Jeden z nejznámějších geoglyfů se nachází nedaleko anglického univerzitního města Oxford. Zdejší geoglyf se rýsuje v zářivě bílé křídové barvě a při pohledu shora je jasně patrný jeho tvar, který vystupuje z travin.
Jde o koně v zelené trávě, který kluše po místním kopci. Z jakého období vlastně může obrazec pocházet? Podle některých odborníků může být odkazem laténské kultury z doby železné (asi 5000 př. n. l.).
Jenže někteří archeologové tvrdí, že může být ještě mnohem starší! Určení doby vzniku geoglyfu je důležité také proto, že obrazec udivuje svým obřím rozměrem, a také svou precizností a kvalitou. Za úchvatnou kondicí starého geoglyfu je mimo jiné i tvrdá práce.
Kůň je totiž odnepaměti pravidelně obnovován při vesnickém rituálu během slunovratu, který se koná dodnes každých sedm let.
SLUNEČNÍ OŘ, NEBO DRAK?
Přestože se tyto typy geoglyfů nazývají „bílí koně“, není zcela jisté, zda skutečně představují právě tato zvířata. Obrazec z Uffingtonu je totiž koněm nazýván až od 11. století. Z tohoto období pochází dobový zápis z opatství Abingdon.
Text vytvořený zhruba mezi lety 1072–1084 popisuje „vrch bílého koně“. Odtud obrazec dostává název, pod nímž jej známe dodnes.
Podle místních legend by ale také mohlo jít o draka, kterého přemohl svatý Jiří na nedalekém kopci Dragon Hill, či o slunečního koně z keltské mytologie. Která z těchto hypotéz může být správná?
PŘECE JEN KELTOVÉ?
Archeologové si stářím obrazce nejsou vůbec jistí, a při svém pátrání zacházejí hlouběji a hlouběji do minulosti. Je však téměř jisté, že bílý kůň pochází z pravěku či starověku.
Jedna z nových hypotéz hovoří o tom, že geoglyf mohl být vytvořen v době bronzové, někdy mezi lety 1400–600 př. n. l.
Této teorii totiž nahrává rovněž nález keltských mincí z doby bronzové, které vyobrazují koně ztotožnitelného s tím z Uffingtonu!
Znamená to, že existoval už v tomto období? Anebo jde o pouhou náhodu a bílý kůň pochází z jiné doby a od jiného autora? Motiv, který dal vzniknout prazvláštnímu geoglyfu, je rovněž stále nejasný.
„Proč ho tenkrát lidé vyrobili? Proč vůbec musel být vidět ze vzduchu, když letadla, ze kterých se dá obrazec pozorovat, jsou výdobytkem až 20. století?“ vznáší neodbytné otázky současný český badatel Libor Čermák.
Nemohl by bílý kůň být nakonec vzkazem pro nějaké pravěké božstvo?