské policie Tom Juby, který se zúčastnil ohledávání trosek, například tvrdí, že na místě našel stopy hořčíku, oxidu železitého a zinku, což jsou látky naznačující nějaké zápalné zařízení.

„Řekl, že vyšetřování mělo být rozšířeno na podezření z mnohonásobné vraždy a mělo se rozšířit na Spojené státy, kde letadlo vzniklo, případně na Švýcarsko,“ uvádí kanadský analytik a publicista Steffan Ileman. Jenže to není zdaleka vše. Let 111 byl známý tím, že jím pravidelně cestují důležití úředníci a vlivní politici či byznysmeni. Na palubě osudného letu byl například saúdský princ či významný příbuzný íránského prezidenta.

Nemohlo jít nakonec o záměrný útok, jehož cílem bylo zneškodnit nějakého pasažéra?

Oficiální příčina nehody? Technická závada.
ŠEL NĚKDO PO DIAMANTECH?

V souvislosti s osudovým letem 111 se navíc mluví i o dalších motivacích k sabotáži. Tragédie se kupříkladu stala v době, kdy se ukázalo, že Švýcarsko má ve svých bankách obrovské bohatství, které patřilo obětem holokaustu.

To pochopitelně vyvolalo obrovskou vlnu nevole a nenávistných projevů vůči této zemi. Záhadologové pak poukazují na spekulace o tom, že letadlo mělo za přísného utajení převážet náklad diamantů, rubínů a dalších cenností za více než půl miliardy dolarů.

Vše mělo být uloženo ve speciálním kontejneru v nákladovém prostoru. Co se s pokladem stalo po havárii, ale nikdo neví. Všeobecně se má za to, že kameny skončily na dně oceánu, kde možná odpočívají dodnes.

Tedy alespoň neexistují žádné informace o jejich nalezení. Co když bylo vše součástí nějakého šíleného plánu na jejich získání? Mohl je krátce po havárii z moře někdo vyzvednout?

Foto: Wikimedia Commons, www.capebretonpost.com, Youtube (TheFlightChannel), ak9.picdn.net
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky konspirace Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Do Zoo Liberec dorazila dvojice tropických ještěrů
epochalnisvet.cz

Do Zoo Liberec dorazila dvojice...

Pavilon tropů v liberecké zoo má nové obyvatele. Z...
Kanceláře udržitelně a bez uniformity
rezidenceonline.cz

Kanceláře udržitelně a bez...

Nové sídlo švýcarské hodinářské firmy Swatch v Bielu...
Očkování: Praktici jsou připraveni, systém nikoliv
epochaplus.cz

Očkování: Praktici jsou...

Snažíme se o systém – březen ale bude čistá...
Nový Prim Spartak: Inspirace hodinářskou historií
iluxus.cz

Nový Prim Spartak: Inspirace...

Když se na podzim roku 1949 v Novém Městě nad...
Unikátní trezor pro poklady miliardářů
epochalnisvet.cz

Unikátní trezor pro poklady...

Když se spojí dvojice značek, které jsou...
České Holandsko: Naše nejhezčí větrné mlýny
epochanacestach.cz

České Holandsko: Naše nejhezčí...

Větrným mlýnům přála...
Plíseň nohou vyléčí příroda
nasehvezdy.cz

Plíseň nohou vyléčí příroda

Mykóza se projevuje svěděním, pálením a...
Strašidelná mlhovina v souhvězdí velryby
21stoleti.cz

Strašidelná mlhovina v...

Tento éterický pozůstatek dávno mrtvé hvězdy, který na...
ISS se dočká „záplaty“
21stoleti.cz

ISS se dočká „záplaty“

V uplynulých dnech začali ruští kosmonauti...
Svému muži jsem obětovala vše, ale opustil mě
nasehvezdy.cz

Svému muži jsem obětovala...

Svého muže jsem od začátku bezmezně...
Hrad Houska a Máchův dopis: Obyčejný podvrh?
epochanacestach.cz

Hrad Houska a Máchův dopis:...

Hrad Houska se těší...
Výprava za moře: Plaz z ostrova Borneo v Zoo Praha
epochaplus.cz

Výprava za moře: Plaz z...

V roce 2016 byla Zoo Praha jednou z prvních...