18. května 1969: Do vesmíru startuje mise Apollo 10 jako poslední příprava k přistání na Měsíci.
Domů     Vědci již znají 5009 exoplanet: Je na některé z nich život?
Vědci již znají 5009 exoplanet: Je na některé z nich život?
od 27.4.2022
1.7tis
161
SDÍLENÍ
1.7tis
ZOBRAZENÍ

NASA ohlásila pokoření významného pětitisícového milníku. Vědci během uplynulých 30 let objevili již 5009 planet mimo naší sluneční soustavu.

A do vesmíru nyní míří několik dalších teleskopů, které mají usnadnit bližší poznávání těchto zatím neprozkoumaných světů.

NASA už zná více než 5000 exoplanet, foto ESA/Hubble / Creative Commons / CC BY 4.0 První exoplanety obíhající pulzar v souhvězdí Panny byly potvrzeny v roce 1992, foto Pablo Carlos Budassi / Creative Commons / CC BY-SA 4.0 Teleskop Jamese Webba má pomoci s hledáním dalších exoplanet, foto NASA / Creative Commons / Volné dílo

Éra hledání a nalézání exoplanet, tedy planet mimo náš solární systém, začíná v únoru roku1992, kdy polsko-kanadská dvojice radioastronomů Aleksander Wolszczan (*1946) a Dale Frail (*1961) ohlásí objev dvou planet obíhajících kolem pulzaru v souhvězdí Panny.

Třicet let poté, přesněji 21. března 2022 vesmírná agentura NASA oznamuje pokoření pětitisícové hranice. V současné době vědci znají již 5009 exoplanet!

TISÍCE NOVÝCH SVĚTŮ

„Není to jen číslo,“ prohlašuje Jessie Christiansen, vedoucí vědecká pracovnice Archivu exoplanet NASA. „Každá z nich je nový svět, zcela nová planeta. Z každé jsem nadšená, protože o nich nic nevíme,“ dodává.

Zastoupení typů objevených planet je relativně rovnoměrné. Asi 35 % z nich patří mezi planety o velikosti podobné Neptunu nebo Uranu, které mohou být ledovými obry nebo mnohem teplejší.

Přibližně 31 % patří do kategorie super-Země, což jsou kamenné planety, jejichž velikost je srovnatelná se Zemí až Neptunem. A 30 % známých exoplanet jsou plynní obři, jako je Jupiter.

HLEDÁNÍ POKRAČUJE

Při takovém množství známých světů se přímo nabízí otázka: Existuje na některém z nich život?

„Podle mého názoru je nevyhnutelné, že někde najdeme nějaký druh života, nejspíše nějakého primitivního druhu,“ věří objevitel prvních dvou exoplanet Alexander Wolszczan.

S bližším průzkumem exoplanet a podmínek, které na nich panují, budou vědcům pomáhat moderní vesmírné teleskopy.

Nedávno vypuštěný teleskop Jamese Webba má například zachycovat světlo z atmosfér exoplanet, z čehož dokáže vyčíst, které plyny jsou v nich přítomny. Umožní tak lépe identifikovat podmínky vhodné pro život.

V roce 2027 se očekává vypuštění dalekohledu Nancy Grace Romanové, který bude rovněž pátrat po vzdálených planetách, a o dva roky později jej doplní teleskop Evropské kosmické agentury ARIEL, který bude pozorovat atmosféry exoplanet. Podaří se nějakému z nich objevit známky mimozemského života?

