Tajemný příběh, který spojuje dohromady pravděpodobně dvě různé osoby se stejným jménem, obsahuje hned několik záhad. Mohlo jí být 12 či 14 let, ale bezpečně prý existovala. To mají dokazovat i dobové relikvie.
Proč je takový zmatek kolem sv. Eulálie?
Píše se rok 303, když římští vojáci ztrácejí trpělivost a dochází k děsuplné tortuře, která pro křehkou dívenku nemůže skončit jinak než mučednickou smrtí. Pro svou křesťanskou víru je Eulálie umučena. Její příběh však žije dál a dokonce se rozvětvuje.
Po dlouhých letech se objevují dohady o dívčině původu, stáří a nakonec i osudu. Kdo zná skutečnou pravdu? Zmíněný příběh má popisovat trudný konec sv. Eulálie Barcelonské (289–303). Navíc má ještě mysteriózní dohru.
Po konečném stětí hlavy nebohého děvčátka prý vylétá z oblasti krku bílá holubice! V tomto okamžiku se však legenda protíná s příběhem druhé dívky, domnělé sv. Eulálie z Meridy (290/292–302/304). I po její nedobrovolné smrti prý vyletí z jejího těla bílá holubice.
Příběhy se navíc prolínají také v popisu způsobu mučení. V Barcelonské verzi se objevuje válení v sudu plném střepů, v Meridské amputace ňader, někdy se však příběhy vypráví naopak. Z obou legend jako by se stávala jedna – anebo jakoby se z jedné legendy stávaly dvě!

JE TO TA NAŠE!
Když jsou v roce 1339 ostatky mučednice Eulálie Barcelonské přemístěny do nově postavené barcelonské katedrály svaté Eulálie, nikdo z místních nepochybuje o správnosti tohoto křesťanského konání. Dívka známá pod jménem Sainte Eulalie de Barcelone je přece patronkou města a oroduje za věřící při každém neštěstí.
Její fyzické ostatky spočívají v alabastrovém sarkofágu v podzemní hrobce pod hlavním oltářem. Jenže je zde ještě jedno tělo! Už roku 560 nechává biskup Fidelis z Méridy přebudovat centrum středošpanělské Méridy a během stavby nových budov a paláců je upravována také bazilika svaté Eulálie.
Dostává zcela nový kabát včetně dvou nových věží. A na závěr je do krypty umístěna rakev s ostatky mučednice Eulálie, údajně Eulálie Méridské. Znamená to tedy, že jde opravdu o dvě různé světice shodného jména, a navíc žijící ve stejném období?

VÍME, KDO ZABÍJEL
Oba smutné příběhy spojuje jen jedna informace. Faktickým vrahem sv. Eulálie (či Eulálií) má být římský císař Dioklecián (244–312/316), který ve své době vede kruté tažení proti křesťanství. Zbožná nevinná dívka (či dívky) se mu tak hodí jako odstrašující precedens.
Bohužel dodnes není určení totožnosti dvou svatých Eulálií jednoznačné a zůstává nadále tajemstvím. I když se stále vedou diskuze o tom, zda tyto dvě Eulálie nemohla být jedna a tatáž dívka. Ač je jejich osud téměř stejný, přeci jen existují jisté pochybnosti.
Ani archeologický výzkum nedává jednoznačnou odpověď. Bude letitá dualita někdy rozsouzena?
Autor: Zdeněk Pospíšil