3. prosince 1967: Američan Herbert Schirmer spatří v Nebrasce podivný oválný objekt s červenými světly, jak se vznese a odletí.
Domů     Letadlo plné koster přistálo třicet pět let po startu
Letadlo plné koster přistálo třicet pět let po startu
od 31.3.2022
1.3tis
V letadle bylo údajně nalezeno 92 lidských koster. Zdroj obrázku: Steve Snodgrass, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons
128
SDÍLENÍ
1.3tis
ZOBRAZENÍ

Zpoždění dopravního prostředku je vždycky nepříjemné. Co chvíli se díváte na hodinky a přemýšlíte, kdy vlak, autobus, loď nebo letadlo dorazí. Existují však zpoždění s velkým „Z“. Mezi ně určitě patří záhada letu 513 společnosti Santiago Airlines.

Letadlo mělo zpoždění rovných třicet pět let. Na fyzickém stavu posádky i cestujících se takové zpoždění pěkně podepsalo! Posuďte sami…

Cílovou destinací letu 513 společnosti Santiago Airlines bylo brazilské Porto Alegre. Zdroj foto: TimBray, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons Lockheed L-1049 Super Constelation byl čtyřmotorový vrtulový dopravní letoun používaný zejména v padesátých letech minulého století. Zdroj foto: RuthAS, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons Velké dopravní letadlo zmizelo beze stopy kdesi nad Atlantským oceánem. Zdroj obrázku: Crown Copyright, Public domain, via Wikimedia Commons V letadle bylo údajně nalezeno 92 lidských koster. Zdroj obrázku: Steve Snodgrass, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons Letadlo odstartovalo z letiště v německých Cáchách. Zdroj ilustračního fota: Neplev, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Bylo 4. září roku 1954. Na letišti v německých Cáchách rolovalo na start letadlo Lockheed L-1049 Super Constelation. Čtyřmotorový stroj měl na palubě 92 cestujících a členů posádky. Cílovou destinací bylo brazilské město Porto Alegre.

Let 513 společnosti Santiago Airlines měl cestu mezi kontinenty zdolat za osmnáct hodin.

Letadlo odstartovalo z letiště v německých Cáchách. Zdroj ilustračního fota: Neplev, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons
Letadlo odstartovalo z letiště v německých Cáchách. Zdroj ilustračního fota: Neplev, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Záhadné zmizení

Během letu nad Atlantským oceánem se však posádka odmlčela a letadlo zmizelo. Předpokládala se havárie. Ovšem, několik záchranných misí se vrátilo s prázdnou. Po letadle nebyla nalezena žádná stopa. V roce 1958 bylo pátrání po brazilském letadle odvoláno.

reklama

Historie letectví si přidala jeden smutný řádek s otazníkem na konci. Na záhadu letu 513 se zapomnělo až do osudného října roku 1989.

Velké dopravní letadlo zmizelo beze stopy kdesi nad Atlantským oceánem. Zdroj obrázku: Crown Copyright, Public domain, via Wikimedia Commons
Velké dopravní letadlo zmizelo beze stopy kdesi nad Atlantským oceánem. Zdroj obrázku: Crown Copyright, Public domain, via Wikimedia Commons

Přistání v Porto Alegre

Kontrolní věž na letišti Porto Alegre zaznamenala 12. října 1989 neznámé letadlo. Po krátkém kroužení bylo jasné, že se záhadný letoun chystá na přistávací manévr.

reklama

Po přiblížení letadla se ukázalo, že se jedná o již značně obstarožní civilní Lockheed L-1049. Dispečeři udělali maximum, aby umožnili letadlu bezpečné přistání. Ani během přistávacího manévru se ovšem nepodařilo s letadlem navázat komunikaci.

Letadlo zastavilo na okraji přistávací dráhy. Motory stále běžely i ve chvíli, kdy se letištnímu záchrannému týmu podařilo otevřít vstupní dveře. Šokovaným mužům se naskytl děsivý obraz.

Cílovou destinací letu 513 společnosti Santiago Airlines bylo brazilské Porto Alegre. Zdroj foto: TimBray, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons
Cílovou destinací letu 513 společnosti Santiago Airlines bylo brazilské Porto Alegre. Zdroj foto: TimBray, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Kostry v sedadlech

V letadle prý bylo celkem devadesát dva koster oblečených do oděvů, které vyšly z módy již před desítkami let. Obraz kabiny pro cestující byl totožný s tím, co nabídl pohled do pilotní kabiny.

reklama

Kostry pilotů byly oblečeny do uniforem, ruce, přesněji řečeno kosti horních končetin, položeny stále na řízení letadla. Na opěrkách sedadel i trupu letadla byl jasně čitelný nápis Santiago Airlines.

