Železniční nádraží ve Stéblové se na první pohled ničím neliší od stovky jiných. Dokud váš pohled nepadne na pomníček stojící nedaleko něj. Připomíná nejhorší vlakovou nehodu, jaká se u nás kdy odehrála. O život 14. listopadu 1960 přišlo 118 lidí. A některé okolnosti nehody dodnes zůstávají nevyjasněné.
Po půl šesté večer toho osudného dne přijíždí do Stéblové parní lokomotivou tažený vlak číslo 608 a zastavuje na vedlejší koleji. Trať je jednokolejná a vlak má vyčkat, až stanicí projede motorový vlak číslo 653 z opačného směru.
Jenže uplyne jen necelá minuta, když starší průvodčí dává strojvedoucímu signál k odjezdu…
MARNÁ SNAHA ODVRÁTIT KATASTROFU
Když to zpozoruje výpravčí, vyřítí se z nádražní budovy a snaží se vlak zastavit. O totéž se marně snaží i výhybkář na kole, ale dojet zrychlující vlak není v lidských silách.
Výpravčí volá obsluze závor za stanicí, aby zastavila protijedoucí vlak číslo 653. Když se však konečně spojí, muž na druhém konci telefonu řekne přiškrceným hlasem pouhá dvě slova. „Právě projel…“
ZKÁZA JE OBROVSKÁ
V tu chvíli už není žádná možnost, jak zabránit obrovskému neštěstí. Oba strojvedoucí se v husté mlze uviděli až na vzdálenost asi šedesáti metrů. Těžká parní lokomotiva rozdrtila pět ze šesti vagónů motorového vlaku.
Stejný osud potkal i první dva vagóny připojené za ní. K obrovskému rozsahu zkázy přispěl i pomocník strojvedoucího vlaku 608, který podle předpisů vyklopil rozžhavené uhlí, aby nevybuchl kotel parní lokomotivy.
To ale zapálilo naftu unikající z motorového vlaku a místo nehody zachvátily plameny. Mnoho zraněných lidí nemělo šanci z vlaků uniknout…
ZÁHADNÉ ZELENÉ SVĚTLO
U soudu, který začal tři měsíce po nehodě, stanuli všichni členové osádky vlaku 608. Průvodčí, který dal signál k odjezdu, se hájil, že v mlze uviděl záblesk zeleného světla. Totéž potvrdili i dva cestující. Jenže kdo ho měl na svědomí?
Výpravčí ve Stéblové signál dát nemohl, v době odjezdu vlaku byl v nádražní budově. Zelené světlo, které poslalo cestující obou vlaků vstříc smrti, tak dodnes zůstává záhadou, která bude patrně navždy obestírat nejhorší železniční neštěstí na našem území…