V mytologii najdeme mnoho příběhů o lidech obdarovaných nadlidskou silou, Samsonem z Bible počínaje a Herkulem z řecké mytologie konče.
Právě Herkules pak bývá všeobecně považován za archetyp člověka s nadlidskou silou a přirovnat nějakého neobyčejně silného člověka právě k Herkulovi je i dnes běžně užívaný slovní obrat.
V obvykle drobných postavách budhistických mnichů byste na první pohled nějakou herkulovskou sílu nehledali, nicméně zen budhisté mají údajně schopnost pomocí psychických sil získávat nadlidskou sílu.
Evropan, který se stal buddhistou a nahlédl pod roušku tajemství obvykle úzkostlivě střežených za zdmi kláštera, podal svědectví o jednom takovém muži.
SPATŘIL NA VLASTNÍ OČI NEUVĚŘITELNOU SÍLU
Anagárika Govinda byl původem Němec, tantristický budhista, který na Západě přispěl k prohloubení znalostí o tibetském směru budhismu.
V roce 1966 podal ve své knize Cesta bílých oblaků svědectví o muži známém jako Velké orákulum, který ve chvílích transu získával nadlidskou sílu.
„Ale sotva mistr protokolu ustoupil ze stupínku, když tu – jako obr odhodlaný k činu – orákulum vyskakuje, odhazuje své pomocníky s nadlidskou silou stranou a vymrštiv se ze svého trůnu uchopí meč ze sbírky rituálních zbraní u paty plošiny, a jako kdyby bojoval s neviditelným nepřítelem, blýská čepelí s neuvěřitelnou rychlostí a silou na všechny strany,“ píše Govinda.
Údajně bylo potřeba šesti neobyčejně silných mnichů, aby dostali orákulum zpět na jeho trůn, kde se muž probral z transu.
Podle Govindy byl sice mnohem urostlejší než průměrný mnich, přesto jeho obrovská sila ve chvílích transu vyvolala zděšení zástupu přihlížejících.
POCHÁZÍ JEHO SÍLA OD DÉMONŮ?
Duchové zastávají v buddhismu důležité postavení.
Tibetští buddhisté věří, že když člověk zemře, vstoupí do mezistavu, z něhož se může znovu narodit v tomto světě v lidském nebo zvířecím těle, ve světě duchů v těle ducha, v jedné z rajských říší nebo v jednom z pekel.
Nakonec však člověk v tomto posmrtném světě zemře a znovu se narodí jako člověk nebo jiný tvor, pokud nedosáhne nirvány.
Pochází snad údajná nadlidská síla budhistů z posednutí nějakými nadpřirozenými bytostmi, jako tomu má být v případě Velkého orákula, kterého mělo podle Govindy posednout šest nejvýše postavených duchů?