U ruské obce Novoselovo, ležící asi 100 kilometrů východně od Moskvy, se ve středu 27. března 1968 z neznámých důvodů zřítil sovětský letoun MiG-15 UTI. V jeho kokpitu v tu chvíli seděl Jurij Gagarin a Vladimir Serjogin.
Našly se jen cáry jejich uniforem a kusy těl. Ani 52 let od této tragédie nejsou známy její příčiny! Penzionovaný plukovník ruského letectva Igor Kuzněcov přichází v roce 2010 s novým vysvětlením. Může za havárii únik vzduchu z kabiny kvůli otevřenému ventilu klimatizace?
![Gagarin byl v Sovětském svazu obletovanou celebritou. Stal se režimu nepohodlným?](https://enigmaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/1130371-768x493.jpg)
Letoun s Jurijem Alexejevičem Gagarinem (1934–1968), prvním kosmonautem světa, mizí z vojenských radarů pouhých 12 minut po startu. V ten okamžik už je ve výšce 3000 metrů. Po střemhlavém pádu se tříští o zmrzlou zem. Co tomu ale předcházelo?
A proč se posádka nekatapultovala? Dnes by odpovědi mohl přinést záznam z černé skřínky, jež zaznamenává celý průběh letu a komunikaci v kabině, jenže tehdy takové zařízení ještě všechna letadla neměla. Vyšetřování havárie potřebné odpovědi nepřineslo.
Nebyla snad činnost ustavené vyšetřovací komise z ideologických důvodů dostatečně pečlivá, jak tvrdí někteří pamětníci?
Zřejmě i proto se mezi lidmi rychle šíří zpráva, že oblíbený Gagarin, který se nebál říci do očí svůj názor ani mocnému sovětskému vůdci Leonidu Iljiči Brežněvovi (1906–1982), byl odstraněn!
![Gagarinovu smrt oplakával celý národ. Byla naplánovaná, nebo šlo o technickou závadu?](https://enigmaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/1190462-768x493.jpg)
DOZVÍME SE NĚKDY PRAVDU?
Za posledních 52 let se objevila celá řada možných vysvětlení toho, k čemu 27. března roku 1968 mohlo dojít. Uvažuje se o technické poruše stroje, o srážce s hejnem ptáků nebo s meteorologickým balonem.
Často diskutovanou možností je také kolize s jiným letounem. Tím mohl být v té době ještě utajovaný Suchoj Su-11. Gagarin se mu možná chtěl vyhnout, ale manévr nezvládl, a jeho stroj se tak dostal do nekontrolovaného pádu.
Proč se ale pilot s instruktorem nekatapultovali? V roce 2010, 42 let po tajemné havárii, se objevuje nové vysvětlení.
Skupina nezávislých expertů pod vedením plukovníka ruského letectva Igora Kuzněcova prostudovala dostupné dokumenty a tvrdí, že havárii způsobila ztráta vzduchotěsnosti kabiny.
Toto podezření sice existovalo již dříve, ale tentokrát se Kuzněcov domnívá, že našel i příčinu. Může prý za to neuzavřený ventil přívodu klimatizace! Viníkem je tedy zřejmě pilot, který v kabině seděl před Gagarinovým letem.
Když letci tuto skutečnost ve výšce 3000 metrů nad zemí zjistili, propadli panice a zahájili prudké klesání. To se jim už ale nepovedlo vybrat. Bylo to proto, že během tohoto náročného manévru ztratili vědomí? Nebo skutečné vysvětlení jednoho z tajemných úmrtí 20. století stále neznáme?
Jan Zeman