Skip to content

Tajemný osud vynálezce: Kam zmizel Rudolf Diesel?

Slavný německý vynálezce chtěl svět zbavit chudoby. Místo toho za podivných okolností zmizel během plavby do Londýna. Dodnes není známo, zda šlo o vraždu, sebevraždu, či něco jiného…

Rudolf Diesel se svou rodinou v Mnichově, fotografie pochází z roku 1897. Foto: merkur.de

Jeho jméno zná celý svět, vždyť to byl právě on, po kom byl pojmenován dodnes rozšířený spalovací motor. Byl to on, kdo tento motor vynalezl a nechal si jej patentovat. Jeho osud naopak nezná vůbec nikdo.

Rudolf Diesel (1858–1913) vyrůstal ve Francii, ale válka jeho rodinu donutila odjet do Anglie. Nakonec mladý Diesel zakotví v Německu, kde vystuduje strojní inženýrství. Během své kariéry začne věnovat vývoji parních motorů, což ho zavede až k vynalezení zcela nového druhu motoru.

Motoru, který dnes známe jako dieselový a který znamenal naprostou revoluci v automobilovém a těžkém průmyslu. Můžeme se jen dohadovat, jak výrazně by ještě dokázal změnit svět, kdyby oné osudné noci naprosto nevysvětlitelně nezmizel z paluby lodi plavící se Lamanšským průlivem.

Souvisí jeho tajemný konec s jeho vynálezy nebo dokonce s tím, jak je plánoval využít?

ZŮSTALY JEN HODINKY

Diesel míří na důležité obchodní setkání se zástupci společnosti Consolidated Diesel Manufacturing, když 30. září roku 1913 nastupuje na palubu parníku SS Dresden. Posádka ani pasažéři při plavbě z Antverp do Londýna nezaznamenají nic zvláštního, dokud ovšem někdo nezaklepe na dveře jeho kajuty přesně v 6:15 hodin ráno, kdy si vynálezce přál být probuzen.

Na klepání nikdo neodpovídá a kajuta je prázdná, postel není ani rozestlaná. Na lůžku leží Dieselovy noční šaty a na nočním stolku jsou položeny hodinky tak, aby na ně z postele dobře viděl. Ke spánku ale nikdy neulehl, jako by se jen chvíli předtím dočista rozplynul.

Loď je následně kousek po kousku prohledána, ale Diesel na ní jednoduše není. Svědkové prohlašují, že do své kajuty odešel jako obvykle ve 22 hodin předchozího večera. Od té chvíle ho nikdo neviděl a nikdo si ani nevšiml, že by se muž onoho večera choval jakkoliv neobvykle.

Co se mu mohlo přihodit?

První Dieslův funkční vznětový motor, který vynálezce postavil v roce 1894. Foto: motorbiscuit.com
ZADLUŽENÝ INOVÁTOR

O deset dnů později vyloví posádka nizozemského remorkéru Coertzen u pobřeží Norska v Severním moři rozložené lidské tělo. Protože identifikace kvůli rozkladu již není možná, hodí tělo zpátky do moře.

Podle popisu osobních věcí mrtvoly se má za to, že šlo o tělo Rudolfa Diesela. S jistotou to ale nikdo nedokáže říct. Stejně tak nikdo netuší, jak se vlastně do moře dostal. Diesel byl znám pro svou nespavost, spekulovalo se proto, že se šel v noci projít po lodi a spadl přes palubu.

Vzhledem k tomu, že moře bylo oné noci naprosto klidné, je tato možnost vzápětí vyloučena. Hojně zmiňována je také možnost sebevraždy. Následné šetření totiž prokáže, že vynálezce měl obrovské dluhy, o kterých nikomu neřekl.

Jenže sebevraždou by svou milovanou rodinu uvrhl do ještě svízelnější situace, což by prý nikdy neudělal. A pokud měl v plánu oné noci zemřít, proč by vůbec žádal o ranní buzení?

Věděl Diesel, že se z cesty nevrátí? Možná. Ženě totiž dal kufřík s penězi, který měla otevřít až týden po jeho odjezdu. Foto: videohive.com
VĚDĚL, ŽE SE NEVRÁTÍ?

„Jediným zvláštním vodítkem sebevražedné teorie bylo to, že před nástupem na palubu nechal své ženě kufřík, který jí nařídil neotevírat, dokud neuplyne týden od jeho odjezdu. Ukázalo se, že v něm jsou všechny peníze, které mu zbyly,” vysvětluje současný americký publicista Brent Swancer. Znamená to, že Diesel věděl, že se z cesty do Londýna již nevrátí? Je to ale důkaz, že chtěl spáchat sebevraždu? Je známo, že vynálezce byl v jistých kruzích značně neoblíben, z čehož také pramení řada konspiračních teorií.

Podle jedné mohl být zavražděn nějakým konkurentem nebo naopak lidmi z parního průmyslu, které naopak jeho vynález dostal do úzkých. Jedna z teorií dokonce tvrdí, že ho zavraždila posádka parníku SS Dresden a další pracuje s domněnkou, že byl kýmsi zavražděn proto, že svým vynálezem chtěl pomoci lidstvu od chudoby.

Měl snad někdo s dieselovým motorem jiné plány?

Autorka článku: Eva Soukupová

Foto: motorbiscuit.com, mysteriesrunsolved.com, merkur.de, wrecksite.eu, gracesguide.co.uk, the-line-up.com
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky konspirace Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jak se žije v “Tatře“ posádce Tatry kolem světa 2?
iluxus.cz

Jak se žije v “Tatře“...

TATRA KOLEM SVĚTA, ojedinělá výprava, která navázala...
Andělské čarování
nasehvezdy.cz

Andělské čarování

Nebeští poslové nad námi drží svou ochrannou ruku...
Peruánská svatyně Chavin de Huantar: Starší než Stonehenge
epochanacestach.cz

Peruánská svatyně Chavin de...

Na rozdíl od...
Byl Český ráj posvátným místem Keltů?
epochanacestach.cz

Byl Český ráj posvátným...

Na území Českého ráje se...
Vyžeňte z obličeje únavu!
epochalnisvet.cz

Vyžeňte z obličeje únavu!

Oči utopené v tmavých kruzích a tváře...
Nová série Medikomiksů vysvětluje dětem, co to jsou vážné nemoci
21stoleti.cz

Nová série Medikomiksů...

Po kreslených příbězích o hemofilii a lymfomu vznikl ve...
Hravost spojená s funkčností
rezidenceonline.cz

Hravost spojená s funkčností

Také dětské a studentské...
Kdo dobyl vesmír jako první? Zvířata!
epochalnisvet.cz

Kdo dobyl vesmír jako první?...

Prvními návštěvníky vesmíru překvapivě...
Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci
epochaplus.cz

Zrod japonského ekonomického...

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny....
Špagety „carbonara“ po uhlířsku
nasehvezdy.cz

Špagety „carbonara“ po...

Suroviny na 2 porce: 300 g špaget,...
Proměna Japonska: Reformy císaře Meidžiho poslaly samuraje do důchodu
epochaplus.cz

Proměna Japonska: Reformy...

„Vrazil dýku tu hluboko pod pasem do levé strany těla, táhl...
Medici se necítí připraveni na péči o pacienty
21stoleti.cz

Medici se necítí připraveni...

Drtivá většina dotázaných studentů lékařských...