18. srpna 1587: V Roanoke se narodí Virginia Dare, první dítě evropských kolonistů v Americe, čili úplně první Američanka, která se pak stává symbolem této záhadně zmizelé osady.
Domů     Neobjasněné události
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti
Martin Macourek
od Martin Macourek 23.11.2020

komerční sdělení
45
SDÍLENÍ
6.3tis
ZOBRAZENÍ

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním.

Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice.

V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji.

Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak.

Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl.

Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Počet nehod na přejezdech neklesá, Dojde ke zhruba 170 událostem s přibližně 40 oběťmi.

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním.

Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice.

V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji.

Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh. Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak.

Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl.

Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Foto:
reklama
Související články
od Filip Appl 17.8.2022 1.2tis
Blue jet, což v překladu znamená něco jako „modrý výtrysk“ nebo „modrý proud“. Takový název dali vědci jednomu z nejvzácnějších blesků, které existují. Nový výzkum ukazuje, že právě tento blesk může být až nepředstavitelně silný. Nedávno provedená studie se zaměřila na lepší poznání obrovského blesku, který udeřil v roce 2018 nad americkým státem Oklahoma. Vědce […]
od Dalibor Vrána 16.8.2022 898
Skunk Ape, doslova přeloženo jako opičí skunk nebo Oposkunk, je jižanským bratrancem Bigfoota, Seskveče a dalších bájných lidoopích kryptidů. Na Floridě hlásí jeho pozorování tak často, že tu vzniká i oficiální velení pro zkoumání tohoto tvora! Má jej pod palcem Američan Dave Shealy, který zasvětil svůj život snaze o prokázání Oposkunkovy existence. Nejčastěji na něj […]
od Eva Soukupová 15.8.2022 1.9tis
Polsko se 10. dubna 2010 probouzí do nejtragičtějších rána poválečné historie. Krátce před devátou hodinou tamního času se u západoruského Smolenska zřítil polský vládní speciál a země tak v jediném okamžiku přichází o drtivou většinu politického i vojenského vedení. Podle řady konspiračních teorií však nešlo o nehodu. Na palubě letadla Tupolev-Tu 154 sedí tehdejší polský […]
od Lucie Kubešová 15.8.2022 2.0tis
Vše se seběhlo počátkem roku 2013. Tehdy do Los Angeles přijela 21letá Elisa Lam a ubytovala se v hotelu Cecil. Šlo o vysokoškolskou studentku, dceru přistěhovalců z Hongkongu. S rodiči žila ve Vancouveru, kde navštěvovala Univerzitu Britské Kolumbie. Měla určité psychické potíže, které léčila, zatímco její studijní výsledky byly pro ni neuspokojivé. Proto se rozhodla […]
od Dalibor Vrána 15.8.2022 2.1tis
K úplně prvním dílům legendární herní ságy Pokémon patří Red a Blue. Váže se k nim však mrazivá legenda, která patří k těm nejznámějším strašidelným historkám z videoherního světa… Hráč během svého putování dorazí do Levandulového města, což je místo, kde se nachází pokémoní hřbitov. Úkol zní: Dostat se na vrchol věže, kterou posedl rozzuřený […]