Foto: Creative Commons
Lokalita:
Související články
od 17.5.2024 1.4tis
Známý Bermudský trojúhelník, též řečený ďáblův. To je oblast, rozprostírající se mezi jižním cípem americké Floridy, Portorikem a Bermudskými ostrovy na pomezí Mexického zálivu a západního Atlantiku.     Již Kryštof Kolumbus (1451–1506), když se svými loděmi brázdil zdejší vody, se údajně zmiňoval o podivném světle, které vystupovalo z mo
od 14.5.2024 2.7tis
Začátkem září roku 2013 se vynoří zpráva, že vědci objevili novou planetu v souhvězdí Panny. Tmavorůžové těleso o velikosti Jupiteru a čtyřnásobku jeho hmotnosti je od Země vzdáleno 57 světelných let. Už krátce po svém odhalení dalo vědcům najevo, jak málo toho o vesmíru ještě vědí. „Budeme kvůli ní muset přehodnotit pohled na vznik slunečních soustav,“ přiznává astrofyzik Markus Janson z P
od 14.5.2024 3.2tis
Plejády, též známé jako Kuřátka, jsou hvězdokupou tvořenou asi tisícem hvězd. Z nich můžeme ze Země pouhým okem pozorovat 6–10 nejjasnějších. Viditelné jsou v souhvězdí býka na východní části oblohy.     Jednou z nejzajímavějších hvězd je Pleione, která září asi 50krát jasněji než Slunce. Od naší planety jsou Plejády vzdáleny asi 380 světe
od 12.5.2024 2.8tis
V rychle se rozvíjejícím hlavním městě Kolumbie Bogotě se bagry zakusují do vrstvy zeminy. Staví se další z mnoha domů. Kolem staveniště se hemží hledači pokladů. Přece jen, památkami po starých civilizacích se to v Jižní Americe jen hemží. Jeden z přihlížejících na hromadě hlíny náhle objeví zajímavý předmět. Je relativně malý, ale poměrně těžký a má kruhovitý tvar. Okamžitě cítí šanci. [gallery
od 7.5.2024 3.3tis
„Když byly poprvé objeveny pravidelné radiové signály z pulsarů, vědci z Cambridge vážně uvažovali, že mohou být od mimozemské civilizace,“ tvrdí britský astrofyzik Peter A. Sturrock (*1924).     „Dokonce se zvažovalo, jestli není v nejlepším zájmu lidstva zničit důkazy a na všechno zapomenout!“ Nyní už je známo, že pravidelné silné elekt
Nenechte si ujít další zajímavé články
Vyhladil první ministr rod královy milenky?
historyplus.cz
Vyhladil první ministr rod královy milenky?
Třeskne několik výstřelů a Josef I. ucítí ostrou bolest v paži. Instinktivně se v kočáru přikrčí a křikne na kočího. I on je zraněný, a to vážněji než portugalský král. Přesto v sobě najde poslední zbytky sil a atentátníkům ujede.   Portugalský Lisabon zasáhlo 1. listopadu 1755 zemětřesení, při němž zemřelo přes 100 000 lidí. U krále Josefa
Bála jsem se, že zůstane starým mládencem
skutecnepribehy.cz
Bála jsem se, že zůstane starým mládencem
Můj syn byl vždycky samotář, seznamování s lidmi nebylo nic pro něj. Už jsem se bála, že si žádnou nevěstu nenajde. Tu pravou potkal až ve čtyřiceti. Náš syn Fanoušek byl vymodlené dítě. Dlouho jsem nemohla přijít do jiného stavu a už jsme se s manželem báli, že se potomka snad nikdy nedočkáme. Když se František narodil, byli
Obyvatele Papuy-Nové Guineje chrání geny zděděné po denisovanech
21stoleti.cz
Obyvatele Papuy-Nové Guineje chrání geny zděděné po denisovanech
Geny zděděné od denisovanů, vyhynulých příslušníků rodu Homo, pomáhají obyvatelům Papuy-Nové Guineje bojovat s infekcemi v nížinách i žít ve vysokých nadmořských výškách. První kosterní pozůstatky
Tajný tunel pod brooklynskou synagogou: Kdo ho vybudoval a proč?
epochalnisvet.cz
Tajný tunel pod brooklynskou synagogou: Kdo ho vybudoval a proč?
Bizarní skandál na začátku tohoto roku otřásá židovskou komunitou v New Yorku. Pod historickou synagogou je objeven tajný podzemní tunel vedoucí do suterénu prázdného obytného domu. O jeho původu a účelu se hned po odhalení rozhoří divoké spekulace. Sloužil k obchodování s dětmi nebo k jiným nezákonným činnostem, jak tvrdí konspirační teoretikové?   V polovině