Tupolev Tu-154 patří mezi sovětské třímotorové letouny pro střední tratě pro 150 a více cestujících, který poprvé vystoupal do vzduchu roku 1972. Pro počet nehod si ale vyslouží punc prokletého dopravního prostředku…
Ačkoliv je tento model některými leteckými odborníky považován za velmi bezpečný, opak je možná pravdou. Tento druh letounu má totiž na svém účtu snad nejvíce leteckých katastrof mezi leteckými stroji.
Stroje Tu-154 si od roku svého vzniku (1972) připsaly celkem 66 vážných nehod, které vždy zapříčinily vyřazení stroje z provozu.
Za dobu existence tohoto druhu letadla vzniklo hned 12 verzí modifikovaného leteckého stroje. Ve skutečném provozu se jich ale ocitlo pouze několik.
Série neštěstí
V Československu došlo 19. února 1973 k nehodě Tu-154 ruské společnosti Aeroflot, při které zemřelo 66 osob. Po pádu letounu tehdy následovala exploze a požár v poli u ruzyňského letiště.
Asi nejznámější nehoda se stala v sobotu 10. dubna 2010, kdy se při přistávání zřítil Tu-154M polského letectva, který měl na palubě státní delegaci mířící na pietní akt v ruské Katyni.
Mezi 96 oběťmi leteckého neštěstí u Smolenska byl tehdy i polský prezident Lech Kaczyński (1949–2010) a jeho žena Maria.
Postupně byl tento typ letounu stažen z civilního sektoru úplně a zůstává už jen součástí některých vládních nebo armádních letek.
Pocházejí snad četné havárie od nekvalitního provedení strojů, nebo byla letadlu už do vínku přidána velká náruč lidského neštěstí?