Skip to content

Záhada století: Podivné zmizení Amelie Earhartové

Tato americká letkyně byla v roce 1932 první ženou, která sama přeletěla Atlantský oceán. Během letu kolem světa v roce 1937 zmizela nad Tichým oceánem. Zřítila se, nebo se jí podařilo nouzově přistát?

Amelie Earhartová (1897–1937/1939) vyrazila dne 1. června 1937 spolu se svým navigátorem Fredem Noonanem (1893–1937/1938) na let kolem světa, který měl přibližně kopírovat rovník. Odstartovali z amerického Miami a po zastávkách v Jižní Americe, Indii a jihovýchodní Asii dorazili 29.

června do Lae na Nové Guineji. Na stroji Lockheed L-10 E Electra, upraveném pro dálkové lety, už měli tehdy za sebou téměř 36 000 kilometrů. Do cíle jim zbývalo posledních 11 000 km.

PILOTNÍ PRŮKAZ OBDRŽELA JAKO 16. ŽENA

Směrem k Howlandovu ostrovu v Tichém oceánu odstartovali 2. července a urazit měli přes 4000 km. Do cíle ovšem nedoletěli. V 8:43 se jejich rádiové spojení odmlčelo navždy. Amelia přitom byla vcelku zkušenou pilotkou.

Poprvé seděla v letadla už v roce 1920 jako třiadvacetiletá, což ji přimělo udělat si pilotní licenci, kterou obdržela o tři roky později jako 16. žena na světě. Koupila si i vlastní letadlo Kinner Aister, kterému přezdívala „Kanárské ostrovy“.

Pilotní licenci získala už ve 23 letech.
NEJSLAVNĚJŠÍ PYTEL BRAMBOR NA SVĚTĚ

Kariéře pilotky přizpůsobila i svoji vizáž. Nosila krátké vlasy a koženou leteckou bundu. Ostatně divoškou byla už v dětství a šatičky jí nikdy k srdci nepřirostly. V roce 1928 se stala světoznámou, když jako první žena na světě přeletěla Atlantský oceán, ačkoli pouze jako spolucestující.

Earhartová o letu prohlásila: „Veškerou práci ohledné létání podvedl pilot Stultz, já byla jen zavazadlo, jako pytel brambor …, možná to někdy zkusím sama.“

PRVNÍ ŽENSKÝ SÓLOVÝ LET PŘES ATLANTIK

Což také udělala, když mezi 20.–21. květnem 1932 uskutečnila sólový přelet Atlantiku, a to v jednomotorovém letounu Lockheed Vega. Po 14 hodin a 56 minut trvajícím letu přistála v severním Irsku. Plánované přistání v Paříži se nekonalo kvůli technickým a povětrnostním problémům.

Rekordů má ale na kontě ještě více. Jako první žena se ocitla ve výšce 4250 metrů a překonala rychlost 290 km/h. Uskutečnila přelet celých Spojených států v rekordním čase 19 hodin a pět minut a úspěšně přeletěla také z Havaje do Kalifornie.

Jako první žena přeletěla Atlantický oceán.
HLEDALI JI VŠICHNI, ALE NENAŠEL NIKDO

Osudný let kolem světa měl tak být dalším z jejích úspěchů. Místo toho je dodnes nevyřešenou záhadou. Kam letadlo dopadlo, kde jsou jeho trosky, mohla posádka přežít? Ihned poté, co se rádiové spojení přerušilo, byla spuštěna největší záchranná akce v historii amerického námořnictva, které všechny své dostupné zdroje obrátilo po dobu asi tří dnů k prohledávání oblasti blízko ostrova Howland, kam měla Amelie doletět.

Oficiální pátrací úsilí trvalo až do 19. července 1937 a stálo 4 miliony dolarů.

MANŽEL JI NECHAL PROHLÁSIT ZA MRTVOU

Úspěch ovšem nepřineslo, a to zřejmě proto, že pátrací a záchranné techniky byly v té době velmi primitivní, navíc založené na chybných předpokladech i informacích. Žádné fyzické důkazy o ztroskotání letadla tak nebyly nalezeny.

Manžel Amelie, George Putnam (1887–1950), rozjel po ukončení oficiálního pátrání ještě své vlastní v oblasti Gilbertových ostrovů. Ani on však nebyl úspěšný. Po návratu do USA poprosil o prominutí sedmileté čekací lhůty, než může být nezvěstný prohlášen za mrtvého, aby mohl spravovat manželčiny finance.

Amelie tak byla za mrtvou prohlášena 5. ledna 1939.

Manžel hledal na vlastní pěst. Bezúspěšně.
ŠPATNÁ KOMUNIKACE PŘÍČINOU VŠEHO ZLA

Co se tehdy vlastně stalo? Nejpřijímanější teorií je, že letadlu došly, zřejmě kvůli chybě v navigaci, pohonné hmoty a zřítilo se do moře poblíž Howlandova ostrova. V 7:42 onoho rána (letadlo mezitím přeletělo datovou hranici na západ, takže bylo opět 2.

července) Earhartová hlásila: „Musíme být u vás, ale nikde vás nevidíme. Dochází nám palivo. Letíme ve výšce 1000 stop.“ Naposledy se ohlásila v 8:43. Problémem byla především komunikace mezi letadlem a škunerem pobřežní stráže Itasca, který měl na úseku Lae – Howland na letadlo dohlížet.

