Skip to content

Tajemné Le Mans 1955: Výprava za nejkrvavějším závodem všech dob

Automobilové závody 24 hodin Le Mans patří mezi vrcholy motoristického sportu. Neblaze se proslavují v roce 1955, kdy na závodním okruhu dojde k hrozivé katastrofě. Jeden z vozů vylétne z dráhy a jeho hořící části padají přímo mezi diváky na tribuně!

Tragédie si vyžádá 83 obětí. Přestože na místě zůstanou ležet desítky zmasakrovaných lidí, v závodě se pokračuje!

Co nehodu způsobilo? A proč tehdejší vítěz umírá o pár let později za podivných okolností?

Ze startu vyjíždí 76 vozidel a diváci šílí. Začíná proslulý závod Le Mans, který se jezdí každoročně už od roku 1923 a je skutečnou legendou. Jaguar, Mercedes, Ferrari, Porsche – souboj těch nejlepších výrobců sportovních vozidel slibuje ohromnou podívanou.

Kdyby tak někdo tušil, že publikum čekají scény jako z toho nejstrašnějšího hororu! Automobily se řítí rychlostí, která v průměru dosahuje až 170 kilometrů za hodinu. Když je 18.26 a vozy sviští na dráze již něco přes dvě hodiny, někdo udělá fatální chybu.

Ta bude znamenat krutou smrt pro desítky lidí stojících na tribuně!

Na tribuně zemřelo 83 diváků.
ZKRVAVENÉ OBECENSTVO

Těsně před osudným momentem vede v závodě Mike Hawthorn (1929–1959), který jede v Jaguaru D-Type. Rozhodne se zamířit do boxů, jenže rázem si to rozmyslí a vjede zpět na trať. Nečekanou situaci musí ustát jezdci za ním.

Druhý v pořadí, Lance Macklin (1919–2002) v Austin-Haley 100, prudce brzdí, jenže dostává smyk. Vozy za ním pak nemají šanci se srážce vyhnout. Třetí Pierre Levengh (1905–1955) je tedy v rychlosti 240 km/hod odhozen na ochrannou bariéru a jeho Mercedes vybuchne.

Hořící pneumatiky, motor, nápravy a převodovka letí mezi dav diváků. Zabíjí 83 z nich a 120 zraní! Na zemi zůstávají bezvládná těla, většina z nich je roztrhána na kusy. Lidé jsou v šoku, nikdy předtím takové krvavé divadlo neviděli.

Závod se však jede dál! Jeho vítězem se nakonec stává Mike Hawthorn a svou cenu věnuje obětem nehody a Levenghovi. Kdo byl za nehodu zodpovědný? Byl to Hawthorn, protože si rozmyslel původní manévr, nebo snad Macklin, který neubrzdil svůj vůz?

Následky havárie jsou otřesné a organizátoři jsou nuceni přehodnotit bezpečnostní opatření. Firma Mercedez-Benz stahuje své vozy ze šampionátů (vrací je až roku 1987) a Jaguar se do Le Mans nevrátí přes 30 let.

Oficiální závěr zní, že za tragédii nezodpovídá nikdo ze závodníků. Hawthorn ale ve své autobiografii z roku 1958 nepřímo označuje za viníka Macklina. Ten se však brání a chce najít skutečnou příčinu neštěstí!

Do cesty se mu však postaví hříčka osudu. Mike Hawthorn totiž zanedlouho umírá, a to za volantem. Píše se 22. ledna 1959 a osudným vozem se mu stává právě Jaguar. Dodnes není zcela jasné, co se tehdy mohlo pokazit!

Mike Hawthorn, jeden z možných viníků tragédie, zemřel brzy poté za podivných okolností.
CO DOSTIHLO VÍTĚZE?

V anglickém Guildfordu sviští po silnici dva vozy. První je Mercedes 300 SL, v němž sedí Rob Walker. Na paty mu šlape Jaguar 3.4 Litre, který řídí Hawthorn. Najednou se však vychýlí ze své trasy, naráží do svodidel, která přeletí a zastaví se až o strom.

Náraz je pro něj smrtelný. Co se v osudný moment v jeho autě odehrálo? Některé hypotézy proklamují, že Hawthorn s Walkerem závodili a Hawthorna dostihl „nezvratný osud“, kterému unikl před pár lety při šampionátu.

Měl snad zemřít už tehdy? Lidé se ptají: Mohla být na vině nějaká závada vozidla, nebo snad řidič náhle zkolaboval? Hawthorn totiž trpěl vážným onemocněním ledvin a podle lékařů mu již nezbývalo mnoho času.

Ve stejném roce navíc umírá při havárii i jeho týmový kolega z Le Mans 1955, Ivor Bueb (1923–1959). Dostihla ho snad smrt, které před čtyřmi lety unikl? Byla s nimi navždy pohřbena i hrozivá katastrofa?

Foto: hemmings.com, sportcardigest.com. Autorka textu: Michaela Vondrušková. Pro web upravil: Jan Kukrál
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky historie Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Britská varianta COVID-19 se rychle šíří
21stoleti.cz

Britská varianta COVID-19 se...

Britská varianta COVID-19 se šíří i přes...
FUTTEC i pro využití v extrémních zimních podmínkách
epochaplus.cz

FUTTEC i pro využití v...

Nepříznivé klimatické podmínky, které v...
Nejnebezpečnější města světa podle kontinentů: Tady je dovolená za trest!
epochalnisvet.cz

Nejnebezpečnější města světa...

Dalajláma radil každý rok navštívit alespoň...
Aby se vám lépe a lehčeji dýchalo
nasehvezdy.cz

Aby se vám lépe a lehčeji...

Více než pětina obyvatel Česka trpí potížemi s dýcháním....
Nadčasové kuchyňské sestavy
rezidenceonline.cz

Nadčasové kuchyňské sestavy

I když se trendy ve vybavení kuchyní každoročně...
Juditin i Karlův most: Několik let zdobí Prahu společně!
epochanacestach.cz

Juditin i Karlův most: Několik...

Procházíme Křižovnickým...
Otestován na Covid snadno a rychle! Testy společnosti Humasis byly povoleny Ministerstvem zdravotnictví ČR
21stoleti.cz

Otestován na Covid snadno a...

Dne 24.2.2021 Ministerstvo zdravotnictví ČR...
10 nejhorších důlních neštěstí všech dob
epochalnisvet.cz

10 nejhorších důlních...

Uhlí se řadí mezi důležité energetické suroviny, a to...
Vodní zámek Červená Lhota: Jaké záhady jsou s ním spjaty?
epochanacestach.cz

Vodní zámek Červená Lhota:...

Vodní zámek Červená...
Zůstaly mi jizvy na těle i na duši
nasehvezdy.cz

Zůstaly mi jizvy na těle i...

Bylo mi jednačtyřicet, když jsem se...
Pražští řezníci vytáhli na Jindřicha Korutanského sekery
epochaplus.cz

Pražští řezníci vytáhli na...

28. listopadu 1310 dorazí Jan Lucemburský k branám...
Návrhář Jan Černý jezdí Lexusem, který si sám navrhl
iluxus.cz

Návrhář Jan Černý jezdí...

Módní návrhář Jan Černý se stal novým...