Skip to content

ŠTĚDRÝ DEN V ROCE 1937: Tragédie u Zhůří na Šumavě

Do Prahy má toho dne dorazit dopravní šestnáctimístné letadlo F-AMYD typu Wibault společnosti Air France, které letělo na pravidelné lince Bukurešť, Vídeň, Praha. Většina pasažérů vystupuje při mezipřistání ve Vídni a na cestě do Prahy zůstává jen jediný.

Je jím státní návladní, doktor práv, Karel Flanderka. Do Bukurešti odjel vlakem, ale jednání tam se neúměrně protahují. Aby stihl Štědrý večer se svými nejbližšími, rozhodl se pro návrat letadlem.

Počasí toho dne není ideální, je hlášena mlha a sněžení a ke všemu se zpožďuje i odpolední start letadla pro jakési menší problémy s podvozkem až asi na 16. hodinu. Stroj francouzské společnosti řídí na této pravidelné lince zkušený, 36letý český pilot František Lehký, navigátora mu dělá francouzský radiotelegrafista Pierre Austruc.

Na letišti v Praze čekala na Františka Lehkého jeho žena Miroslava s desetiletým synkem a šestiletou dcerkou. František je držitelem dvou světových rekordů v létání a patří k nejzkušenějším pilotům v Evropě.

Ale jeho blízcí čekají marně.

CO SE DĚJE NA CESTĚ Z VÍDNĚ DO PRAHY?

Tehdejší navigační prostředky nejsou zdaleka ideální, jde převážně o vizuální pozorování pilota a radiotelegrafické depeše. Povětrnostní podmínky se neustále zhoršují, viditelnost je minimální. Letí asi ve dvoukilometrové výšce rychlostí 250 km za hodinu.

Jsou odkázáni jen na radiové spojení. Podle propočteného času se již měli blížit k Praze. Asi byli někde u Benešova, navigátor potvrzuje dosavadní kurs a připravuje sestup na 700 metrů. Před přistáním ještě požádali ruzyňskou navigační věž o upřesnění jejich kurzu.

A právě zde dochází k fatálnímu zlomu situace.

Zhůří. FOTO: Harold /Creative Commons/ CC BY-SA 3.0

Z věže v Ruzyni dostávají osudný povel ke změně kurzu. A tak místo k údajnému letišti letí úplně jiným směrem. Přitom jsou přesvědčeni, že za chvíli budou přistávat v Praze. Pár mihotavých světel mezi mraky, zřejmě asi Sušice a odlesk řeky, asi Otavy, je přesvědčují v tom, že již musí přijít přistávací manévr.

Ale radiové spojení náhle nefunguje. Rozhodují se tedy k sestupu a pokusu o přistání v údajné Ruzyni.

OSUDNÝ NÁRAZ

Asi v 17:39 hodin došlo k tvrdému nárazu se zemí. Letoun ve vánici narazil poblíž Podlesí v místě zvaném Knappenberg ve výšce 1080 metrů do severovýchodního svahu Huťské hory. Místo katastrofy u obce Zhůří objevil až druhý den kolem poledne syn hajného z Bílého potoka.

Letoun si po nárazu do stromů urazil křídla, jeho trup byl roztříštěn a rozházen v okruhu sto metrů. V troskách ležely tři mrtvoly.

VYŠETŘOVÁNÍ A KOMPROMITUJÍCÍ DOKUMENTY

Mrtví byli převezeni do Prahy a nastalo vyšetřování. Byla ustavena zvláštní komise. Navigátor z věže v Ruzyni vypověděl, že letadlo již přeletělo letiště a bylo potřeba jej vrátit o 180° zpět. Na navigátora bylo podáno trestní oznámení, ale před soud se nikdy nedostal.

Má se za to, že po obsazení republiky kolaboroval s Němci. A po roce 1945 uprchl do ciziny.

Protože v době katastrofy hrozilo vypuknutí aféry, byl případ spěšně uzavřen suspendací dvou úředníků letiště.

Nevyjasnění okolností za jakých k tragédii došlo vyvolalo řadu spekulací. Rozpínavé požadavky Hitlera a přízrak války vedly i k úvahám o spojitosti s tragédií letounu. Byly vyslovovány domněnky o existenci tajných dokumentů, které měl údajně přepravovat právě státním tajemníkem Flanderkou.

Ty měly mít kompromitující obsah na samotného Adolfa Hitlera. Mohly mít nějaký vliv na další události v Německu a měly být navždy utajeny? Ale pravdu se již asi nikdy nedozvíme.

Zůstávají jen nejasné okolnosti tragické havárie na Štědrý večer 1937.

Foto: Wikipedie - Creative Commons
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky historie Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články