U ruské obce Novoselovo, ležící asi 100 kilometrů východně od Moskvy, se ve středu 27. března 1968 z neznámých důvodů zřítil sovětský letoun MiG-15 UTI. V jeho kokpitu v tu chvíli seděl Jurij Gagarin a Vladimir Serjogin.
Našly se jen cáry jejich uniforem a kusy těl. Ani 52 let od této tragédie nejsou známy její příčiny! Penzionovaný plukovník ruského letectva Igor Kuzněcov přichází v roce 2010 s novým vysvětlením. Může za havárii únik vzduchu z kabiny kvůli otevřenému ventilu klimatizace?
Letoun s Jurijem Alexejevičem Gagarinem (1934–1968), prvním kosmonautem světa, mizí z vojenských radarů pouhých 12 minut po startu. V ten okamžik už je ve výšce 3000 metrů. Po střemhlavém pádu se tříští o zmrzlou zem. Co tomu ale předcházelo?
A proč se posádka nekatapultovala? Dnes by odpovědi mohl přinést záznam z černé skřínky, jež zaznamenává celý průběh letu a komunikaci v kabině, jenže tehdy takové zařízení ještě všechna letadla neměla. Vyšetřování havárie potřebné odpovědi nepřineslo.
Nebyla snad činnost ustavené vyšetřovací komise z ideologických důvodů dostatečně pečlivá, jak tvrdí někteří pamětníci?
Zřejmě i proto se mezi lidmi rychle šíří zpráva, že oblíbený Gagarin, který se nebál říci do očí svůj názor ani mocnému sovětskému vůdci Leonidu Iljiči Brežněvovi (1906–1982), byl odstraněn!
DOZVÍME SE NĚKDY PRAVDU?
Za posledních 52 let se objevila celá řada možných vysvětlení toho, k čemu 27. března roku 1968 mohlo dojít. Uvažuje se o technické poruše stroje, o srážce s hejnem ptáků nebo s meteorologickým balonem.
Často diskutovanou možností je také kolize s jiným letounem. Tím mohl být v té době ještě utajovaný Suchoj Su-11. Gagarin se mu možná chtěl vyhnout, ale manévr nezvládl, a jeho stroj se tak dostal do nekontrolovaného pádu.
Proč se ale pilot s instruktorem nekatapultovali? V roce 2010, 42 let po tajemné havárii, se objevuje nové vysvětlení.
Skupina nezávislých expertů pod vedením plukovníka ruského letectva Igora Kuzněcova prostudovala dostupné dokumenty a tvrdí, že havárii způsobila ztráta vzduchotěsnosti kabiny.
Toto podezření sice existovalo již dříve, ale tentokrát se Kuzněcov domnívá, že našel i příčinu. Může prý za to neuzavřený ventil přívodu klimatizace! Viníkem je tedy zřejmě pilot, který v kabině seděl před Gagarinovým letem.
Když letci tuto skutečnost ve výšce 3000 metrů nad zemí zjistili, propadli panice a zahájili prudké klesání. To se jim už ale nepovedlo vybrat. Bylo to proto, že během tohoto náročného manévru ztratili vědomí? Nebo skutečné vysvětlení jednoho z tajemných úmrtí 20. století stále neznáme?
Jan Zeman