Skip to content

Lze se dostat do kontaktu se zesnulými umělci?

Maluje v transu se zavřenýma očima. Pod obrazy jsou podepsáni Leonardo da Vinci, Monet, Van Gogh, Degas… Znalci výtvarného umění potvrzují pravost obrazů i jejich signatury. Luis Antonio Gasparetto tvrdí, že je se všemi zmíněnými, dávno mrtvými malíři ve spojení. Tito umělci údajně tvoří prostřednictvím jeho rukou a někdy i nohou!

Muž zavírá oči a ještě si přes ně dává ruku, aby měli všichni přítomní jistotu, že se nedívá. Následuje chvilka tichého soustředění. Náhle se celé jeho tělo dostává do transu, jako by ho ovládaly nějaké cizí nadpřirozené síly. Poslepu prohrabává pastely rozházené po stole a ráznými tahy vytváří na plátně obraz. Asistentka musí plátno přidržovat, aby ho malíř svými prudkými pohyby neshodil se stolu. Tvůrčí záchvat je natolik silný, že jedna ruka už nestačí. Umělec bere i do svojí druhé ruky další pastel a nyní, stále ovšem poslepu, maluje obouručně. Působí zcela sebejistě, jako by přesně věděl, co dělá. Přibližně za 5 minut je celé dílo hotové. Zbývá už jen podpis. CLAUDE MONET. Kdo je skutečným autorem prazvláštního díla?

Luis Antonio Gasparetto je obklopen obrazy těch nejslavnějších malířů všech dob. Mohou to ale skutečně být jejich originály?

MALÍŘ, KTERÝ NEUMÍ MALOVAT

LUIS ANTONIO GASPARETTO (*1949) navštěvuje v 70. a 80. letech minulého století mnoho televizních show, aby předvedl své umění a rázem se po celém světě stává slavným jako „malující médium“. Brazilský psycholog pochází z rodiny, kde údajně všichni členové byli média, tedy dokázali v transu komunikovat se zemřelými. Od svých 12 let namaloval Luis Antonio tisíce pláten podepisovaných jmény více jak 50 umělců. Většina obrazů vzniká v docela zatemněné místnosti, kde ani nelze rozeznat jednotlivé barvy. V průběhu několika málo minut se takto rodí nová díla těch největších umělců, kteří kdy žili. Jak vlastně Luis Gasparetto maluje? Je to snad jen podvodník, který se naučil šikovně napodobovat práce již zemřelých mistrů? Gasparetto tvrdí, že on sám prý malovat vůbec neumí. Jeho ruce údajně ovládá neviditelná síla, která sama volí barvy a určuje tahy na plátně. Brazilec má být v tomto případě jen jakýmsi nástrojem pro vyjádření mrtvých malířů.

Brazislký psycholog maluje v transu se zavřený-ma očima a jeho rysy jsou tak rychlé, že si často ani nevystačí s jednou rukou, a někdy ani s oběma.

KDO JE TAJEMNÝ HOST?

Když prý ve dvanácti letech Gasparetto začíná vídat duchy, komunikovat s nimi a malovat jejich obrazy, často ani netuší, o koho se jedná. I když jsou jména mnoha mistrů známá, Brazilec vzpomíná, jak musel často hledat v učebnicích dějepisu nebo v encyklopediích jména nebo obrazy podobných rysů, aby zjistil, který ze zemřelých malířů ho vlastně navštívil. Tvrdí, že v přítomnosti údajných duchů cítí totéž co oni a může se dívat skrze jejich oči. Jak asi viděli okolní svět mistři žijící před stovkami let? Část tohoto pohledu zůstala zachycena na jejich vlastních plátnech a druhá část prý vzniká nyní prostřednictvím Gasparetta. Tato nevysvětlitelná schopnost zcela změnila jeho život.

VAN GOGHŮV PŘÍTEL

„Přicházejí ke mně duchové a projevují svůj styl, podepisují se vlastními podpisy a vytvářejí neuvěřitelná díla,“ vysvětluje Gasparetto. „Vídám TOULOUSELAUTRECA (francouzský malíř – impresionista, 1864 1901 – pozn. red.).

Mluvím s VAN GOGHEM (nizozemský malíř, 1853 – 1890 – pozn. red.). Tito umělci chtějí dát najevo, že jsou stále živí, že si uchovávají svou osobnost a že život je nekonečný.“ Brazilec se prý snaží tlumočit poselství od těch, kteří vědí o posmrtném životě mnoho, ale mají omezenou možnost komunikace se světem živých. Součástí duchovního vývoje po smrti má být pomoc pochopit žijícím lidem, že život pokračuje ještě dlouho poté, co se fyzická těla přemění v prach. Vzniklé obrazy jsou údajně jen vedlejším produktem vzniklým při komunikaci duchů.

