Lebka válečného veterána ze 17. století dlouho zůstává na farmě v britské obci Chilton Cantelo. Jakmile se ji někdo pokusí odnést a pohřbít, začnou se v domě odehrávat ty nejděsivější paranormální jevy.
Jako by snad duch mrtvého muže dohlížel na to, že je respektováno jeho poslední přání.
Historie Higher Farm, farmy v ospalé a klidné vesnici Chilton Cantelo v hrabství Somerset, sahá až do 17. století.
V té době zde žil a zemřel muž jménem Theophilus Broome (✝1670), který údajně svým pozůstalým zanechává poměrně detailní instrukce, jak má být s jeho ostatky naloženo.
Jedním z jeho posledních přání je zůstat i po smrti na farmě své sestry, kde ke sklonku života přebýval.
Broome totiž v dobách první občanské války bojuje na vítězné straně parlamentaristů a přestože válka již před lety skončila, stále v něm bují strach, že bude jeho tělo posmrtně zneuctěno nepřátelskými kavalíry.
Právě proto na smrtelné posteli žádá, aby jeho ostatky nikdo neopustily farmu.
Tělo bylo pohřbeno, hlava zůstává
Přání muže je naplněno jen částečně. Zatímco zbytek těla končí na nedalekém hřbitově u kostela svatého Jakuba, hlava zůstává v domě na farmě, kde z poličky v chodbě hledí k hlavnímu vchodu.
Zdá se, že takové řešení je v pořádku, neboť se Broomeův rozzlobený duch po pohřbu nijak neprojevuje. Situace se ovšem dramaticky mění v okamžiku, kdy má být pohřbena i jeho lebka.
Podle somersetského historika Johna Collinsona (1757– 1793), který příběh lebky formálně představuje veřejnosti jako první, se tato nezvyklá „dekorace” v průběhu následujících let leckomu znelíbila.
Jenže pokaždé, když se někdo pokusí lebku pohřbít, začne toho velmi brzy litovat. Jaké tajemné síly ji obklopují?
Přichází poltergeist
Collinson uvádí, že jakmile je lebka odstraněna z domu ve snaze ji konečně pohřbít, začnou se na jinak tiché farmě ozývat nejrůznější „děsivé zvuky, vyjadřující smutnou nelibost” a křik.
To vše je navíc doprovázeno i dalšími nevysvětlitelnými jevy, které odpovídají definici řádění poltergeista. Ten se vyznačuje nejen svou hlučností ale také tím, že způsobuje samovolný pohyb různých objektů včetně těžkého nábytku. Na farmě v Chilton Cantelo jsou jeho projevy prý neobyčejně silné.
Všechny tyto úkazy jsou pečlivě dokumentovány a už v dobách působení Johna Collinsona je na Higher Farm uchováván rukopis popisující mrazivé zkušenosti jednotlivých svědků.
Zajímavý je například příběh horníka, který se rozhodne vyhloubit jámu s úmyslem uložit do ní lebku z High Farm. Jenže v okamžiku, kdy začne kopat, rýč se mu v ruce rozlomí na dvě poloviny.
Je možné, že tu duch Theophila Broome zůstává, aby nadále dohlížel na své ostatky, o které se tolik strachoval?
Zneuctění jen od někoho
Pokud je právě strach ze zneuctění důvodem, proč lebka spouští takový povyk, má-li opustit farmu, zdá se podivné, že při jiných činech, které se nedají označit jinak než jako hanobení ostatků, zůstává lebka vojáka v naprostém klidu.
Byl například zaznamenán případ, kdy se skupina opilých dělníků dozvídá o údajném prokletí lebky a chce si tyto zvěsti ověřit. Z lebky pak během večera popíjejí pivo, jako by to byl obyčejný kalich.
To ducha mrtvého vojáka zřejmě nijak neobtěžuje, protože lebka zůstává v klidu a nic neobvyklého se neděje. Že by mrtvému muži nakonec vadila jen představa, že jeho hlava skončí pod zemí?
Nebo mu chování dělníků nevadí jen proto, že proti němu nestáli v občanské válce?