Zpoždění dopravního prostředku je vždycky nepříjemné. Co chvíli se díváte na hodinky a přemýšlíte, kdy vlak, autobus, loď nebo letadlo dorazí. Existují však zpoždění s velkým „Z“. Mezi ně určitě patří záhada letu 513 společnosti Santiago Airlines.
Letadlo mělo zpoždění rovných třicet pět let. Na fyzickém stavu posádky i cestujících se takové zpoždění pěkně podepsalo! Posuďte sami…
Bylo 4. září roku 1954. Na letišti v německých Cáchách rolovalo na start letadlo Lockheed L-1049 Super Constelation. Čtyřmotorový stroj měl na palubě 92 cestujících a členů posádky. Cílovou destinací bylo brazilské město Porto Alegre. Let 513 společnosti Santiago Airlines měl cestu mezi kontinenty zdolat za osmnáct hodin.

Záhadné zmizení
Během letu nad Atlantským oceánem se však posádka odmlčela a letadlo zmizelo. Předpokládala se havárie. Ovšem, několik záchranných misí se vrátilo s prázdnou. Po letadle nebyla nalezena žádná stopa. V roce 1958 bylo pátrání po brazilském letadle odvoláno.
Historie letectví si přidala jeden smutný řádek s otazníkem na konci. Na záhadu letu 513 se zapomnělo až do osudného října roku 1989.

Přistání v Porto Alegre
Kontrolní věž na letišti Porto Alegre zaznamenala 12. října 1989 neznámé letadlo. Po krátkém kroužení bylo jasné, že se záhadný letoun chystá na přistávací manévr. Po přiblížení letadla se ukázalo, že se jedná o již značně obstarožní civilní Lockheed L-1049.
Dispečeři udělali maximum, aby umožnili letadlu bezpečné přistání. Ani během přistávacího manévru se ovšem nepodařilo s letadlem navázat komunikaci. Letadlo zastavilo na okraji přistávací dráhy. Motory stále běžely i ve chvíli, kdy se letištnímu záchrannému týmu podařilo otevřít vstupní dveře. Šokovaným mužům se naskytl děsivý obraz.

Kostry v sedadlech
V letadle prý bylo celkem devadesát dva koster oblečených do oděvů, které vyšly z módy již před desítkami let. Obraz kabiny pro cestující byl totožný s tím, co nabídl pohled do pilotní kabiny. Kostry pilotů byly oblečeny do uniforem, ruce, přesněji řečeno kosti horních končetin, položeny stále na řízení letadla. Na opěrkách sedadel i trupu letadla byl jasně čitelný nápis Santiago Airlines.

Cesta „červí dírou“?
Příběh, který na konci osmdesátých let minulého století přinesly noviny Weekly World News, opět oživil diskuzi o takzvaných červích dírách. Jedná se o hypotetické objekty, které jsou vytvořené v časoprostoru jako jistá „zkratka“ pro cestování prostorem a časem.
I když, v tomto případě to byla opravdu velmi zdlouhavá zkratka trvající třicet pět let. Proč nakonec letadlo přistálo? Zpoždění je nepříjemná věc pro každou leteckou společnost a piloti se možná snažili zachránit, co se dalo… Ironií ovšem je, že letecká společnost Santiago Airlines zkrachovala již několik let po záhadném zmizení letu 513.
Epilog
Poučení z tohoto mysteriózního příběhu jsou dvojího druhu. První nabádá počítat s možností opravdu dlouhého zpoždění během letecké přepravy, obzvláště při eventualitě průletu takzvanou červí dírou. Druhé poučení se týká apelu na letecké společnosti, aby přeci jen nabídly cestujícím na delších letech odpovídající palubní občerstvení. Jinak hrozí, že v cílové destinaci přistanou jako úplné „kostry“.