Mohl by se živit jako malíř, ale jak Luis Antonio tvrdí, on sám prý malovat vůbec neumí. Zato ale údajně umí komunikovat s mrtvými, což předvedl v mnoha televizních show.

KDYŽ RUCE NESTAČÍ

V roce 1974 prý dostává Gasparetto podnět „ze shora“, aby začal studovat balet. Nechápe proč, ale přesto poslechne hlasy svých duchovních rádců. Brzy také pochopí, proč je pro něj balet tak důležitý, navzdory tomu, že jak sám tvrdí, zcela postrádá jakékoli pohybové nadání. Asi po roce studia baletu si při jednom ze svých dalších výtvarných transů náhle vyhrne nohavice, vyzuje si boty, prsty u nohou uchopí pastel a začne malovat nohama. Portrét mladé dívky namalovaný touto neobvyklou metodou zabere malíři sotva 12 minut. A podpis? RENOIR!

OCHRNUTÍ NEZNAMENÁ KONEC

Francouzský impresionista PIERRE AUGUSTE RENOIR (1841 – 1919) byl v posledních letech svého života stižen silným revmatismem, který znemožňoval jeho práci a postupně způsobil umělcovo ochrnutí. Přesto se malíř nevzdával a nadále se pokoušel malovat se štětci připevněnými ke svým loktům a ramenům. Je možné, že se francouzský umělec naučil posmrtně malovat nohama a nyní své umění úspěšně předvádí prostřednictvím Gasparetta? Byl snad toto ten pravý důvod, proč se měl Brazilec věnovat baletu? Krátce na to ovšem tvoří nohama i díla podepisovaná dalšími jmény. Proč se tedy vlastně měl naučit malovat nohama? Důvodem zřejmě není jen Renoirovo postižení.

Před upadnutím do transu nemá údajně Brazilec ani ponětí, jaké dílo se pod jeho rukama zrodí, respektive jaký malíř jeho ruce povede.

TVOŘÍ, CO UŽ JE HOTOVÉ?

Balet Gasparettovi umožňuje lepší obratnost a „zručnost“ v užívání nohou. Hlavní má být ovšem otisk myšlenky, na níž se musí údajně Gasparetto v transu napojit. Podle něj je totiž obraz v duchovním světě hotový už dávno před tím, než začne malovat. Celý princip jeho tvorby pak má spočívat v tom, že při spojení se zemřelým malířem se napojí na jeho představu již hotového obrazu a jen ho „obtáhne“ na plátno nebo papír před sebou. A proto prý veškeré jeho obrazy vznikají v tak neuvěřitelně krátké době, čítající sotva pár minut.

TRIK, NEBO NEUVĚŘITELNÁ SKUTEČNOST?

Poté, co Luis Antonio začíná k malování užívat i nohy, dokáže malovat až čtyři obrazy současně – jeden pravou, druhý levou rukou a zároveň pravou i levou nohou. Přitom každý obraz nese rukopis jiného umělce. Během celého tohoto neuvěřitelného procesu má malíř zavřené oči, aby ho prý nerušilo nic, co by viděl ve svém okolí. Přitom ovšem stále dokáže komunikovat s lidmi okolo sebe. Jako by své končetiny vůbec nevnímal a ty ovládal někdo jiný za něj. Ne každý je ovšem ochotný připustit existenci duchů a možnost spojení s nimi. Je možné, že se něco takového dalo natrénovat? Pro mnohé je Gasparetto jen obyčejným podvodníkem nebo šikovným eskamotérem. Zviklaní jsou ale i odborníci, zkoumající pravost Gasparettových obrazů. Jeho díla prý totiž skutečně odpovídají stylu podepisovaných mrtvých malířů. Motivy, kombinace barev, rysy a konečně i podpisy – to vše se zdá být pravé.

Gasparettův portrét „od Picassa“ by mohl být podle odborníků klidně považován za originál.

BOHATSTVÍ PRÝ NENÍ PRVOŘADÉ

Kdyby Gasparetto své obrazy prodával, mohl by zřejmě ve velmi krátké době závratně zbohatnout. Na nic takového prý ale nikdy ani nepomyslel. Své výtvory věnuje známým, přátelům nebo jako psycholog svým pacientům. Nebrání se ovšem tomu, když mu někdo věnuje dobrovolný příspěvek. To prý také Gasparettovi umožnilo otevřít si v brazilském Sao Paulu soukromou kliniku, kde poskytuje poradenství a léčení v duchovních oblastech. Kde ale jednou skončí všechny jeho obrazy, kterých už vytvořil tisíce? Budou snad někdy lidé v galeriích obdivovat Monetovy malby, aniž by tušili, že je namalovala třeba Gasparettova levá noha?

