Sedí za stolem se rty pevně sevřenými soustředěním a pracuje na další rytině. Brzy bude hotová. Nejsou to hezké obrazy. Mrtvá dětská tělíčka, morda hladového psa, bolest a smrt. Rytec nedbá na únavu, protože to není jen práce.
Jeho pohání i nenávist. Proti komu? Všemu španělskému!
Moderní historie se shodla na tom, že v temných pasážích tři sta let dlouhé historie kolonizace amerického kontinentu se negativně angažovalo více evropských národů. V 16. století byl však svět více černobílý, stejně jako rytiny, které přinášely údajně „pravdivé“ příběhy z Nového světa na druhé straně Atlantiku.
Katolíci versus protestanti
V určitém historickém období, kdy nesmiřitelné konfesní spory mezi katolíky a protestanty přerostly v krvavá střetnutí, se španělské angažmá při kolonizaci amerického kontinentu stalo synonymem čistého zla pro velkou část evropské veřejnosti. Krutým a bezcitným démonem se stalo celé Španělsko.

Moderní pohled na tuto část dějin se nesnaží španělskou kolonizaci vykládat nikterak v příznivých barvách, právem však upozorňuje i na neobjektivní a nepodložené informace, které výrazně formovaly názory obrovského množství Evropanů.
Pomsta Španělsku
Evropany v 16. století značně ovlivnily práce umělce a podnikatele jménem Theodor de Bry (1528-1598). I dnes jeho rytiny fascinují explicitně a pečlivě zobrazeným násilím. Černá a bílá. Mezi tím nic. I dnes by jeho rytiny asi měly aspirovat na zobrazení až po dvacáté druhé hodině. Theodor de Bry přitom Nový svět nikdy nenavštívil.

Svědčí o tom i zobrazování obyvatel nového kontinentu. Na jeho rytinách připomínají spíše obyvatele Jižní Evropy. De Bry musel jako protestant uprchnout ze Španělskem kontrolovaného Jižního Nizozemí. Jeho pracovitost a umělecké nadání se však pomstily nenáviděnému Španělsku měrou vrchovatou.
Pro své knihy vytvořil značné množství rytých ilustrací dokumentujících španělskou kolonizaci Ameriky.

Rytec i nakladatel
Udivovaly precizní formou, fascinovaly krutým obsahem. Ilustrace, jejichž autorem byl Theodor de Bry, byly ve své době velmi populární pro jejich senzacechtivý obsah i zobrazování násilí. Rytec de Bry byl velmi pilný, nakladatel de Bry podnikatelsky schopný a dravý.
Za to, že musel opustit rodné Jižní Nizozemí, se Španělsku a jeho mezinárodní pověsti pomstil už za svého života.

A jeho pomsta a démonizování Španělska v době kolonizace Ameriky trvá a bude trvat dál, když uvážíme značné množství renomovaných evropských muzeí a institucí, které pečlivě uchovávají jeho rytiny a ilustrace.