Skip to content

Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu

Tento článek je reklamním sdělením

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory, železničními přejezdy, tramvajemi. Jednou bude doprava maximálně bezpečná a plynulá – na konci pak výrazně automatizovaná.

Avšak zatím je cílem „jenom“ pomoci plynulosti automobilové dopravy a stejně tak i její bezpečnosti.

Už několik let běží v Česku projekt „C-Roads Czech Republic“ – úzce spojený s evropskou iniciativou „Platforma C-Roads“, jež je unikátní výsledkem společné aktivity tří ministerstev dopravy, a to České republiky, Rakouska a Německa. Česko je tak prvním ze tří iniciátorů, ostatně mezinárodní platforma vznikla v prosinci 2015 právě v Praze, třebaže sídlo má ve Vídni.

V Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X.

Česko – Rakousko – NěmeckoEvropa primárně uvažovala o komunikaci na silnicích a dálnicích, Češi šli ale dál. Přinesli chytrou komunikaci i do měst – konkrétně do Brna, které v současnosti následuje 40 dalších evropských měst.

C-Roads představuje vizi a realizaci lepší dopravní komunikace napříč Evropou. Ve všech pilotních oblastech jednotlivých projektů jsou zaváděny systémy C-ITS (kooperativních inteligentních dopravních systémů) na mnoha lokalitách v ČR. Jsou na několika železničních přejezdech, na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D11. Na C-Roads se napojily dopravní podniky, op Brnu následovala Ostravě, Plzeň, Praha. Systém upozorňuje v reálném čase na možné kolizní situace, které mohou skončit až nehodou, ale i na potenciálně nebezpečná místa (přejezdy, silnice u škol).

Budoucnost bude… bezpečná

Projekt C-Roads nedávno dokončil první fází, na podzim se spustila druhá, mezinárodní. A příští rok by se mělo C-Roads ukázat v ostrém provozu.

A mělo by to být nesrovnatelné s dneškem. Řidič, který systém použije, by totiž vůbec neměl poznat, že přejel z jednoho státu do druhého, a přitom musel zařízení znovu nastavovat nebo cokoliv podobného řešit.

Teddy Leung / Shutterstock.comHasiči mají zelenou

Hasiči v Brně jsou součástí testu už přes rok. Když například mají zapnutou výstražnou signalizaci, na semaforu před nimi naskočí zelená. Přednost v jízdě mají zatím jen na 31 křižovatkách po městě. „Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, nebo s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popsal vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman.

Auta budou umět víc

Už teď má systém senzační výsledky. Jediným omezením je zatím to, že jde o testovací mód na vybraných místech v Brně a okolí dálnic. „Řidič vidí informaci, že je před ním třeba nějaká událost, ať už je to práce na silnici nebo třeba nehoda, kolona. Jsme schopni zobrazovat různé informace v okamžiku, kdy je detekujeme,“ vysvětlil vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů Ředitelství silnic a dálnic Roman Voříšek. V budoucnu by auta měla dokonce sama reagovat, třeba zpomalit nebo před překážkou rovnou zastavit.

Foto:
Tento článek je reklamním sdělením
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články