Koho slavný renesanční umělec Leonardo da Vinci vyobrazil na tajuplném obraze Mona Lisa? To je otázka, na kterou se stále hledá odpověď. Se zcela novou teorií přichází italský umělecký historik Silvano Vinceti.
Podle něj stáli předlohou hned dva lidé, z nichž jeden byl prý Leonardův milenec!
Osoba zvěčněná na slavném obraze Mona Lisa italského renesančního génia Leonarda da Vinci (1452–1519) je stále předmětem diskusí.
Nejpravděpodobnější se zdá, že Leonardovi stála modelem Lisa del Giocondo (1479 – asi 1542), manželka florentského obchodníka s hedvábím Francesca del Giocondo. Ta údajně spolu se svým mužem žila v Leonardově sousedství a je ženě na obraze velmi podobná.
Italský umělecký historik Silvano Vinceti však zveřejnil teorii, podle které tato žena slavného umělce skutečně inspirovala, ale stejnou roli prý sehrál i Leonardův učeň Gian Giacomo Caprotti da Oreno (1480–1524), známý pod jménem Salaì.

Tajemný model
Italský umělec Salaì se s Leonardem seznámí, když je mu deset let, a mezi lety 1490 a 1518 je jeho žákem. Už dlouhou dobu se spekuluje, že byl homosexuál a že možná se svým mistrem navázal intimní vztah.
Salaì se prý totiž vždy choval velmi jemně až zženštile a s Leonardem prý nějakou dobu žil v jedné domácnosti.
Italský umělecký historik Silvano Vinceti je přesvědčen, že právě tento blízký spolupracovník renesančního umělce se stal částečně předlohou Mony Lisy.
„Salai byl Leonardovým oblíbeným modelem a na obraze jsou zcela určitě zachyceny některé jeho rysy,“ říká Vinceti.

Zobrazuje dokonalou osobu?
Tato teorie má být založena především na pečlivé analýze. Z období renesance se nám totiž dochovaly některé portréty Salaìe, které je možné porovnat s Monou Lisou. „Jejich podobnost je velmi dobře vidět zejména na nose, čele a úsměvu,“ uvádí Vinceti.
Podle něj ale Salaì nebyl jedinou inspirací Mony Lisy. Stejnou roli prý sehrála i dříve zmiňovaná Lisa del Giocondo. „Srovnal jsem všechny obrazy, na kterých Leonardovi stál modelem Salaì. Některé detaily odpovídají dokonale.
Jiné detaily odpovídají Lise del Giocondo. Podle mě Leonardo používal dva modely, protože věřil, že dokonalá osoba je kombinací muže a ženy,“uvádí Vinceti.
Jeho odvážnou teorii ale zpochybňuje například odborník na umění z Oxfordské univerzity Martin Kemp (*1937): „Je to mišmaš známých poznatků, méně známých poznatků a naprosté fantazie.
Ve skutečnosti nikdo neví, na kterých obrazech Salaì stál Leonardovi modelem. Proto není známa ani jeho podoba.“ Nový výzkum nyní musí posoudit další experti.