Mezi stěžejní texty, které tvoří Nový zákon křesťanské Bible, patří trio evangelií. Jsou to evangelia podle Matouše, Marka a Lukáše.
Při jejich studiu však vyšlo najevo, že evangelia podle Matouše a Lukáše pravděpodobně čerpají z tajemného záhadného textu označeného písmenem Q. Co o tomto ztraceném starověkém textu víme?
O tajemném ztraceném protoevangeliu se poprvé zmínil německý protestantský teolog a biblista Johannes Weiss (1863-1917). Právě on tento záhadný textový zdroj označil písmenem Q.
Záhadný společný zdroj
Jak vznikla teorie o neznámém křesťanském textu, který byl využitý při sepsání evangelií? Vědci správně rozpoznali, že při sepsání evangelií podle Matouše a Lukáše bylo jako zdroj použito evangelium podle Marka.
Zároveň však poukázali na to, že v evangeliích podle Matouše a Lukáše jsou společné prvky, které v evangeliu podle Marka zcela chybí. Jde zejména o výčet výroků Ježíše Krista.
Určitá skupina biblistů se tak přiklonila k názoru Johannese Weisse a začala pátrat po předpokládaném textu „Q“, který se promítl do evangelií podle Matouše a Lukáše. Je šance, že by tento starověký text mohl být někdy objeven?
Existovalo protoevangelium?
Odhaduje se, že Markovo evangelium bylo sepsáno v období let 65-70 našeho letopočtu. Matoušovo evangelium vzniklo okolo roku 80 našeho letopočtu. Jako hlavní zdroj bylo použito Markovo evangelium a neznámý text „Q“.
Stejně tomu tak bylo v případě Lukášova evangelia z roku 90 našeho letopočtu. Neznámý zdroj „Q“ byl tak důležitý pro sepsání hned dvou evangelií. Pokud skutečně takové protoevangelium existovalo, mělo pro křesťanství obrovskou hodnotu.
Šance na objevy zatím neznámých starověkých textů s náboženskou-křesťanskou tematikou nejsou dozajista fikcí. Příkladem jsou nálezy takzvaných Kumránských svitků, které byly objeveny v roce 1947 v lokalitě u Mrtvého moře.
Kdoví, třeba by objev ztraceného textu „Q“ přinesl i nová zásadní fakta a poznatky o Ježíšovi. Možná však právě proto je hypotetický text „Q“ zatím k nenalezení, co říkáte?!