Ztratil se let 2501 společnosti Northwest Orient Airlines. Tahle zpráva za úsvitu 24. června 1950 vyburcuje pobřežní hlídku i americké námořnictvo, které pak pročesávají jezero Michigan. Letadlo ale nikdy nenajdou – jen části lidských těl.
Letadlo typu DC-4 vzlétne v pátek 23. června 1950 v 19:30 z New Yorku (stát New York) a má namířeno do Seattlu (stát Washington) se zastávkou v Minneapolis (stát Minnesota). Na palubě je 55 cestujících a tři členové posádky.
Jeho trasa vede nad jezerem Michigan, odkud svědci v noci hlásí podivný záblesk.
Oběti nachází po kouskách
Trvá to 13 hodin, než se pobřežní hlídce podaří objevit olejovou skvrnu a pak i trosky – kusy sedaček, deky, oblečení, područky, vše „ne větší než ruka,“ popisují nález vyšetřovatelé. A pak těla. Tedy kusy těl.
Na hladině se pohupuje tu prst, támhle něčí ucho, další prsty, občas se objeví i ruka.
Víc se z letadla najít nepodaří, ani když se dno Michiganu seškrábne vlečnou sítí. Vrak zkrátka zmizel. Ale co se té noci mohlo stát?
„Vyhlédl jsem z okna a zdálo se mi, že letí dost nízko,“ vzpomíná R. T. Helm, penzionovaný nadporučík námořnictva, žijící na břehu jezera.
„O několik minut později jsem se podíval k jezeru a všimnul jsem si, že letadlo míří na východ a že mu blikají přistávací světla…Za chvíli se nad jezerem objevil ohromný záblesk.“
Chybí černé skříňky
Velikost ostatků i svědectví podporují verzi o silném výbuchu během letu. Bez vraku však zůstává jen u domněnky.
V roce 2004 se po stopách ztraceného letadla vydává dobrodruh Clive Cussler, který s nejmodernější technikou prohledává jezero celých třináct let. Marně.
Sice najde 10 vraků ztracených lodí, ale let 2501 ne.
V té době civilní letadla vlastně ani nemají tzv. černé skříňky, tedy letové zapisovače, které nahrávají hovor v pilotní kabině i klíčová letová data, a tak není čeho se při vyšetřování chytit.
Sestrojit je napadne až v roce 1953 australského inženýra Davida Warrena, který se tehdy podílí na vyšetřování záhadného zřícení prvního civilního proudového letadla de Havilland Comet.
Dojde mu, že záznam hovoru pilotů a zvuků v kokpitu v budoucnosti usnadní vyšetřování, a sestrojí takzvané černé skříňky.