Ve své době musel působit jako zjevení! Experimentální letoun amerického válečného námořnictva, který první let absolvoval v roce 1942. Vyřazen byl v roce 1947, kdy se začala objevovat první moderní hlášení o pozorování neidentifikovatelných létajících objektů – UFO.
Letoun Vought V-173 byl součástí vývoje nového stíhacího letounu pro americké námořnictvo. Díky neobvyklým tvarům měl i řadu přezdívek. „Létající palačinka“ patřila k těm nejveselejším. Pozoruhodné je, že se letoun dochoval do současnosti jako muzejní exponát.
Letoun s kruhovým křídlem
Koncepci letounu s kruhovým křídlem navrhl již ve 30. letech 20. století americký konstruktér Charles H. Zimmerman (1908-1996). V roce 1939 vyslovilo americké námořnictvo souhlas s vývojem takto koncipovaného stíhacího letounu.
Zkoušky prokázaly, že letoun by skutečně mohl mít velmi zajímavé vlastnosti, zejména pak pro vojenské využití. Patřily k nim například krátká vzletová dráha a rychlost stoupání.
Faktem však je, že svým exteriérem letoun natolik šokoval, že byly jednou jeho zkoušky náhodnými pozorovateli nahlášeny na policii. Zkrátka a dobře, byl to létající talíř!
Zkušební lety „UFO“
Badatelé, kteří se zaměřují na počátky ufománie v padesátých letech minulého století, nevylučují, že k ní mohl přispět právě i letoun Vought V-173. Některá hlášení o výskytu UFO se mohla týkat i jeho provozních zkoušek.
Během relativně krátké doby absolvoval letoun téměř dvě stě zkušebních letů. Kolik z nich bylo nahlášeno jako pozorování UFO?
Konspirační teorie navíc spekulují, že vývoj letounů s kruhovým křídlem nemusel být opuštěn ani po vyřazení Vought V-173 z provozu a pokračoval tajně i s novějšími proudovými motory.
Lidstvo hladovělo po nových zprávách o UFO. Takové „létající palačinky“ by ho mohly nasytit, co říkáte?!