Skip to content

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Tento článek je reklamním sdělením

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním. Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice. V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji. Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna. Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl. Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Počet nehod na přejezdech neklesá, Dojde ke zhruba 170 událostem s přibližně 40 oběťmi.

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním. Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice. V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji. Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna. Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl. Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Foto:
Tento článek je reklamním sdělením
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
reklama
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Na počtu terapií se rok pandemie výrazně nepodepsal
epochaplus.cz

Na počtu terapií se rok...

Na pražské klinice asistované reprodukce IVF...
Zámek Plumlov: Stavba, která rozkmotřila otce se synem
epochanacestach.cz

Zámek Plumlov: Stavba, která...

Velké ambice měli stavitelé...
Bylinky: Nenechte se zaskočit problémy s pamětí
panidomu.cz

Bylinky: Nenechte se zaskočit...

Snažíte se na něco vzpomenout, ale moc se vám...
Velký strach z budoucnosti
nasehvezdy.cz

Velký strach z budoucnosti

Zažívá obrovské štěstí,...
Jak jsem přestala hrát karty a sázet se
skutecnepribehy.cz

Jak jsem přestala hrát karty...

Nejen muž, když se napije, dělá...
Studie podporující léčbu Covidu ivermektinem měla řadu nesrovnalostí
21stoleti.cz

Studie podporující léčbu...

Měla to být velká bomba: lék používaný proti...
Omega na Olympijských hrách opět nechybí
iluxus.cz

Omega na Olympijských hrách...

Zlatá medaile, známá jako nejvyšší cena na...
Nezbytná součást střešních oken
rezidenceonline.cz

Nezbytná součást střešních...

Optimální množství denního světla i podpora tepelného...
7 nejstarších měst světa
epochaplus.cz

7 nejstarších měst světa

Dávní obyvatelé sem přišli už před...
Nevyjasněné úmrtí Reye Rivery: Zločin, který zůstal nepotrestán?
epochalnisvet.cz

Nevyjasněné úmrtí Reye Rivery:...

Je večer 16. května 2006. Američan Rey Rivera...
Vyženou Havlovou fanoušci do daleké ciziny?
nasehvezdy.cz

Vyženou Havlovou fanoušci do...

Herečka a bývalá první...
Lasagne s červenou čočkou a žampiony
tisicereceptu.cz

Lasagne s červenou čočkou a...

Rychlý lehký pokrm, který zvládnete...