Reklamy jsou, bohužel, všude. Vnucují se do filmů, videí i na každičkou webovou stránku a v různých úrovních uřvanosti a otravnosti nabádají, ať si koupíme to a to, abychom byli správně „cool“ a „in“.
A teď dokonce některé velké společnosti pracují na tom, jak lidem reklamu vnutit i do snů.
Bohužel, to není sci-fi. Jeden americký výrobce piva už tento rok provedl experiment, kdy si skupina dobrovolníků před spaním pustila video, které obsahovalo záběry hor, vodopádů, a samozřejmě piva určité značky.
Sny o pivu sice měla jen hrstka, ale i to stačí k tomu, aby seriózní vědci začali bít na poplach.

Důvod k obavám tu je
Metoda, jak je možné vpravit reklamu do snů, se nazývá cílená inkubace snů, a využívá se hlavně v terapii. Technika umožňuje navodit konkrétní téma snu, které u člověka docílí větší tvořivost nebo mu umožní vyřešit nějaký problém. A stejně jako další lidské vynálezy se i tato metoda dá zneužít proti člověku.
„Výzkum mozku už umožnil vytvořit několik návykových technologií, od mobilních telefonů po sociální sítě; nechceme být svědky toho, že se to samé stane s našimi sny,“ míní Adam Haar, vědec z MIT, který je spoluautorem dopisu za záchranu snů před spáry marketingových oddělení velkých společností, který podepsali vědci z celého světa.

Reklamní teror
Spánek je klíčový pro správné fungování myšlení a rozhodování, pro regeneraci celého organismu i vyčištění mozku od škodlivin. Sny pak zpracovávají myšlenky, nápady i situace předešlého dne a někteří dokonce věří, že se v nich skrývá hlas lidského podvědomí o tom, jak být šťastnější.
Co se stane, když nám klidný spánek naruší reklamní slogany? Podle Haara nic pěkného. „Reklamní inkubace snů není žádný srandovní fígl,“ píše se v dopise. „Umisťování snů do lidské mysli za účelem prodeje výrobků, zvláště pak návykových látek, vyvolává důležité etické otázky“.

Pozor na sny
K tomu je nutné, aby legislativa držela krok s kvapným rozvojem nových technologií, aby se zabránilo tomu, že si ziskuchtiví obchodní giganti vezmou lidské sny jako rukojmí pro vyšší výdělky.
Podle autorů dopisu je „snadné si představit svět, v němž smart speakery… se stanou nástrojem pasivní, podvědomé, celonoční reklamní kampaně, ať už s naším dovolením nebo i bez něj,“ píší.
Takže pozor na to, co si přes zařízení s Wi-Fi pouštíte pro klidnější spánek, aby z toho nakonec nebyla reklamní noční můra.