Lockheed L-1049 Super Constelation byl čtyřmotorový vrtulový dopravní letoun používaný zejména v padesátých letech minulého století. Zdroj foto: RuthAS, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons
Lockheed L-1049 Super Constelation byl čtyřmotorový vrtulový dopravní letoun používaný zejména v padesátých letech minulého století. Zdroj foto: RuthAS, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Cesta „červí dírou“?

Příběh, který na konci osmdesátých let minulého století přinesly noviny Weekly World News, opět oživil diskuzi o takzvaných červích dírách.

Jedná se o hypotetické objekty, které jsou vytvořené v časoprostoru jako jistá „zkratka“ pro cestování prostorem a časem. I když, v tomto případě to byla opravdu velmi zdlouhavá zkratka trvající třicet pět let. Proč nakonec letadlo přistálo?

Zpoždění je nepříjemná věc pro každou leteckou společnost a piloti se možná snažili zachránit, co se dalo… Ironií ovšem je, že letecká společnost Santiago Airlines zkrachovala již několik let po záhadném zmizení letu 513.

Epilog

Poučení z tohoto mysteriózního příběhu jsou dvojího druhu. První nabádá počítat s možností opravdu dlouhého zpoždění během letecké přepravy, obzvláště při eventualitě průletu takzvanou červí dírou.

Druhé poučení se týká apelu na letecké společnosti, aby přeci jen nabídly cestujícím na delších letech odpovídající palubní občerstvení. Jinak hrozí, že v cílové destinaci přistanou jako úplné „kostry“.

Foto: 1 - RuthAS, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons, 2 - Crown Copyright, Public domain, via Wikimedia Commons, 3 - TimBray, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons, 4 - Neplev, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons, 5 - Steve Snodgrass, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons
Lokalita:
reklama
Související články
od 3.12.2022 1
24. února 2022 zahájilo Rusko rozsáhlou invazi na Ukrajinu. Během kyjevské ofenzivy, která začala první den bojů, se na sociálních sítích začala šířit videa stíhaček a  tvrzení o pilotovi, který sestřelil několik ruských letadel. Pak se objevilo tvrzení, že to byl pilot MiGu-29 přezdívaný "Kyjevský duch". Ukrajinské ministerstvo obrany nejprve tvrdilo, že Duch z Kyjeva by mohl být jedním z desí
od 2.12.2022 1.3tis
Rodiče Jarmily K. z Brna bydlí na Vysočině. Jejich dcera se provdá za mladíka z Brna a nastěhuje se k němu. Zprvu za rodiči jezdí o každém volném víkendu, s narozením druhého potomka ale frekvence návštěv pomalu klesá. Na začátku nového milénia se vídají přibližně šestkrát za rok a jednou týdně si zavolají. Tatínkova holčička „S mamkou jsme si obvykle vola
od 1.12.2022 1.6tis
V závěru devatenáctého století začaly oblast západní Afriky děsit záhadné útoky. Těla obětí byla navíc zbavena části vnitřní orgánů. Letmé ohledání těl naznačovalo, že se tito nešťastníci stali cílem brutálního útoku velké kočkovité šelmy – leoparda. Pravda však byla mnohem temnější!   Koloniální úřady se snažily poskytnout nějaké logické v
od 30.11.2022 2.6tis
Moře čas od času vyplaví opravdové podivnosti, které se nedaří úplně jednoduše identifikovat. Tentokrát bylo na jedné brazilské pláži nalezeno cosi připomínající velkou kostlivou ruku. "Myslíme si, že to není člověk kvůli velikosti a množství kostí," říká Leticia Gomes Santiago, která strašidelnou část kostry objevila při procházce společně s přítelem. Ač by mohl někdo tipovat, že jde jen o něj
od 29.11.2022 2.6tis
Je to scéna, při které zalapá po dechu i tak zkušená vyšetřovatelka paranormálních jevů, jako je Lorraine Warren. Z temnoty hlubokých lesů v Tennessee na ní hledí pár nelidských očí. Tak Bigfoot je tedy skutečný… Napjatě čeká, co bude dál. Do toho případu se americkým manželům Edu (1926–2006) a Lorraine (1927–2019) Warrenovým původně moc nechtělo.