ZANEPRÁZDNĚNÍ DUCHOVÉ

Ne pokaždé se prý podaří navázat s některým z mrtvých malířů kontakt, a tak Gasparetto nedokáže malovat, kdykoli si zamane, nebo kdy ho o to někdo požádá. I duchové ve svém druhém světě jsou prý hodně zaneprázdnění. Co mohou mít na starosti? Jejich hlavním úkolem má být údajně léčení dosud živých lidí a tam, kde není možné léčit, mají alespoň pomáhat s umíráním a s přípravou na posmrtný život. Přibližně tak tlumočí Gasparetto povinnosti duší zemřelých, s nimiž, jak tvrdí, dokáže navazovat kontakt. Podle jeho slov prý ovšem není jediným, koho duchové kontaktují. Své posmrtné obrazy údajně tvoří mistři i prostřednictvím několika dalších lidí. Gasparetto je ale pravděpodobně jediným, kdo se veřejně přiznává k původu svého neobvyklého výtvarného talentu. Co se děje s ostatními obrazy, které jmény slavných malířů podepisují jiní kontaktovaní jedinci? Končí snad někde v soukromých sbírkách nebo na černém trhu umění?

Na přelomu 70. a 80. let šokuje Gasparetto svým uměním celý svět. Dnes už žádné televizní show nenavštěvuje, ale živí se jako psycholog a poradce ve věcech duchovních.

BLÁZNI S VÝJIMEČNÝM NADÁNÍM

Za Gasparettem přicházejí zástupy lidí, kteří jsou údajně pronásledováni duchy, snažícími se o navázání spojení. Jako psycholog odlišuje Gasparetto skutečná média od duševně nemocných lidí. „Odhaduji, že 80 procent lidí hospitalizovaných na psychiatrii jsou média, kterým by pomohlo jen důkladné vysvětlení a podpora,“ přibližuje Brazilec svůj kritický pohled na dnešní psychiatrickou praxi. Jak je ale možné odlišit lidi s mimosmyslovými schopnostmi od těch, kteří jsou opravdu nemocní? Všichni, kdo od Gasparetta žádají pomoc, musí absolvovat zvláštní pohovor, který má ukázat, jestli problémy příchozího pocházejí z oblasti fyzické, psychické, nebo duchovní. V prvních dvou případech pacienty odkáže přímo na lékaře.

DUŠE, KTERÉ ZŮSTÁVAJÍ

Na své klinice duchovního léčení pořádá Gasparetto zvláštní seance, při nichž údajně často dochází k propojení živých s mrtvými. Jak tvrdí psycholog s neobvyklými schopnostmi, není prý výjimkou, že na zemi uvízne duše zemřelého, který není ochotný připustit si svou smrt. Živým lidem, s nimiž se nadále pokouší žít, jako by bylo vše v pořádku, pak může způsobovat jak psychické, tak i fyzické problémy. Jednou z Gasparettových pacientek je v roce 1983 i jistá MARTA z Brazílie. Jejími problémy jsou častá migréna, nespavost, psychická labilita. Lékaři této ženě nedokážou pomoci, a ona proto navštěvuje kliniku Luise Gasparetta.

TĚŽKÉ SMÍŘENÍ SE SMRTÍ

Při seanci je s Martou přítomno několik lidí – médií schopných údajně komunikovat se zemřelými. Náhle začíná jedna žena mluvit mužským hlasem. Vypráví o autonehodě, o které se domnívá, že byla pouhým snem, a odmítá vidět realitu. Po chvíli se má stejný duch projevit prostřednictvím další ženy. Směje se prý, když se mu léčitel vedoucí seanci snaží vysvětlit, že zmiňovaná autonehoda nebyla snem a že je skutečně mrtvý. Nakonec se ho údajně podaří přesvědčit, aby se podíval na své tělo, v němž se usídlil. Opravdu je možné, že Marta sdílela tělo s duchem mrtvého muže a to způsobovalo její fyzické a psychické potíže? Seance stále pokračuje a přítomní prosí, aby byl mrtvý muž odveden do druhého světa, kde je nyní jeho místo. Jak Gasparetto vysvětluje, cílem není pouze vyhánění duchů z těl živých lidí. Jde o to, aby se mrtví smířili se svým novým stavem a naučili se žít ve světě druhém.

DOKÁŽE MALOVÁNÍ LÉČIT?

