3. prosince 1967: Američan Herbert Schirmer spatří v Nebrasce podivný oválný objekt s červenými světly, jak se vznese a odletí.
Domů     Nová teorie o Turínském plátně: Ježíšova tvář to prý není!
Nová teorie o Turínském plátně: Ježíšova tvář to prý není!
od 8.6.2022
1.7tis
Tvář na plátně prý nepatří Ježíšovi, foto Dianelos Georgoudis / Creative Commons / CC BY-SA 3.0
197
SDÍLENÍ
1.7tis
ZOBRAZENÍ

Není to pohřební rubáš z Jeruzaléma, ale ubrus z anglického Burtonu. A obraz na něm nezachycuje podobu Ježíše Krista, nýbrž krále ze starých pověstí! Tuto neotřelou myšlenku předkládá britský antropolog David Akins. Jaké důkazy podporují jeho hypotézu?

Tvář na plátně prý nepatří Ježíšovi, foto Dianelos Georgoudis / Creative Commons / CC BY-SA 3.0 Turínské plátno je prý ve skutečnosti starý ubrus, do kterého byla zabalena socha krále, foto neznámý autor / Creative Commons / Volné dílo Valencijský Sánto sliz. Král Rybář má být posledním známým držitelem Svatého grálu, foto Vitold Muratov / Creative cC BY-SA 3.0

Za neprůstřelným sklem v katedrále svatého Jana Křtitele v italském Turíně je k vidění lněné plátno, na němž je patrný obraz nahého muže zepředu a zezadu s rukama založenýma v klíně.

reklama

Obraz vznikl neznámo jak a neznámo kde, věřící jej ale považují za posmrtný obraz Ježíše Krista, který se nějakým zázračným přičiněním božským sil vtiskl do jeho pohřebního rubáše. Spory o pravost plátna a jeho stáří se vedou již dlouhou řadu let.

Dosud však nikdo nezpochybnil, jakou historickou osobnost má plátno zachycovat. Ať už obraz vznikl zázrakem, či podvodem, je na něm Ježíš a to je neměnné. Až nyní přichází britský antropolog David Akins a identitu muže na plátně zpochybňuje.

Dle jeho závěrů světoznámá relikvie mohla být ve skutečnosti vyrobena v anglickém Staffordshiru a tvář na ní je tváří krále z dávných anglických legend! Může svá provokativní prohlášení podložit pádnými důvody, nebo jen z rozmaru víří příliš klidné vody?

Turínské plátno je prý ve skutečnosti starý ubrus, do kterého byla zabalena socha krále, foto neznámý autor / Creative Commons / Volné dílo
Turínské plátno je prý ve skutečnosti starý ubrus, do kterého byla zabalena socha krále, foto neznámý autor / Creative Commons / Volné dílo

VŠE  ZAČALO S TEMPLÁŘI

Turínské plátno není turínské nýbrž burtonské a nikdy nesloužilo k zabalení mrtvého těla. Původně to byl ubrus, který byl později použit k přikrytí alabastrového sloupu s vytesaným obrazem krále Rybáře. A právě jeho podoba je vtiskla do plátna.

reklama

„Jakmile připustíte, že se jedná o staré plátno, které se používalo k zabalení sochy pro účely skladování, je vše snadněji vysvětlitelné,“ tvrdí Akins a předkládá svou verzi událostí.

Vše začíná na počátku 14. století, kdy do Burtonu se svým pokladem dorazí Templáři, o nichž se proslýchá, že střeží Svatý grál, nejslavnější náboženskou relikvii světa.

Protože je Burton znám pro svůj alabastrový průmysl a sochy tu vznikají jako na běžícím páse, jedna taková musela logicky být vyrobena i na památku této události.

Podle legend je posledním známým držitelem grálu právě král Rybář, socha by tedy měla znázorňovat jeho. Když pak o něco později započne přestavba opatství, je socha zabalena do starého ubrusu a na několik let skončí ve sklepě.

reklama

„Pak byla vyzvednuta a znovu vystavena. Když ji však mniši přišli rozbalit, všimli si, že alabastr v zatuchlém sklepení reagoval s chemikáliemi a na starém plátně zanechal obraz Krále rybáře,“ tvrdí Akins. Jsou jeho slova pravdivá?

