Dvojice amerických rančerů narazí v roce 1890 v poušti u arizonského městečka Tombstone na podivné monstrum: je obrovské, má hlavu trochu jako aligátor, křídla netopýra, tělo bez srsti a peří a oči velikosti talířů.
Muži podivné monstrum, které je viditelně v posledním tažení, několik kilometrů sledují, zatímco se marně snaží uletět. Nakonec mu proženou hlavu kulkou. Teprve když je stvoření mrtvé, muži ho změří a zjistí, že rozpětí křídel má úctyhodných 49 metrů.
Podle jejich popisu mohlo jít o pterodaktyla.
![Skutečně muži z městečka Tombstone zastřelili pterodaktyla? Foto: A.Davey / Creative Commons / CC BY 2.0](https://enigmaplus.cz/wp-content/uploads/2021/06/adavey-creative-commons-cc-by-20-768x556.jpg)
Hon na fotku začíná
Zpráva po podivném zvířeti se 26. dubna 1890 objevuje v místním plátku Tombstone Epitaph, místo úžasu ale sklidí kritiku – mnozí si totiž myslí, že skomírající městečko, které kvůli záplavám v několika stříbrných dolech přišlo o příjmy, se snaží přilákat turisty s naditými peněženkami.
Snad kdyby existovala fotografie toho záhadného monstra…
Pak v roce 1966 jistý americký spisovatel Jack Pearl tvrdí, že skupina mužů tehdy pterodaktyla dotáhla zpátky do města, přitloukla ho ke zdi stodoly a pořídila fotografii, která se dokonce měla objevit v novinách Tombstone Epitaph.
Žádná taková fotografie ale v archivech plátku není.
![Někteří věří, že se ospalé město Tombstone snažilo zprávou o pterodaktylovi jen přilákat turisty. Foto: C. S. Fly / Creative Commons / volné dílo](https://enigmaplus.cz/wp-content/uploads/2021/06/c-s-fly-creative-commons-volne-dilo-768x400.jpg)
Zasáhli cestovatelé časem?
Ve stejné době prohlásí renomovaný kryptozoolog Ivan Sanderson, že fotku dokonce vlastnil – a pak jí ztratil. A najednou si každý začne vzpomínat, že snímek pterodaktyla viděl, například v knize, v televizi nebo jako samostatnou fotku.
Navzdory lavině svědectví ale rozsáhlé pátrání napříč knihovnami a archivy končí nezdarem.
Během let se samozřejmě rozvine řada vysvětlení, co se s fotografií stalo. Někteří svědectví smetou ze stolu s tím, že jde o příklad Mandelova efektu, tedy falešné vzpomínky, sdílené mnoha lidmi.
Jiní si jsou jistí, že zasáhli cestovatelé časem, kteří přišli z budoucnosti, a fotografii zničili. Proč? O tom lze jen spekulovat.