Domů     Záhady historie
Prokletí parníku Great Eastern: Byli v jeho trupu zazděni dělníci?
Eva Soukupová
od Eva Soukupová 21.6.2018
6.4tis
589
SDÍLENÍ
6.4tis
ZOBRAZENÍ

Svého času to byla největší loď, jakou kdy kdo postavil. Jenže místo zářné budoucnosti čekají Great Eastern jen samé komplikace a smůla. Možná za to může temné tajemství, které si parník vozí na palubě.

V jeho trupu prý byli zaživa pohřbeni dělníci, kteří na konstrukci pracovali.

Když je v roce 1853 sepsána objednávka na stavbu parníku Great Eastern, je zřejmé, že půjde o ambiciózní projekt. Ne nadarmo se lodi přezdívá Plovoucí město. Kolos dlouhý 211 metrů má šest stěžňů, pohon na pádla i lodní šroub a z Anglie do Austrálie dokáže převézt 4000 pasažérů, aniž by musel zastavit k doplnění paliva.

O realizaci troufalého snu se postará britský konstruktér Isambard Kingdom Brunel (1806–1859), díky němuž může být velkolepé plavidlo o pět let později spuštěno na moře.

Jenže už tehdy jako by nic nešlo podle plánu. Parník prý od počátku provází jedno neštěstí za druhým. Ještě než se se stavbou začne, zachvátí loděnici, kde má Great Eastern vznikat, požár a ve skladištích shoří stovky tun nakoupeného dřeva.

Sebevědomý projekt přivede investory téměř na mizinu a navíc při stavbě lodi dochází k nehodám, z nichž některé končí smrtí. Je snad parník prokletý?

NA PARNÍKU SE UMÍRALO

Na konstrukci nepřetržitě dře 12 tisíc dělníků. Několik z nich se ale dokončení prací nedočkají. Jeden z mužů umírá při pádu z jeřábu a další dva nýtaři zmizí beze stopy.

Když pak dokončenou loď spouštějí na vodu, nemůže se pro svou ohromnou velikost odlepit od skluzavky. Navíc dojde k přetržení jednoho z řetězů, který zraní pět mužů, z nichž jeden svým zraněním nakonec podlehne. Trvá dalších 90 dnů, než se podaří parník na vodu dostat.

Great Eastern poté vyráží brázdit moře a oceány, i tam ale plavidlo provází smůla. Čtyři dny po vyplutí umírá také konstruktér parníku, Isambard Kingdom Brunel, který utrpěl mrtvici při jeho prohlídce. A další neštěstí na sebe nenechají dlouho čekat.

„K té snad nejhorší došlo tehdy, kdy se přehřál lodní kotel, vystřelil komín z lodi jako raketu, jednoho člena posádky zabil a další zranil,“ líčí tragickou první plavbu britská spisovatelka Karen Farrington. Není to až podezřele mnoho nešťastných událostí?

 

Řádili v luxusních chodbách a kajutách duchové?

TEMNÉ TAJEMSTVÍ NA PALUBĚ

Kromě toho, že se začnou šířit zvěsti o údajném prokletí parníku, lidé si na lodi všímají i dalších neobvyklých jevů. Jde zejména o podivné zvuky vycházející z trupu plavidla. „Posádka lodi vypověděla, že slyšela zvuky podobné úderům kladivem, které byly tak hlasité, že by přehlušily všechny atlantické bouře,“ tvrdí Farrington.

Možná byly zvuky přirozeného původu. Nelze vyloučit, že hluk vyluzuje cosi uvnitř obrovského Plovoucího města. Vždyť nic tak velkého ještě nikdo předtím nepostavil a je více než zřejmé, že parník měl jisté nedostatky.

Kvůli nim je také loď nakonec prodána za pouhý zlomek pořizovací ceny a v roce 1889 rozmontována.

Při likvidaci Great Easternu jsou údajně v jeho trupu objeveny dvě lidské kostry! Podle některých tvrzení šlo o dělníky, kteří tu byli při stavbě pohřbeni zaživa! Mohli to dokonce být dva pohřešovaní nýtaři.

Ocitli se dva nešťastníci zazdění v lodi jen omylem, nebo šlo o záměr? A mohly rány vycházející z parníku být přízračnou ozvěnou jejich zoufalé snahy dostat se z jejich zajetí?

Loď byla nakonec rozebrána.
Foto: www.rmg.co.uk, 4.bp.blogspot.com, pinterest.com
Lokalita:
reklama
Související články
od Pavel Polcar 30.11.2021 80
Město Babylon vzniklo přibližně kolem roku 2200 př. n. l. jako nevýznamná osada. Tehdy nejspíše nikdo nečekal, jaké velikosti dosáhne. Význačnosti se jí dostalo zhruba v době, kdy se králem říše stává legendární panovník Chammurapi (cca 1810–1750 př. n. l.), jenž se proslavil prvním zákoníkem. Babylonské zajetí V průběhu dějin byl pak Babylon několikrát pobořen […]
od Pavel Polcar 29.11.2021 215
Ani vyspělé civilizace nejsou schopné se bránit krutým rozmarům přírody. Lidí díky prosperitě rapidně přibude, a to je ten zásadní problém. Mocné říše už nejsou schopné své lidi uživit, to byl případ i legendární Mayské říše. Mayská říše se rozprostírala na území celého poloostrova Yucatán a protilehlého území až po Tichý oceán, konkrétně v dnešní […]
od Mirek Brát 29.11.2021 1.9tis
O existenci tajných chodeb pod Dunajem, v blízkosti Bratislavského hradu, existuje řada zajímavých indicií v historii i nedávné minulosti. Podle některých badatelů tyto chodby vedly nejen na území rakouského města Hainburku a tamního hradního areálu Heimenburk, ale jedna z větví podzemního systému měla dosahovat až do Vídně. Co víme o údajném tajném spojení Bratislavského hradu […]
od Mirek Brát 26.11.2021 1.4tis
Ve světle nových archeologických nálezů se zdá, že starověká Římská říše měla opravdu dlouhé prsty, které sahaly až hodně daleko na sever. Tajemná opona historie, která odděluje naši současnost od antiky, se zase trochu nadzvedla. Můžeme si tak položit i troufalou otázku: Byly římské legie někdy na plážích Baltského moře?   Polští archeologové učinili senzační […]
od Pavel Polcar 26.11.2021 3.1tis
V nedávné době se archeologům podařilo učinit nebývalý nález, jedná se o pozůstatky skutečně monumentálního komplexu, jenž je odborníky považován za největší a nejstarší dosud objevenou stavbu mayské civilizace. Komplex, který sloužil zřejmě ke společným rituálním obřadům, byl podle vědců postaven mezi léty 1000 a 800 před naším letopočtem na 1,4 kilometru dlouhém a 400 […]