Panna Maria candelárská patří mezi takzvané černé Madony. Tato soška s tmavou tváří je však jen koncem tajemného příběhu, jehož nejstarší kapitoly jsou nám stále záhadou.
V patnáctém století na Kanárských ostrovech, konkrétně pak na ostrově Tenerife, přistávají španělské lodě. Představte si to překvapení, když námořníci zjistili, že domorodí obyvatelé – Guančové uctívají zvláštní sochu Panny Marie. Jak se tam tato soška dostala?
Tajemství původu sošky
Podle výpovědí Guančů byla soška nalezena na pobřeží. Původní obyvatelé Kanárských ostrovů sošku proměnili v modlu. Španělé tento artefakt ztotožnili s kultem Panny Marie.
Dali jí přívlastek candelárská – „svíčková“, podle svíce, jež snad byla součástí této mysteriózní sochařské skulptury.
Bohužel se původní soška Panny Marie candelárské do současnosti nedochovala. Pravděpodobně ji zničila mohutná přílivová vlna, která zaútočila na pobřežní linii ostrovů. To je škoda, protože historikové si s ní vůbec nevědí rady.
Teorie, že se jednalo o křesťanský artefakt z Evropy, který zde vyplavil oceán, je příliš urputnou snahou po logickém vysvětlení celé záhady.
Dílo antického sochaře?
Mnohem zajímavější je hypotéza, že původní soška Panny Marie candelárské pocházela z dávných časů antiky. Ostatně, i samotní Guančové Španělům přísahali, že soška je v jejich vlastnictví již celé věky.
Mohlo se jednat o umělecké dílo řecké, římské nebo i fénické provenience?
Na ještě tajemnější cestu proti proudu času nás pak zvou spekulace, že soška byla součástí neznámého kultu, který si předkové Guančů přinesli na ostrovy v Atlantiku ze své původní domoviny.
V souladu s touto teorií by pak mohla být původní Panna Marie candelárská pohanskou bohyní plodnosti. Sošky bohyní plodnosti byly tradičně vyvedeny v tmavých barvách.
Epilog
Od roku 1599 je Panna Marie candelárská oficiální patronkou Kanárských ostrovů. Kdoví, možná na počátku této mariánské tradice byl artefakt z nějaké antické sochařské dílny, nebo i soška bohyně plodnosti neznámého pohanského kultu!