NEVÍME, KDE JSME, A VY TO TAKY NEVÍTE

Na Elektře došlo zřejmě z důvodu úspory hmotnosti k demontáži antény, takže letadlo nevysílalo signál, podle kterého by ho byla loď schopna zaměřit. Anebo loď sice vysílala svůj zaměřovací signál, ovšem Earhartová neuměla nový přijímač používat, případně došlo k poškození jeho antény při nehodě letadla během nevydařeného prvního pokusu o přelet.

Veškerá komunikace mezi letadlem a lodí tak probíhala pouze na základě rádiového spojení. Letadlo ovšem nebylo schopno určit svoji polohu.

Během cesty došlo k problémům s komunikací.
DOŠLÉ PALIVO A ZŘÍCENÍ DO OCEÁNU

Zřejmě i kvůli tomu, že navigátor Noolan nevynášel během letu trasu do mapy, neboť spoléhal právě na vysílače. Ať tak, či tak, podle zpráv, které vysílali, se jim s Elektrou podle všeho podařilo dosáhnout poledníku, na kterém se ostrov Howland nacházel, a létali podél něj na sever a na jih, aniž by se jim ovšem podařilo ostrova dosáhnout.

Pak jim pravděpodobně došlo palivo a zřítili se. Tomu věřili jejich nejbližší i celý svět celých 80 let. Pak se ale objevila úplně jiná teorie o tom, jak to se slavnou pilotkou zřejmě bylo.

PŘEŽILI SNAD NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ?

Podle ní se mělo Earhartové podařit nouzově přistát na Gardnerově ostrově, přezdívaném rovněž Nikumaroro, který se nachází asi 650 km jihovýchodně od cílového ostrova Howland. Přitom byl vážně zraněn navigátor Fred Noonan.

Než letadlo zaplavila voda, pokusila se Amelia vysílat nouzové signály. Ten první údajně zachytila Mabel Larremore z Texasu, která na svém rádiu zaslechla zprávu: „Pád letadla na neznámém ostrově. Malém, neobydleném.“

Earhartová možná pád letadla přežila.

POMOZTE NÁM! UŽ DLOUHO NEVYDRŽÍME!Zprávy se měli Earhatová s Noonanem pokoušet posílat ještě dalších šest dní, možné to bylo ovšem pouze v noci nebo nad ránem, kdy nehrozilo zaplavení motoru letadla vodou.

Dne 4. července měl obyvatel San Francisca zachytit zprávu: „Stále naživu. Pospěšte si. Řekněte manželovi, že jsem v pořádku.“ Po pěti dnech od nehody zaslechla Thelma Lovelace z Kanady: „Slyšíte mě? Slyší mě někdo? Tady je Amelie Earhartová…, prosím přijďte. Nabrali jsme vodu, můj navigátor je těžce raněný, potřebujeme lékařskou pomoc. Už to dlouho nevydržíme.“ Pak se odmlčeli navždy.

PATŘILA NALEZENÁ KOSTRA EARHARTOVÉ

Skupina vědců organizace TIGHAR (skupina pro vyzvedávání historických letadel) navíc tvrdí, že na ostrově Nikumaroro byly ve 40. letech nalezeny lidské ostatky. Britské úřady je tehdy identifikovaly jako mužské a dále se jimi nezabývaly, ovšem současné forenzní metody vědcům pomohly odhalit, že se zřejmě jedná o kosti zmizelé pilotky.

Ty se sice nezachovaly, zato však podrobná měření o nich ano. Ředitel TIGHAR Richard Gillespie uvedl, že forenzní antropologové potvrdili téměř 100% shodu u předloktí Earhartové, i zbytek kostry odpovídá jejím tělesným proporcím a etniku.

Kosti údajně patřily Earhartové.
NALEZENÉ SIGNÁLNÍ OHNĚ I KOSTRY RYB

TIGHAR provedl na ostrov Nikumaroro několik expedic, které na místě odhalily pozůstatky signálních ohňů, kterými se na sebe trosečnice mohla snažit upozornit, i kostry ryb a drobných živočichů, jimiž se zřejmě na ostrově živila.

Příčinou její smrti pak mohla být dehydratace, protože na ostrově se nenacházel žádný zdroj pitné vody. Nalezen byl i hliníkový plát, který mohl odpovídat letounu Electra, používanému Earhartovou.

Na snímku dna u ostrova se nalezlo křídlo letadla.
CHTĚLA SE ZTRATIT, NEBO JI SNAD UNESLI JAPONCI?

Na sonarovém snímku podmořského dna u ostrova Nikumaroro lze navíc spatřit úzký objekt, asi 7 metrů dlouhý, který je svým tvarem podobný křídlu letadla. Leží na boku strmého podvodního útesu a jen potvrzuje teorii o tom, jak možná skončila nejslavnější pilotka světa Amelia Earhartová.

Ačkoli existují i teorie o tom, že se svým zmizením jen chtěla ztratit z očí veřejnosti a dožít v ústraní, případně, že ji unesli v předvečer 2. světové války Japonci.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky záhady Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články