Vyšetřování kauzy zmizelého letadla malajsijských aerolinií z letu číslo MH370 definitivně skončilo. A to bez jakéhokoli výsledku. Proč se letadlo asi po hodině letu odklonilo od plánované trasy? Kam zmizelo 239 osob na jeho palubě? A kdo to všechno způsobil?
Let MH370 startuje krátce před jednou hodinou ranní dne 8. března 2014 z Mezinárodního letiště Kuala Lumpur v Malajsii. Jeho cílovou destinací je Peking v Číně. Na palubě je v té době 227 pasažérů a 12 členů posádky.
Po několika desítkách minut řídicí středisko ztrácís letadlem kontakt. Letoun typu Boeing se prudce otočí na západ, zvýší letovou hladinu na 13 500 metrů a poté začne klesat na 3500 metrů. Co se to děje?
Naposledy má být letadlo zachyceno malajsijským vojenským radarem nad Malackým průlivem v okolí ostrova Pulau Perak. Pak definitivně zmizí ze všech radarů. Nikdo dodnes neví, co se s ním stalo.
Příliš mnoho teorií
Podle jedné verze se posádka letadla stala obětí únosu. Případně prý mohlo jít o teroristický útok. Vyloučit nelze ani možnost, že stroj měl jakousi neznámou poruchu. Kolem celé události se kromě těchto možností točí také celá řada konspiračních teorií.
Jedna praví, že letadlo sestřelili Američané, jiná z toho viní Rusy. Žádné důkazy o tom však k dispozici nejsou. O slovo se hlásí také záhadologové, podle kterých se letadlo dost možná ztratilo v jiné dimenzi.
Mluví se i o tom, že pasažéry unesli příslušníci mimozemské civilizace. Nejde ale přece jen o příliš odvážné tvrzení?
Šlo o pojišťovací podvod?
„Pozoruhodná je skutečnost, že kapitán Zaharie Ahmad Shah (*1961) měl po osudném letu prázdný diář. Nebyl v něm žádný záznam o plánovaných pracovních záležitostech, soukromých aktivitách atd. Údajně měl finanční potíže a rozváděl se.
Takže za vším možná stála snaha získat pro svou rodinu peníze,“ říká letecký publicista Ladislav Keller (*1959). Šlo o pojišťovací podvod? Je faktem, že aby byla pojistka vyplacena, nesmí být prokázána sebevražda.
„Proto kapitán let naplánoval tak, aby pravděpodobnost nalezení letadla byla minimální,“ uvádí Keller. Opravdu se to seběhlo právě takto? Ani tato teorie však není obecně přijímána, přestože odborníci na celém světě ji dnes považují za nejpravděpodobnější…
Zásadní odhalení?
V současné době není k dispozici úplné radarové pokrytí vzdušného prostoru, takže není nic překvapivého na tom, že trosky je tak obtížné najít. Ani satelity v pátrání nemohou pomoci, neboť nedosáhnou pod mořskou hladinu.
Na konci července roku 2015 se náhodou podaří na ostrově Réunion v Indickém oceánu najít takzvaný flaperon (část pohyblivé plochy křídla – pozn. red.) z letadla typu Boeing 777. Podle oficiálních úřadů jde skutečně o trosku z MH370. Na jaře 2016 je na Mauriciu objeven úlomek křídla ze stejného letadla.
Tento a některé další nálezy dovedou odborníky k přesvědčení, že místo možného dopadu pohřešovaného letounu nakonec bude možné určit. Experti z Ocean Infinity následně s pomocí miniponorek prohledají vytipované lokality na dně Indického oceánu.
Přinést odpověď na otázku, co se s letadlem stalo, se jim ale nakonec nepodaří. Oficiální pátrání bude obnoveno jen v případě nových důkazů. Zjistíme někdy, co se s letadlem stalo?