Během transu, při němž vznikají záhadné malby mrtvých umělců, má údajně docházet k otevření jakési pomyslné brány mezi světem mrtvých a živých. I z těchto důvodů prý Gasparetto nejraději maluje v naprosto zatemněné místnosti, aby ho nemohly rušit žádné předměty nebo dění z okolí. Ostré světlo prý navíc ničí ektoplasmu přítomných duchů, což má být jejich částečně zhmotnělé tělo, které je údajně nejlépe vidět právě ve tmě. Co se děje, když jsou pak ony brány otevřené? Podle Gasparetta k nám z druhého světa proudí zvláštní energie, kterou on využívá k léčení.

CÍTÍ JAKOUSI ENERGII

Luis Gasparetto sedí u stolu uprostřed místnosti. Kolem dokola sedí v kruhu lidé, kteří se přišli na vlastní kůži přesvědčit, co se vlastně při podivném transu odehrává. Gasparetto žádá přítomné, aby se s ním tiše pomodlili a požádali o spojení s druhým světem. Místností zavládne tiché napětí, světla jsou ztlumená. Z ničeho nic sebou Brazilec několikrát prudce škubne, jako by jeho tělem zmítala silná křeč. Jeho hlava klesne ztěžka na stůl a obě jeho ruce držící pastely se neuvěřitelnou rychlostí míhají po plátně. Z toho, co zpočátku vypadalo jen jako chaotická mazanice, vzniká nádherný ženský portrét. Co se ale dělo během záhadného sezení s lidmi v místnosti? Jedna z přítomných návštěvnic líčí, jak jí celým tělem procházela velice zvláštní, ale příjemná energie. Jen vzrušení z tajemného neznáma? Podle Gasparetta má jít o léčivou energii, kterou posílají bytosti z druhé strany.

OPRAVDU JSOU TO DUCHOVÉ?

Způsobu popisované kresby se říká „spiritistická kresba“. Malíř je údajně ovládán cizí, neznámou silou a sám nemůže ovlivnit výsledek svého kreslení nebo malování. Podobně má fungovat například také „spiritistické písmo“, kdy píšící neví, co píše, a jeho ruku s perem vede prý cosi neviditelného. Psychologové podobné úkazy vysvětlují skrytým podvědomím, které se podle nich může za určitých podmínek projevit v podobě malby nebo psaného textu. Že by tedy šlo jen o další záhadnou funkci lidského mozku? Nebo se s námi tímto způsobem skutečně pokoušejí komunikovat mrtví? Chtějí nám sdělit něco důležitého? Nebo odmítají pohřbít svůj nevyčerpatelný talent a snaží se dál tvořit prostřednictvím extrémně citlivých jedinců, ochotných propůjčit své tělo? Luis Antonio Gasparetto zřejmě svým uměním vyvolá ještě mnoho ohnivých diskusí o možné existenci posmrtného života.

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

LIMITKA HENNESSY OD VHILSE
epochalnisvet.cz

LIMITKA HENNESSY OD VHILSE

Portugalský streetartový umělec Alexandre...
Cupcake: Malý individualista mezi lahůdkami
epochaplus.cz

Cupcake: Malý individualista...

„Žádná láska není tak opravdová, jako láska k...
Michal David: Prodává svého vnuka?
nasehvezdy.cz

Michal David: Prodává svého...

Vnukovi SEBASTIANOVI (8) už je přesně...
Atlas prachových částic je prvním svého druhu
21stoleti.cz

Atlas prachových částic je...

Za vznikem elektronického atlasu prachových...
Obrazem: Lechtivé graffiti na řeckém ostrově
epochaplus.cz

Obrazem: Lechtivé graffiti na...

Je přirozené, že mezi nejstarší umělecká...
Boková jela po manželovi své kolegyně
nasehvezdy.cz

Boková jela po manželovi své...

Vypadá to, že se na premiéře dramatu Toman sešla...
Mladý umělecký proud sílí
rezidenceonline.cz

Mladý umělecký proud sílí

Přinášíme vám další dávku z nabídky...
Který zánět je nejčastější?
epochalnisvet.cz

Který zánět je nejčastější?

V důsledku špatné ústní hygieny vzniká zánět dásní,...
Bude kvalitu potravin hlídat chytrý obal?
21stoleti.cz

Bude kvalitu potravin hlídat...

Chemikům z brněnského Vysokého učení technického...
Kdy a proč se nejvíce stresujete? Moderní náplast nalezne odpovědi
21stoleti.cz

Kdy a proč se nejvíce...

Žijeme v době, kdy už je prakticky nemožné...
Proč si přítelkyně Nataša Gollová a Adina Mandlová nemohly přijít na jméno?
epochaplus.cz

Proč si přítelkyně Nataša...

dinu a Natašu potkávají hvězdy...
Hypnotizér konečně i v Praze
iluxus.cz

Hypnotizér konečně i v Praze

Mentalista a hypnotizér Jakub Kroulík...