Skip to content

Česká města budoucnosti: Inteligentní dopravní „chat“

Tento článek je reklamním sdělením

V makroměřítku na unikátním projektu C-ROADS pracuje 18 evropských zemí, kde Česko zaujímá přední postavení. Je vlastně tak daleko, že kooperativní inteligentní dopravní systémy zavádí už i v mikroměřítku – nejen na dálnice, ale i do měst, ulic, na křižovatky, na železniční přejezdy, tramvajové koleje…

Jsme na prahu cestování budoucnosti, kdy hi-tech kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) zajistí datovou výměnu mezi auty a infrastrukturou nebo mezi vozidly navzájem. A to brzy… Vlastně už teď. Česko je v rodině C- C-ROADS, koordinované Ministerstvem dopravy ČR, od začátku a jako první země Evropy přivedlo C-ITS i na lokální úroveň – do měst, konkrétně Brna, Ostravy, Plzně…

V lize mistrů

Cesta od nápadu k cíli ale trvá roky. Ten letošní končící byl především testovací/ pilotní, další má být už finální. Doprava ve městech se bude řídit kompatibilními aplikacemi a každým dalším dopravním prostředkem (MHD, vlaky, auta, IZS…) se posune bezpečnost a plynulost o kousek dál. Aby auto komunikovalo s okolím, potřebuje „chytré krabičky“. Ty jsou instalovány do vozidla buď při jeho výrobě, nebo ho mohou dovybavit následně (tzv. aftermarket nebo také retrofit). Už dnes je v Česku výrobců na trhu několik – Commsignia, Kapsch, Cohda, Siemens, česká firma Herman. „Vzhledem k současné pořizovací ceně v řádu nižších desítek tisíc korun jsou ale v současnosti vhodné spíše pro vozidlové parky (flotily) speciálních vozidel nebo vozidel veřejného sektoru, jako např. MHD, vozidla údržby nebo vozidla IZS, popř. pro pilotní testování,“ říká Ing. Martin Pichl, Ph.D., vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje. „Co se týče koncových uživatelů/řidičů, cílem je, aby těmito ,krabičkamiʻ byla vozidla postupně vybavována už z výroby.“

Ve vzduchu je cítit… budoucnost

A to se fakticky děje od počátku roku 2020 např. u nejnovějšího modelu Volkswagen Golf, další značky navíc budou brzy následovat (Toyota, Volvo, Škoda…). Vlastní mobilní aplikaci navíc vyvíjí společnost O2 , která řidiči do mobilního telefonu většinu zpráv doručí přes LTE/5G sítě bez nutnosti „krabičku“ vlastnit. Výhodou systému je, že má standardizované a otevřené rozhraní, tzn. že každý výrobce může uzpůsobit aplikaci pro zobrazení informací řidiči potřebám svých uživatelů. Ministerstvo dopravy prostřednictvím ŘSD ve spolupráci s několika dalšími institucemi instalovalo po Česku podél dálnic přes 100 jednotek RSU (roadside units – silničních jednotek). Jsou i ve městech Praze, Brně, Ostravě a Plzni dalších cca 60 jednotek na křižovatkách. „Další města vybavení svých křižovatek plánují. Technologie je tedy připravena a infrastruktura se postupně vybavuje. Vozidel údržby silnic a dálnic, MHD a IZS, vybavených C-ITS technologií, už jezdí po českých silnicích stovky. Rychlost rozšíření mezi lidi už tedy závisí jen na automobilkách – a ty se také postupně zapojují…,“ přibližuje rozsah rozšíření Martin Pichl.

Foto:
Tento článek je reklamním sdělením
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články