Většina lidí si je spojuje s karnevaly, plesy a nejrůznějšími večírky. Jenže pro mágy, mystiky a především šamany mnoha přírodních národů jsou masky a kostýmy důležitou rekvizitou a součástí rituálů.
Podle kulturních antropologů sahá magie masek až do pravěku. Dokládá to například prehistorické vyobrazení kouzelníka s maskou, které lze najít ve francouzské jeskyni Les trois freres. Maska tak už po tisíce let slouží jako nástroj, jak se přiblížit k nadpřirozeným a náboženským silám.
Jak s nimi lépe navázat kontakt a požádat je o pomoc či službu. Česká badatelka Kateřina Dvořáková pak ve své práci o magii masek upozorňuje, že maska často nebývá v mystických rituálech jen nástrojem, ale přímo onou magickou silou.
„Člověk s nasazenou maskou tak pouze nepředstavuje někoho jiného, on se jím skutečně stává. Ve změněném stavu vědomí, které může být vyvoláno tancem, bubnováním nebo omamnými látkami, se dotyčný stává ´skutečným´ ztělesněním ducha, jeho vidí v masce,“ vysvětluje. K jakým rituálům se masky využívaly či stále využívají?

PROMĚNIT SE VE ZVÍŘE?
Touha po ochraně, získání výhod (například úspěšný lov), zajištění plodnosti, vyléčení fyzické i duševní nemoci či až nadpřirozené dodání odvahy a možná i dalších netušených schopností. To jsou hlavní cíle rituálů, během kterých hrají masky důležitou roli.
U přírodních národů – afrických, asijských amerických i australských domorodých kmenů – bývá nejčastěji využívána maska nějakého zvířete. Šamani na aljašce se tak často oblékali do kostýmu ptáka, afričtí šamani získávali tímto způsobem sílu goril a dalších mocných zvířat a někteří severoameričtí indiáni se zase stylizovali například do vlků.
Nejdál tuto schopnost dovedli patrně Navahové, do jejichž kultury patří i tzv. skinwalkeři – mocní šamani, kteří se po nasazení masky dokázali skutečně proměnit ve zvíře. Mezi původními obyvateli byli a jsou takoví šamani dodnes považováni za zlé bytosti.
„V případě, že by nějaký Navaho věděl o skinwalkerovi, pravděpodobně by ho zabil spíše, než ho požádal o pomoc,“ vysvětluje americký antropolog Dan Benyshek.

OCHRANA I OBJEKT VZÝVÁNÍ
Masky mají samozřejmě ve světě šamanské magie mnohem více významů, než jen získání nějaké magické síly. S jejím rituálním nasazením lze údajně také navazovat kontakt s duchy zemřelých či různými nadpřirozenými bytostmi.
Pro řadu kultur hrají masky také ochrannou úlohu. Ostatně tak tomu bylo například i u Slovanů, kteří využívali masky při některých rituálech kvůli ochraně a snaze zastrašit démony a odvrátit tak zlo. V neposlední řadě pak mohou být masky samy o sobě magickým předmětem s božským původem.
Především kmeny v Oceánii či Jižní Americe masky čas od času uctívají jako posvátné předměty od bohů, které mají obrovskou moc. Nasadit si je tak mohou jen ti nejváženější duchovní při těch nejdůležitějších příležitostech.
Je však na těchto tradicích něco skutečného, nebo jde jen o magické myšlení bez opory v realitě?