Valencijský Sánto sliz. Král Rybář má být posledním známým držitelem Svatého grálu, foto Vitold Muratov / Creative cC BY-SA 3.0
Valencijský Sánto sliz. Král Rybář má být posledním známým držitelem Svatého grálu, foto Vitold Muratov / Creative cC BY-SA 3.0

JAK  VZNIKL PODVOD?

Mnichové si zajisté museli všimnou podoby mezi rysy Krále Rybáře napuštěnými na plátno a rysy Ježíše Krista. Vymysleli proto plán, že jej budou prezentovat jako obraz samotného Krista.

Aby dílo přivedli k dokonalosti, potřísnili jej krví v místech, kde měl být Ježíš při ukřižování zraněn, a sochu, která obraz vytvořila, pro jistotu někde ukryli nebo zničili. Odehrál příběh Turínského plátna právě takto?

Akinsovu verzi překvapivě podporuje několik známých skutečností. Jednou z nich jsou například rozměry plátna. To je přibližně 4,4 metru dlouhé a 1,1 metru široké, což rozměrům ubrusu na dlouhý stůl v opatství rozhodně odpovídá.

Stopy sádry nalezené na plátně zase podporují tvrzení, že do něj byla zabalena socha. A pak je tu také radiokarbonové datování, podle kterého už dříve vědci dospěli k závěru, že se jedná o středověký podvrh.

Plátno totiž mělo vzniknout mezi lety 1260 až 1390, což odpovídá časovému rámci Akinsova příběhu. Ten by pak s definitivní platností mohl potvrdit nález sochy krále Rybáře.

Stejně tak ale může být vyvrácen novými pokusy o datování, neboť to předchozí bylo před časem důsledně zpochybněno.

Foto: Creative Commons
Lokalita:
reklama
Související články
od 1.12.2022 662
Pentagram je notoricky známý symbol, v minulosti měl ale několik jiných významů než s jakými si ho spojujeme dnes. Máme si na něj dávat pozor nebo nás může chránit?   Pravěký člověk kreslí na stěnu jeskyně mamuta. Na té představě není nic zvláštního. Někoho by ale mohlo překvapit, kdyby stejný zarostlý předchůdce dnešních lidí ohořelým klackem nam
od 1.12.2022 2.0tis
I antické Řecko má své tajné společnosti, zasvěcení a kulty. Nejznámější z nich jsou eleusinská mystéria, která zahrnovala vyčerpávající celonoční rituály spojené s pitím omamných nápojů. Najdeme ale i kulty mnohem temnější, které vyžadovaly od účastníků o poznání větší oběti – například vlastnoruční kastraci! Když se řekne náboženství starého Řeck
od 29.11.2022 2.8tis
Stále další archeologické nálezy na našem území dosvědčují plány starověkého Říma vytvořit severně od Dunaje novou římskou provincii. Pronikání římských legií do oblasti Moravy začalo již za vlády císaře Tiberia a vrcholilo v časech panování císaře Marca Aurelia. Záhadou zůstává, zda se na naše území tehdy dostaly i tajné rituály související s uctíváním exotického boha Mithry? [gallery ids="112
od 29.11.2022 2.9tis
 Ačkoliv by ji na vlastní oči měl spatřit každý věřící, za dveře svatyně se téměř nikdo nedostane. Posvátnou stavbu s nejistou minulostí obklopuje řada tajemství. Není známo, kdo ji vybudoval či k jakému účelu a mnoho otázek obestírá také záhadný černý kámen zasazený ve zdi svatyně. Když se muslim modlí, otáčí se vždy čelem k Mekce, posvátnému městu islá
od 25.11.2022 3.1tis
O tom, že sexuální energie a libido má nad lidmi velkou moc, není třeba pochybovat. Bylo by proto podivné, kdyby se toho temné bytosti nepokusily využít. Zejména proto, že náboženské předsudky podporované řadou církví v lidech dlouhodobě vyvolávaly strach ze sexuality. Vštěpování negativních pocitů ze sexu a potěšení je spolehlivou cestou, jak otevřít dveře bytostem, které nás pohltí. Počáteční